Avatar billede NY bruger Praktikant
29. december 2018 - 18:50 Der er 8 kommentarer

Start bios på asus vivobook X556UQ laptop

Jeg har en Asus laptop, hvor software er gået ned pga. en Windosw 10 opdatering (som ødelagde hele mit software på min pc!) Forsøger nu at genetablere det via download på en USB nøgle MEN jeg kan ikke komme i BIOS. I Asus manualen står Restart your  notebook then press F2 during POST. MEN det virker ikke, har prøvet alt også andre taster F1, F3 mm og ECS og Delete. Intet virker ;-(. Er der nogen der ved hvordan jeg kan komme i Bios? Gør jeg evt. noget forkert?
Avatar billede NY bruger Praktikant
29. december 2018 - 20:04 #1
Nå nu kom jeg ind i BIOS ved først at markere markeringen i afkrydsningsfeltet sikker start og derefter starte pc op igen og trykke F2. Men der er ikke nogen Boot option til USB. Hvordan finder jeg det i BIOS? Har forsøgt at: add new boot option og så skrive USB men det virker ikke. Er der nogen der ved hvordan man gør det?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. december 2018 - 20:17 #2
Har du mon et menupunkt, der hedder noget i retning af "Boot alternate device"?

Det er også muligt, at den ikke giver dig mulighed for at vælge USB, hvis ikke der allerede sidder en USB-stick i den.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. december 2018 - 20:24 #3
ESC = BOOT Select +pil ned til enter setup
F2 = også setup
og rigtigt du ser kun USB eller DVD Drev hvis de indeholder et Medie.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. december 2018 - 20:25 #4
Avatar billede NY bruger Praktikant
30. december 2018 - 17:57 #5
Jeg har sat USB fra starten og kan ikke se menupunkt, der hedder noget i retning af Boot alternate device.
Avatar billede NY bruger Praktikant
30. december 2018 - 18:18 #6
Forsøgte også med denne løsning jeg fandt på nettet:
1.    Plug in your USB drive
2.    Turn the Zenbook on
3.    Enter UEFI (BIOS) through pressing ESC or F2
4.    In 'Boot' tab: 'Disable Fastboot' (*)
5.    Press F10 to save & exit
6.    Immediately press ESC or F2 again
7.    In 'Boot' tab: your USB drive should be listed - change the order
8.    Press F10 to save & exit
9.    Your Zenbook should now boot from the USB drive
10.    profit
(*) = and 'Enable CSM' if you want to boot in legacy mode

Dette hjalp heller ikke, kan stadig ikke boote fra USB drevet suk....
Avatar billede poko1 Ekspert
30. december 2018 - 19:35 #7
Avatar billede NY bruger Praktikant
01. januar 2019 - 19:17 #8
Tak - det løser desværre ikke problemet. Har nu også prøver at følge denne vejlednings video:
How to Boot USB and enable CSM on Asus Bios ver 302 (and later)
Men når jeg når til der hvor jeg skal vælge Hard Drive BBS Priorities, så kan jeg kun vælge HP V220 PMAP, der er ikke andre valgmuligheder på på min PC/ i min BIOS - kan ikke vælge USB.
Tror jeg bliver nød til at henvende mig til der hvor jeg har købt laptop, da ingen af alle de vejledninger jeg har fundet frem til løser problemet.
Sidste gang jeg køber en ASUS laptop, når det skal være så svært at få skidet til at boote fra USB