Avatar billede koburg Mester
13. december 2018 - 14:00 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Er der en måde at "connecte" en ældre camcorder til windows 10

Jeg vil gerne have sat mit gamle Canon MV630i til min pc med Windows 10, men nej den vil ikke se den.

Canon siger at den Canon ikke er kompatibel med windows 10.

Min pc kan slet ikke se camcorderen, skal man så bare give op?
Avatar billede finb Ekspert
13. december 2018 - 14:17 #1
Prøv ebay, skriv:
Canon MV630i Windows 10
Avatar billede claes57 Ekspert
13. december 2018 - 14:39 #2
driver - de stoppede med win8.1, men kan nok bruges i win10 også
http://bit.ly/2GeTQua
kort link, da det originale indeholder () og det er cw ikke glad for at vise korrekt
Avatar billede koburg Mester
13. december 2018 - 14:54 #3
Jeg mangler jo ikke noget på Ebay.

Og jeg prøvede den driver, men det er en opdatering og da jeg ikke længere har cd'en, så duer det heller ikke.
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2018 - 14:56 #4
hvad optager cam corderen på ?
hvis det er bånd, kan du på ebay købe en digitizer til at spille videofilm over på pc.

hvis det optager på et CF (compact flash) kort, så kan du købe en kortlæser, så er filerne lige til at kopiere.
Avatar billede koburg Mester
13. december 2018 - 15:05 #5
Den optager på DV mini bånd
Avatar billede koburg Mester
13. december 2018 - 15:15 #6
Jeg fandt ikke noget på Ebay, som kunne hjælpe med at overspille mini DV?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. december 2018 - 15:47 #7
du kan droppe bånd, og sætte et cd-kort i camcorder. Det kort kan du så flytte til pc og afspille/redigere der (der kan være noget med en gammel camcorders kapacitet mht kort, så køb ikke noget større end 32gb - og få den rigtige størrelse mht sd/mini/micro - tag evt camcorder med ned til fotohandler)
Hvis din pc ikke har kortlæser, så kan du få (købe) en usb-kortlæser
Avatar billede claes57 Ekspert
13. december 2018 - 15:47 #8
btw - dine mini-DV kan camcorder selv overspille til sd-kort.
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2018 - 16:01 #9
med dette kabel kan du importere video i videoredigering som har læs fra externt bånd. jeg kender 1 editor der kan det: Lightworks (gratis video editor som bruges i hollywood)

https://www.ebay.co.uk/itm/FIREWIRE-Data-Cable-IEEE-1394-for-MINI-DV-HDV-Camcorder-to-Edit-PC-LAPTOP-MAC/311948088094?hash=item48a18e131e:g:xmYAAOxyaURThI~z:rk:18:pf:0

Lightworks:
https://www.wondershare.net/ad/video-editor-win/filmora-dco.html?gclid=CjwKCAiAo8jgBRAVEiwAJUXKqBLAxxxqU7o20XChAsTCyetE4GXfTUq_tOMg-vIqyt4mRY1xyoF8RBoCmaUQAvD_BwE

du kan bruge den som gratis licens, der kan den max exportere i 720x hd.

der er måske andre editors der kan læse fra kamera, ved ikke hvilke
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2018 - 16:02 #10
desværre kræver dette kabel at du har firewire... så må du jo investere i det også..
Avatar billede hjolsen Ekspert
13. december 2018 - 16:03 #11
Hvilket kabel bruger du ?

Mit "gamle" canon camera med DV bånd virker fint med firewire kabel - uden drivere !
Avatar billede koburg Mester
13. december 2018 - 16:49 #12
Sikke mange svar der pludselig kom.

Jeg har ikke firewire i min pc. Så jeg har et firewire/USB kabel. Men Canon siger at jeg ikke kan overføre til Windows 10 da det ikke er kompatibelt.

