Avatar billede Calle5463 Forsker
20. december 2018 - 11:33 Der er 11 kommentarer

Musik fra HD til min forstærker

Jeg har (lidt old school) kopieret alle mine cd'er til en HD (pt dropbox)

Jeg kan streame via tv'et, men vil gerne undgå, at have det til at stå med billed på når det ikke bruges til at se tv.

Det kan sfl. afspilles med Win Media Player, men hvilke andre gratis/billige SW kan anbefales?

Og hvilken HW kan/skal jeg bruge, for at afspille på min "gamle" forstærker? Kan det gøres med en eller anden dims, så der kan afspilles direkte fra dropboxen, eller det kræver måske alligevel en pc så man kan styre afspilningsprogrammet?
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2018 - 11:46 #1
når du har gammelt anlæg, er du nød til at afspille fra pc.

vil du virkeligt investere i nyt digitalt anlæg for at spille uden pc ?
se her
https://hifi-freaks.dk/webshop//produkter-stereo-forstaerker-marantz-melody-media-m-cr611-p-1532.html

kan spille fra wifi, men så skal din pc alligevel være tændt.

jeg spiller bare musik fra min pc. jeg gider ikke og sidde og glo ud i luften, mens et anlæg spiller.
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2018 - 11:51 #2
windows mediaplayer er noget bap...
XMplay er nemmere og kan en masse.
http://www.un4seen.com
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. december 2018 - 12:12 #3
Hvis du køber sådan en dims: https://www.dustinhome.dk/product/5010896514/chromecast-audio - og sætter den til dit gamle anlæg, så kan du styre dimsen fra din telefon. Så skal du bare bruge en musik App der kan læse "dropbox", og som kan sende til chromecast.

Jeg bruger ikke selv dropbox, så jeg ved ikke hvad der findes, der kan læse fra den - men det er efterhånden standard at apps kan caste.
Avatar billede Calle5463 Forsker
20. december 2018 - 12:28 #4
#1 Ja (eller rettere nej), jeg skal ikke ud i en tusind-kroners investering.
Men nu er jeg ikke alene her i huset, og sidder ikke ved min pc hele tiden, så en måde at kunne vælge musik til fælles aflytning ville være rigtig dejlig.

Jeg har set et par dimser man tilsyneladende kan streame til via bluetooth, men det virker lidt ...... når nu huset er fuldt af lan og wifi.

#2 WMP er ikke verdens 8. vidunder. Og behandlingen af lyden er vist heller ikke topklasse. Men det virker og er ret enkelt at bruge. XMPlay fandt jeg ikke rundt i på to minutter, så den kom ned på hylden under "ser vi måske på hvis andet ikke virker".
Avatar billede Calle5463 Forsker
20. december 2018 - 12:36 #5
#3 Det ender jo nok ca der (går ud fra den kan forbindes til en indgang til forstærkeren i stedet). Jeg benytter noget lignende til mit musik til gymnastik (Phillips NX4 svjh)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. december 2018 - 12:45 #6
Ja, forbindelsen hedder MiniJack.Så er det bare at finde ud af, hvordan den kan forbindes til anlægget, slutte den til noget strøm (Micro USB strømadapter følger med), og så via "Google Home" app´en konfigurere den til dit WiFi.

Det fungerede ikke særlig godt for 2 år siden, men de sidste 1½ år er den blevet uhyggelig stabil, så jeg bruger stort set ikke andet længere.
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2018 - 13:06 #7
Jeg selv bruger Sonos (https://www.sonos.com/da-dk/home)  er ikke det billigste der findes - men den kan i hvert fald forbinde til TDC play, Spotify og andre online tjenester - desuden er der radio med.
Min musik ligger på en netværksharddisk som sonos har adgang til - harddisken skal selvfølgelig være tændt.

Det er ikke billigt, men vi har haft en del år nu, at det har altid virket som det skal - og selv min bedre halvdel kan finde ud af det ;)
den styres via en app på mobil/pc/tablet men har også "play/pause"-knap hvor man kan fortsætte direkte på afspilleren.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. december 2018 - 16:23 #8
Hvis man har et bibliotek med musik på pc kan Sonos også afspille dette. Man henter blot deres app til pc
Har selv Sonos play1 (tror jeg den hedder) og den spiller fint :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
20. december 2018 - 16:24 #9
Koster ca 1200 kr.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. december 2018 - 16:26 #10
Sonos controller til pc:
https://www.sonos.com/da-dk/support
Avatar billede eurositi Ekspert
20. december 2018 - 17:48 #11
Chromecast Audio forbindes vha. almindeligt miniJack-til-phono kabel (populært kaldet et "Y-kabel"). Chromecast audio fås til 246 kr inkl. forsendelse til pakkeshop: https://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?side=info.asp&vare=141687
Kablet har du sikkert allerede i forvejen.

Chromecast Audio har fået ganske god kritik for sin lyd. Du kan sende signalet fra miniJack-udgangen gennem en ekstra D/A-converter, inden den går ind i forstærkeren, men jeg tror oprigtig talt ikke, at det er nødvendigt.

Softwaren til streaming af lokale lydfiler (FLAC er et ideelt tabsfrit lagringsformat til musik) er VLC. Jeg fandt en meget grundig guide til installation og tilpasning her:
https://allaboutchromecast.com/how-to-use-vlc-media-player-on-pc-to-stream-music-and-video-to-chromecast-and-chromecast-audio/

Du kan både få VLC til PC og til smartphone. Smartphone/tablet-appen kan vistnok lagre genvejen til din Dropbox, så du hurtigt kan tilgå dit "sky-musikbibliotek".