Avatar billede MortenL Juniormester
19. december 2018 - 09:32 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Lopslag til flere faner i Excel

Hej

Jeg har lavet 10 Lopslag i fane 1, som henter data i fane 2.
Men hvis jeg så opretter en fane 3, og så ønsker mine lopslag i stedet skal hente data i denne fane, kan jeg så på en smart måde gøre dette uden at skulle ændre "fane 2" til "fane 3" i alle 10 Lopslag manuelt hver gang?

Jeg tænkte om man i stedet for navnet på fanen kunne henvise til en celle der indeholder navnet på fanen? Og så blot ændre navnet det ene sted..

På forhånd tak for hjælpen og god jul :)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. december 2018 - 09:46 #1
Hvis du har arknavn i A1 og opslagsværdi i A2 og det områdde du skal slå op i er A1:B10 på de respektive ark, så prøv:

=VLOOKUP(A2;INDIRECT("'"&A1&"'!A1:B10");2;0)

Dansk:

=LOPSLAG(A2;INDIREKTE("'"&A1&"'!A1:B10");2;0)
Avatar billede Nikolaj Forsker
19. december 2018 - 10:01 #2
Ændre fane navn fra fane 2 til fane 3

Ellers indirekte som #1 forslår
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
19. december 2018 - 10:04 #3
Arknavnet i A1 opslag i B kolonnen lopslaget i C:
=LOPSLAG(B1;INDIREKTE("'" & $A$1 & "'!A1"):INDIREKTE("'" & $A$1 & "'!B20");2;0)

Jan
Avatar billede MortenL Juniormester
19. december 2018 - 10:33 #4
Mange tak!
Det var lige det jeg skulle bruge.

Kan jeg gøre det på samme med ved nedenstående to eksempler?

=fane1!B4
=hvis(fane1!B2=H1;fane1!B26;"-")

Altså erstatte fane1 med en henvisning til et navn i en celle.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. december 2018 - 10:48 #5
Nu ved jeg ikke, hvem du skriver til, men hvis det er mig, så:(arknavn i A1)

=INDIREKTE("'"&A1&"'!B4")

=HVIS(INDIREKTE("'"&A1&"'!B2")=H1;INDIREKTE("'"&A1&"'!B26");"-")
Avatar billede MortenL Juniormester
19. december 2018 - 11:14 #6
Mange tak igen xl-Enthusiast !
Det virker bare.

Kan man gøre noget lignende når man henter data i et andet dokument?
Altså hvor navnet på dokumentet også blot står i en celle og evt. også navnet på fanen.

Eksempel, jeg henter data i celle AI42, i fane Januar og dokumentet hedder BBJ.

=[BBJ.xlsx]Januar!AI42
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. december 2018 - 11:30 #7
Det kan du godt, men det virker kun, hvis det andet dokument er åben.