Claes57, kan jeg på camcorderen overspille til den Micro SD der sidder i?
Avatar billede koburg Mester
13. december 2018 - 17:35 #13
Kan heller ikke overføre til sd kort internt, det er kun still billeder fra videoen
Avatar billede hjolsen Ekspert
13. december 2018 - 17:41 #14
Hvis du har en stationær pc  kan du sætte et firewire kort i :
feks : https://www.computersalg.dk/i/958019/delock-pci-express-card-firewire-a
Avatar billede milter Ekspert
13. december 2018 - 17:52 #15
Kort: Still billeder kan overføres fra din camcorder via USB eller hukommelseskort. Video kan kun overføres vha. firewire (også kendt som IEEE1394) gennem et firewirekabel til firewire på PC'en. Et firewire-til-usb kabel virker i langt de fleste tilfælde ikke.
Avatar billede koburg Mester
13. december 2018 - 18:23 #16
Jo jeg kan sætte et firewire kort i, jeg kan se at det ikke er den store omkostning. Men det hjælper vel ikke når Canon siger at windows 10 ikke er kompatibel og jeg ikke kan finde drivere, det eneste er update til den "hoved driver" som jeg heller ikke har
Avatar billede milter Ekspert
13. december 2018 - 20:00 #17
Problemet er, at at firewire og usb bruger to forskellige "sprog" til at overføre og omsætte signalerne til noget, computeren kan forstå. Firewire kendes også som IEEE1394 og i.LINK. Hvis du kigger på side 98 i linket til brugsvejledningen herunder, vil du se, at du skal bruge et "CV-150F (4 pin–4 pin) eller CV-250F (4 pin–6 pin) DV" kabel mellem din camcorder og PC'en. Det vil sikkert kunne bruges, men som sagt, det vil kun virke, hvis du også har et Firewire-kort på din computer.

http://files.canon-europe.com/files/soft29695/Manual/MV600_IB_DAN.pdf

Og hvis du kigger på linket herunder, som godt nok er fra Sony, så finder du flere informationer. Fremgangsmåden er den samme.

https://www.sony.com/electronics/support/articles/00028223

Grunden til, din computer siger, den ikke er kompatibel, er, at den leder efter en Firewire/IEEE1394/i.LINK forbindelse/driver, som ikke er der.
Avatar billede koburg Mester
13. december 2018 - 20:03 #18
Ok, jeg prøver at finde en firewire pci der passer til min Lenovo h30, eller gør alle det?
Avatar billede milter Ekspert
13. december 2018 - 20:33 #19
Linket herunder er vist lidt mere relevant end det i indlæg #17:

https://www.sony.co.uk/electronics/support/articles/00172974

Ang. "firewire pci der passer", så vil jeg anbefale dig at kigge på nettet, f.eks. linket herunder. Der burde ikke være de store problemer, hvis du checker din camcorder og PCI-indstikskortets data grundigt.

https://www.cablestogo.com/learning/connector-guides/firewire
Avatar billede milter Ekspert
13. december 2018 - 20:44 #20
Og undskyld, så var jeg lidt hurtig med svaret ang. " "firewire pci der passer".

Ja, alle pci-indstikskort burde kunne bruges. Jeg vil dog anbefale, at du bruger min. 300 kr på det. Og nu kender jeg ikke specifikationerne på din Lenovo h30, men check lige, at der er et ledigt pci-stik.
Avatar billede koburg Mester
13. december 2018 - 20:46 #21
Jeg ved at det er 4 pin i camcorderen og ved et firewire pci er den anderledes. Jeg har et kabel der passer.

Fås en firewire pci ikke i forskellige størrelser?

Jeg vil skrue dækslet af i morgen og kigge.
Avatar billede milter Ekspert
13. december 2018 - 21:10 #22
Firewire pci behøver ikke være særligt store. Jeg har selv det her:

http://www.lycom.com.tw/PE107.htm
https://www.quietpc.com/qpc-firewire
Avatar billede koburg Mester
13. december 2018 - 22:21 #23
Tak til alle jeg finder et pci kort der passer
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
15. december 2018 - 22:07 #24
Du skal have et rigtigt firewire kort, firewire til-usb adaptere o.l dur normalt ikke.
Du skal bruge firewire og ikke den alanloige udgang på kameraet for at få den digitale kvalitet. Du kan derefter bruge at af disse gode programmer til at overføre til avi
http://windv.mourek.cz/
http://www.scenalyzer.com/