Avatar billede Andreas2100 Praktikant
29. december 2018 - 11:35 Der er 12 kommentarer

Stationær PC kan kun trække 120 Mbit ud af 1000, bærbar trækker 800 mbit

Jeg har for nyligt opgraderet min forbindelse hos Hiper til 1000 / 60 Mbit. Min Thinkpad E580 kan få hastigheder op til 800 Mbit (med Ethernet kabel), men med samme test får jeg aldrig mere end 160 Mbit på min stationære pc.

Jeg har testet under præcis samme vilkår i samme periode (med Ethernet kabel,  ingen andre brugere, speedtest.net med samme server).
Min Realtek Family PCE Controller driver er manuelt opdaeteret og er 1000 Mbit kompatibel. Jeg har 12 GB Ram og 500 GB SSD.

Hvad kan forårsage de lave hastigheder på min PC, som jeg ikke oplever på min bærbar?

Tak på forhånd
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2018 - 11:51 #1
Har du flere netkort på den stationære, og hvilket bruger du hvis du har?
Kig i enhedshåndteringen.
Tjek at den nyeste driver er til stede for både chipsæt til bundkort,  og også for netkortene.
Gå på producentens hjemmeside for at finde driverne til dit bundkort.
Du kan med Speccy https://www.filehippo.com/download_speccy se hvad pc indeholder af hardware.
Avatar billede Andreas2100 Praktikant
29. december 2018 - 12:41 #2
Nu er mit internet lige gået ned over nytår, men jeg vil da lige dobbelt tjekke om mit bundkort er opdateret.
I Device Manager kan jeg se min Realtek i toppen og så en masse WAN miniport.
Avatar billede milter Ekspert
29. december 2018 - 17:32 #3
For en måneds tid siden opdagede jeg pludselig et fald på downloadhastighed på ca. 50% på min YouSee-forbindelse (200/30). En genstart af routeren (kabel ud og strømmen fra) løste det problem.
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2018 - 07:04 #4
bundkort+chipset drivere skal være opdateret, ellers nytter det måske ikke noget med nyeste netdriver
Avatar billede Andreas2100 Praktikant
02. januar 2019 - 11:27 #5
Jeg har været inde og opdaterer alle drivers ved at lave Windows søge efter dem automatisk. Jeg har fundet min drivere til mit bundkort (Sabertooth X58, Asus), men jeg er usikker på hvordan jeg manuelt opdaterer bundkort og chipset.

Jeg vedhæfter en screendump af Speccy computerinfo:
https://imgur.com/a/7HBGvaD
Avatar billede Andreas2100 Praktikant
02. januar 2019 - 11:29 #6
Eller bedre forklaret: Jeg ved godt hvordan man manuelt opdaterer drivere, men jeg er i tvivl om hvilke Devices jeg skal gøre det for, i "Device Manager".
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2019 - 12:53 #7
bruger du det samme kabel til dine tests? for hvis du har et gammel netkabel, eller et som er i stykker, så kan det også være derfor
Avatar billede Andreas2100 Praktikant
02. januar 2019 - 14:49 #8
Ja det er det præcist samme kabel og med testen er taget flere gange og alt inden for sekunder af hinanden.
Avatar billede milter Ekspert
02. januar 2019 - 19:44 #9
Den seneste driver til dit netværkskort finder du her:

https://www.asus.com/dk/Motherboards/SABERTOOTH_X58/HelpDesk_Download/

Husk, at det er en zip-fil, og at den først skal udpakkes. Den nyeste version hedder    10.9.422.2016, dateret 2016/08/02. Hvis du allerede har den installeret, behøver du ikke bruge mere tid på det.
Avatar billede Andreas2100 Praktikant
08. januar 2019 - 14:28 #10
Ja jeg har kørt installationen nu, men jeg har tidligere manuelt installeret driver fra Realteks hjemmeside, så har driveren fra 2018.

Her er mit Driver details på mit netværkskort: https://imgur.com/a/pwvkaUx
Med denne driver får jeg 80 mbit/s hastighedstest, på min 1000 mbit forbindelse.

Jeg kan automatisk opdaterer min driver og der får jeg en nyere version en den fra 2016.
Avatar billede Andreas2100 Praktikant
08. januar 2019 - 14:28 #11
Når jeg automatisk opdaterer i Device Manager, får jeg nu 160 mbit/s i hastighedstest.
Avatar billede Andreas2100 Praktikant
08. januar 2019 - 15:07 #12
Idag har jeg:
Opdateret drivere, som linket ovenfor.
Disabled IPv6
Ipconfig, renew, refresh
Booted i safe mode og testest forbindelse der
Fjernet gamle drivers

Og jeg har nu 90 mbit/s, når jeg speedtester.