Avatar billede P_H Juniormester
04. januar 2019 - 06:33 Der er 9 kommentarer

PC starter meget langsomt

Min stationære PC er begyndt med mellemrum at være meget langsom til at starte, det kan tage 5-6 min før den er startet. Det virker som om at opstarten køre meget langsom, det tager 1 min før skrivebordet kommer frem, til at starte med er der ingen baggrund og iconer men efter endnu et minut kommer menulinien i bunden frem, derefter tager det 4-5 min hvor den arbejder på at få iconer og baggrunden. Når den er kommet op og køre crasher den stadigvæk en gang imellem og den skal slukkes på computeren
Dette er et problem der kommer med mellemrum, tit om morgenen men også på andre tidspunkter, andre gange jeg starter computeren starter den uden problemer (15-20 sek.). og jeg kan både køre spil og videoredigering uden problemer.
Jeg har kørt virusscan, CCleaner, Speccy og Hard Disk Sentinel og at ser ud til at være i orden.
Computeren er ca. 4 år gammel:
-Windows 10 home 64 bit
-Intel i7 4.00 GHz
-32 GB DDR3
-4095 MB NVIDIA GeForce GTX970
-500 GB SSD
-2000 GB HHD
Er der nogle der har en ide til hvorfor denne fejl opstår med mellemrum?
Avatar billede poko1 Ekspert
04. januar 2019 - 07:52 #1
Prøv at rydde op fra kommandoprompten!
Gå til Søg og Skriv CMD = ”Kommandoprompt” Højreklik og vælg  kør som Administrator.
Skriv nu eller kopier følgende og sæt ind  cleanmgr /sageset  Tryk på Enter-tasten
Lad kommandoprompten forblive åben - den skal bruges igen senere...
Sæt flueben i det hele i boksen, som kommer frem - også selv om den måske brokker sig lidt.
Klik OK
Derefter Skriver du i Kommandoprompten:  cleanmgr  eller kopier følgende og sæt ind
Tryk på Enter-tasten
Den går nu direkte til Ryd op i system filerne Sæt flueben i det hele
Klik på OK Klik på Ja til at slette det hele.
Skriv nu  sfc /scannow og tryk Ok.
Gå derpå til din CCleaner som du jo har og kig på dette billede og se hvor meget du kan begrænse opstarts mængden?
https://ibb.co/Cbg27NF  Dette er et eksempel!
næste trin er fjernelse af Filer du ikke har brug for.
https://ibb.co/0ZhN3PS
Avatar billede hjolsen Ekspert
04. januar 2019 - 08:09 #2
udover #1 kør også:
SFC /scannow
og
Dism /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
og kontroller for opdateringer til windows og bundkort via producentens hjemmeside !
Avatar billede poko1 Ekspert
04. januar 2019 - 08:28 #3
#2 Det står der også.
"Klik på OK Klik på Ja til at slette det hele.
Skriv nu  sfc /scannow og tryk Ok."
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2019 - 13:15 #4
Har du tjekket begge diske med HD Sentinel?
Prøv at af montere kabel på 2 Tb disken og evt dvd drev
se om det ændrer på din opstart tid.
Avatar billede P_H Juniormester
04. januar 2019 - 18:26 #5
Hej, Tak for indputtene.
Jeg har prøvet det hele at gøre det hele og vil nu se hvordan det går. Det er som sagt en fejl der opstår med mellemrum men lige nu virker det. Jeg vil gerne vende tilbage hvis fejlen opstår igen.
På forhånd tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2019 - 18:31 #6
OK. Og det kan ikke være Windows opdateringer der skal konfigureres hvis det sker med mellemrum?
Synes dog at tiden er for lang med det pc opsæt du kører med
Avatar billede P_H Juniormester
11. marts 2019 - 17:05 #7
Hej, nu er mit problem der igen.
Jeg har med mellemrum haft det problemet men det har kunne afhjælpes med en "hård" genstart. nu skal jeg genstarte computeren en 4-5 gange inden at den starter normalt men når den gør det, kører alt som det skal.

Jeg har i dag i kommandopromten kørt:
cleanmgr /sageset
cleanmgr
sfc /scannow
Dism /Online /Cleanup-Image /CheckHealth

I CCleaner har jeg renset og rydtet op og mængden af programmer som er med i opstarten er minimeret.
Der ligger ingen opdateringer til Windows.

Er der nogle der har nogle gode ideer hvad jeg kan prøve

På forhånd mange tak.
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2019 - 19:23 #8
Genopbyg din indeksering. Det vil slette og gendanne ved at fejlfinde det.

