Avatar billede RazzP Mester
18. december 2018 - 11:48 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Tag værdi i hver anden kolonne i en række

Hej Eksperter.

Jeg har en masse summe i en række, men kun i hver anden kolonne. Lad os sige de starter i kolonne g og slutter i kolonne y, dem jeg jeg gerne have vist i kolonne d5 også ned af. Hvordan ser formel for det ud?

Pft.
Avatar billede Mads32 Ekspert
18. december 2018 - 12:16 #1
Hej
Du kan jo anvende sumformler, hvis du kun skal have en sum i celle D5.
Du kan blot anvende sumformel på de enkelte kolonner og lægge dem sammen som eksempelvis =sum(g5:g100)+sum(i5:i100)+sum(k5:k100)+og så videre.
Du skal angive det område hvori dine data står.

Skal du derimod have en sum i hver rækkei skal du  i g5 anvende
=g5+i5+k5+m5+o5+q5+s5+u5+w5+y5
Og kopiere formlen.
Avatar billede RazzP Mester
18. december 2018 - 12:24 #2
Hej Mads32

Jeg tror jeg har formuleret mit spørgsmål forkert ud fra dit svar. Jeg vil gerne have vist de summer jeg har fra d5 til d25 fx. hvis det er det antal summer jeg har i min række.

Problemet er at hvis jeg skriver d5= g10 og trækker ned af, tager den g11 og ikke i10 som er den jeg skal bruge.

Håber at det giver mere mening.
Avatar billede ebea Ekspert
18. december 2018 - 12:31 #3
#2  -  Nej, det gir' ikke mening! Prøv at læse hvad du selv skriver, og så tænk ud fra, at det er kun dig der kender det du har i tankerne!
Så skriv mere klart og tydeligt, hvad det er du ønsker, og hvor du har dine data.
Avatar billede RazzP Mester
18. december 2018 - 12:47 #4
Jeg har en masse summe i række 241. Den første sum er i celle G241, den næste er i celle I241. Disse summe vil jeg gerne have vist i kolonne D. Summen fra G241 skal stå i D5. Altså D5 = G241. Næste sum skal stå i D6, altså D6=I241 osv. I stedet for at skulle skrive dette i hver celle ned af vil jeg gerne bare kunne trække formlen de antal rækker ned som der er brug for. Men i stedet for at tage K241 i D7 tager den G242.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. december 2018 - 12:57 #5
I D5:
=INDEX($G$241:$Y$241;ROW(1:1)*2-1)

Kopier ned.

Dansk:

=INDEKS($G$241:$Y$241;RÆKKE(1:1)*2-1)
Avatar billede RazzP Mester
18. december 2018 - 13:07 #6
#5 lige præcis det jeg søgte. Mange tak for hjælpen
Avatar billede Nikolaj Forsker
19. december 2018 - 08:17 #7
Hvis du markere D5 og ned til det antal celler du har brug for.
Så skriv {=TRANSPONER(G241:Z241)}
husk at trykke SHIFT+ENTER.

Kan dette bruges ?
Avatar billede Nikolaj Forsker
19. december 2018 - 08:19 #8
Beklager, men havde ikke set at der var kommet løsning