Avatar billede carlroger Novice
21. december 2018 - 12:55 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Kan man skifte harddisken i en 2011 iMac til en SSD uden ekstraudstyr?

Jeg har fået en 27" iMac fra 2011 af en kammerat. Den virker ganske fint, men jeg vil gerne opgradere harddisken til en SSD. Jeg har en Samsung SSD 860 EVO liggende, som jeg gerne vil bruge. Jeg har ikke rodet så meget med Mac, så spørgsmålet er om jeg bare kan skifte HDD'en uden at skulle bruge noget ekstraudstyr? Skal lige siges at jeg har styr på hvordan harddisken skiftes :)

/Carl
Avatar billede INK Ekspert
21. december 2018 - 13:03 #1
Ja, det kan du. Har selv gjort det på en iMac 2010.
Mit bundkort havde dog et ekstra SATA stik, så jeg købte et ekstra kabel og placerede min SSD fastklæbet i kabinettet. Den gamle harddisk kører så som ekstra lager og sikkerhedskopi af nogle filer, mens macOS selvfølgelig kører på SSD.
Du kan undersøge om dit bundkort tillader denne løsning.
Ved montering af ikke original Apple SSD skal du huske at slå TRIM funktionen til. Gøres med en kommando. Se her
https://www.howtogeek.com/222077/how-to-enable-trim-for-third-party-ssds-on-mac-os-x/
Du kan også købe noget software "Disk Sensei", der styrer TRIM funktionen.
Avatar billede INK Ekspert
21. december 2018 - 13:04 #2
Skal lige nævne, at min iMac2010 kører High Sierra. Kan ikke opdateres til Mojave grundet grafikkortet.
Avatar billede carlroger Novice
21. december 2018 - 13:06 #3
Det lyder godt. Har læst flere steder at det er nødvendigt med et special kabel med en temperatursensor, men er det nødvendigt? Den her har jeg set dukke op flere stedet: https://eshop.macsales.com/item/OWC/DIDIMACHDD11/
Avatar billede INK Ekspert
21. december 2018 - 13:16 #4
Afhænger nok af modellen. Hvis din nuværende HDD har indbygget temp. føler, så skal du nok bruge dette kabel. Hvis den har udvendig føler, kan du forsigtigt løsne tapen og klistre på den nye disk.
Hvis der ikke er temperatur føler monteret i forbindelse med den nye disk, så vil blæserne køre fuld hastighed. Som nævnt beholdt jeg eksisterende disk uændret.

Der findes, som du sikkert ved; en stribe videoer og beskrivelser for ombytning af disk i en iMac. Find den, der omhandler lige netop din model, så får du også en idé om hvordan temp-føleren sidder.

Du skal selvfølgelig have det rette værktøj til opgaven.
Avatar billede INK Ekspert
21. december 2018 - 13:26 #5
Hvis du skifter den gamle HDD ud, så skal du nok også have en kassette til SSD'en, der jo er mindre.