Start din Kontrol Panel.
Tryk på Indekseringsindstillinger.
Tryk på Avanceret.
Faneblad Indekseringsindstillinger.
Andet emne: Fejlfinding:
Her har vi Fejlfinding som siger: Slet og gendan indeks.
Tryk på Genopbyg.
- Lad den blive færdig, så burde det løse dit problem. Medmindre du skal deaktivere Cortana søgning :-D og eller Cloudsøgning.
Det kan findes bl.a. på
Windows logo
Derefter Indstillinger. (tandhjul)
Derefter Søg.
Slå Cloudsøgning fra.

Det andet ting vil nok være, at starte Diskoprydning som administrator.
Tryk på Ryd op i systemfilerne. Accepter.
Fjern alt her ved at indsætte flueben, inkluderende på Windows Opdatering og tidligere OS.
Færdig?
Genstart.

Kontroller om den har fjernet alt hentede Windows Opdateringer på denne sti:
C:\Windows\SoftwareDistribution\Download\
er der kun et par tinge tilbage, så er det klaret, men er der mere end 2-3 hentede Windows Opdateringer.

Tryk på Ctrl + Shift + Esc på tastaturet.
Jobliste startes.
Tryk på faneblad Tjenester.
Windows Opdatering, stop for denne tjeneste og deaktiver for vend tilbage til SoftwareDistribution Download mappen, og slet Windows Opdateringer. Vend tilbage til Tjenester, og start og aktiver igen for din Windows Opdatering tjeneste.

***

Windows Stifinder meget langsom med Hurtig Adgang
Åbn mappeindstillinger>
Indstil "Åbn Stifinder og" til "Denne PC".
Luk derefter Stifinder.

Prøv WinKey + E nu.
Hvis det bliver fint, er problemet med hurtig adgang cache, som kan ryddes ved at slette * .automaticDestinations-ms fra følgende mappe ved hjælp af kommandoprompt.

%AppData%\Microsoft\Windows\Recent\AutomaticDestinations

*****
Eller er du er nød til at starte PowerShell som administrator ved at højreklikke på PowerShell og helbrede Win 10 med kommandprompts:

DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth

DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth

DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Færdig?
Genstart PC.

****

Reparation for dig ved hjælp af kommands SFC og CHKDSK

1. Tryk på Ctrl + Shift + Esc på tastaturet.
Jobliste startes.
2. ved hjælp af Filer, ved fanebladen øverst venstre.
Tryk Kør ny opgave, skriv CMD og indsæt flueben, tryk på OK.
Kør følgende kommando.

sfc /scannow

og/eller

chkdsk /R
- Besked om chkdsk ikke kan køre vil forekomme, om du ikke vil planlægge kontrollering ved næste Opstart af pc, accepter ved indtastning Y og tryk Enter.
Genstart dit pc.

****

Virker ikke alt dette?

**1**
Win 10?
Opdateret fuld ud med Windows Opdatering?

**2**
Windows 10?
- Prøv med såkaldte Fix-it Tool, "Ret det-værktøj".
https://support.microsoft.com/da-dk/help/4028430/windows-10-use-a-fix-it-tool

**3**
Det virker forgæves ikke? Sørg for at du har lagt dokumenter, billeder og alt det du vil beholde til andet hdd. Især drivers og softwares til din enhed.
Nulstil Windows 10.
Sørg for at installere om med driver og softwares, og den opsætning du gerne vil have det som.

Windows 10 Nulstilling
https://support.microsoft.com/da-dk/help/4026528/windows-reset-or-reinstall-windows-10

***4***
- Har du trods alt Win10 og har ikke hentet seneste build, så, hent det nye, og installer over, de har udrullet såkaldte bugfix opdatering af den nye build da det var fyldt med fejl ren OS mæssigt.

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
- Hent "Værktæj", og sørg for at du benytter browser fra en PC, for dette.
Gem det efter eget valg af lokation, sørg for at starte den.
Og sørg for at det er det samme OS-bit version (sprog og 32-bit eller 64-bit), medmindre du har licens til den rette version mv., efter hensigten og specifikationer.
Dette vil gemme MediaCreationTool, som kræver afhentning, hvis alt andet er prøvet, og har ikke hentet seneste Windows 10 build version.

Du kan følge med på denne tråde for at se hvilken version der er for Windows 10 build version.

1*
https://docs.microsoft.com/da-dk/windows/windows-10/release-information
2*
https://support.microsoft.com/da-dk/help/4464619/windows-10-update-history
3*
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Windows_10_version_history

Hvordan kan jeg se Windows 10 build version?
Tryk på " Startmenu / Windows logo ".
Indtast " winver ".
Tryk på " Enter ".
- Her kan du se din Windows " Version " og " Build " -udgaven.

Held og lykke med alt.
Avatar billede hjolsen Ekspert
11. marts 2019 - 19:56 #9
Prøv at deaktivere hurtig start (strømstyring-->vælg hvad tænd/sluk knap gør -->rediger indstillinger der ikke er tilgængelige nu --> fjern flueben i hurtig start. )