Avatar billede Oscar.Skov Mester
20. december 2018 - 12:56 Der er 4 kommentarer

Mikrofon til optagelse af lyd fra højttaler

Hej Eksperter
Jeg har lavet mine egne højttalere, og vil gerne optage kvaliteten fra en mikrofon, sådan jeg kan få en kurve over hvordan de forskellige enheder er.

Så mit spørgsmål er: "Er der nogen der kender en god mikrofon til dette, og kan man få en mikrofon som kan optage lyden, som man selv hører den?".

Mvh
Oscar
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2018 - 13:02 #1
en mikrofon der kan lave kurver, hedder en akustikmåler og koster over 100000...

mikrofoner
https://www.gear4music.dk/da/Mikrofoner/Kondensator

jeg forstår ikke hvad du vil...  hvis lyden fra højtalere er god, behøver du ikke teste noget.

hvis du vil analysere lyden, kan du bruge software. det koster også en masse penge.
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2018 - 13:08 #2
når du optager musik fra højtaler med mikrofon, får du tilføjet en del rumklang..
som sagt kan jeg ikke se hvad du får ud af det. uden analyzer software kan du ikke se nogle kurver. hvad vil du kigge efter i de kurver du taler om ?
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2018 - 13:16 #3
sæt "Smooth Criminal" med Michael Jackson på.
hvis det lyder godt behøver du ikke foretage dig yderligere
Avatar billede milter Ekspert
20. december 2018 - 15:48 #4
Som sidwave skriver, så har optagelsesrummets akustik stor indflydelse på, hvordan lyden opfattes. Så det er ikke nok bare at placere en hundedyr mikrofon foran højttalerne, du skal også indrette et rum specielt til formålet.

https://www.nti-audio.com/en/news/speaker-and-microphone-measurements-eliminate-reflections-while-testing

Gør som både sidwave og jeg gør, lad dine egne ører bedømme lyden. Husk, at placeringen af højttalerne er meget vigtig. Jeg har boet på mange adresser gennem årene, og hver gang, jeg kommer til et nyt sted, finder jeg det bedste sted til højttalerne, derefter indrettet jeg resten af rummet med det som udgangspunkt.