Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2019 - 16:09 Der er 44 kommentarer

Lan/USB virker ikke.

Hejsa.

Da jeg tændte min computer her idag vil den ikke oprette forbindelse til internettet. Jeg kunne så se at den overhovedet ikke havde nogen forbindelse. Prøvede at tage lan kabel ud og skifte til et andet, men ingenting hjalp.
Jeg kiggede lidt rundt og kunne derefter se at det var ligesom om den ikke havde nogen netværksdriver installeret. Tænkte det var mærkeligt, da den virkede fint nok da jeg slukkede den.

Nå men fandt derefter nætværksdriver på nettet og fik smidt dem over på et usb stik.
Men ligemeget hvilken port jeg smed usb stikket i ville den ikke registre den. (Jeg har prøvet min 3 forskellige usb stik)

Jeg har prøvet og søge lidt rundt på nettet og gjort nogen forskellige ting som jeg kunne finde, men ingenting hjælper.

Så nu spørger jeg så jer her inde om i måske ved hvad det er galt???

Min computer er lidt over 5år gammel, så ved ikke om noget måske kan være gået i stykker eller hvad der lige er sket. Det skal lige siges jeg er ikke det store computergeni så alt hjælp modtages gerne :)
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2019 - 16:17 #1
Prøv en systemgendannelse til da den virkede. Måske en opdatering har smadret en driver til bundkortet.
Hvis ikke det løser problemet, så må du fra anden pc evt hente driverne fra producentens hjemmeside.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2019 - 16:17 #2
Andre enheder virker på nettet?
Avatar billede poko1 Ekspert
04. januar 2019 - 16:25 #3
Er det Windows 10? så gå denne vej til Enhedshåndteringen og se om der er mangler eller andre bemærkninger. Ellers find vej gennem Kontrolpanelet enhedshåndtering
https://ibb.co/GRs1DvQ
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2019 - 16:38 #4
@220661
- Jeg har prøvet og lave en systemgendannelse, men problemet er det stadig
- Jeg har prøvet og hente driverene ned på en USB, men da jeg heller ikke kan tilslutte et USB stik, kan jeg ikke rigtig få driveren over på computeren som har problemmet.
- Der er 2 andre computer som virket fint.

@poko1
- Jeg har windows 7. Jeg har prøvet at være inde under Enhedshåndtering, Jeg kan ikke finde nætværkskort der inde (Jeg går ud fra den plejer at være der).

Det er en stationær computer det drejer sig om, hvis det har nogen betydning :)
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2019 - 16:47 #5
Har du prøvet at trykke på vis og trykke på "skjulte enheder"?
Dukker der så et netværkskort op?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2019 - 16:48 #6
Og det er jo i enhedshedshåndteringen du skal gøre det :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
04. januar 2019 - 17:18 #7
Lidt svært at besvare da ingen navn på PC Men prøv om du i BIOS kan Finde og aktivere Legasy USB Driver`? Prøv ligeledes at sætte BIOS Til Default Husk F10 & Save and Exit
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2019 - 17:34 #8
Det hjalp det med at trykke på "skjulte enheder" , men som jeg umildbart kan se ser det vel rigtig nok ud??.

Jeg har prøvet og tage et billede af hvordan det ser ud ( https://gyazo.com/51fd21a72cf28c6db61762e10b607f7d )

Det er ligesom om noget oppe i toppen ikke ser helt rigtig ud.
Det eneste jeg har tilsluttet med usb lige nu er min mus og tastatur.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2019 - 17:40 #9
Ja du har ret i at det ikke ser rigtigt ud i toppen da der er gul anmærkning. Hvis du kigger på egenskaberne for usb hvad fortæller den af fejl kode?

Har du prøvet at højreklikke på de to øverste netværkskort og vælge fjern, og herefter genstarte pc og lade Windows genfinde kortene?
Avatar billede poko1 Ekspert
04. januar 2019 - 17:40 #10
Gå op til USB Controller højreklik Vælg Opdater
Avatar billede milter Ekspert
04. januar 2019 - 17:41 #11
Hvis du åbner Enhedshåndtering > USB-controllere > Højreklikker en af dine "Host Controller" eller/og "USB-rodhub > Egenskaber > Driver , hvilken dato ser du så for driverne?

Og har du der muligheden for "Annuler driveropdatering"? Teksten på din computer kan selvfølgelig være på engelsk, men det burde være til at forstå :-)
Avatar billede milter Ekspert
04. januar 2019 - 17:45 #12
Og du kan selvfølgelig gøre det samme for din netværkscontroller i Enhedshåndtering, hvis du kan finde den.

For mig lyder det som en opdatering, der har ødelagt det for dig.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2019 - 17:49 #13
#12 Usb og netværk var skjult i enhedshåndteringen men kom frem når man vælger vis skjulte enheder.

Annuller driveropdatering kunne være en mulighed ja, da den så ruller tilbage til en ældre driver 👍
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2019 - 18:02 #14
@220661
- Hvis jeg højreklikker står der kode 28.
- Jeg prøvede at trykke fjern ved de 2 netværkskort, og genstartede computeren. Men nu er de bare forsvundet hvis jeg går ind og kigger. Burde WIndows ikke og finde dem selv eller skal jeg gøre noget??

@poko1
Hvis jeg gør det siger den bare der ikke blev fundet nogen driversoftware til enheden.

@milter Der står 21-06-2006, og jeg har ikke mulighed for at annullere opdatering.
Min computer er 5år gammel, og jeg har købt alle delene fra nye, så hvordan kan den sige 2006?
Avatar billede milter Ekspert
04. januar 2019 - 18:27 #15
#14.
Har du en CD med de oprindelige drivere til computeren? Og har du et CD/DVD-drev på den?

Og har du en nøjagtig modelbetegnelse på din computer, dvs. fabrikat og modelnummer?

Du skriver, at du har købt alle delene fra ny, og det vigtigste i denne forbindelse er fabrikat og modelnummer på bundkortet. Det står som regel et eller andet sted på bundkortet.

En driver fra 2006 på en Windows 7 maskine for et USB-drev er ikke helt unormalt, men det lyder lidt suspekt.

Et lidt vildt skud: Har du checket datoen i din BIOS/CMOS? Er BIOS-batteriet kaput? Kig på linkene herunder:

https://www.computerhope.com/issues/ch000554.htm
https://www.computerhope.com/issues/ch000239.htm
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2019 - 18:32 #16
Kode 28 betyder at driveren ikke er installaeret
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2019 - 18:34 #17
#14 Ja det burde Windows gøre, men de ligger sikkert stadig skjult.
Kunne måske frygte at hoved driveren til chipsættet er i udu
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2019 - 19:08 #18
Jeg vil lige tjekke de forskellige ting imorgen, og så vil jeg skrive hvad status er.
I for foreløbig tak
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2019 - 15:46 #19
#15
- Jeg har prøvet og smide den cd som følte med bundkortet og installeret driver derfra uden held.

- Ja alle delene var nye da jeg købt den. Bundkortet som sidder i er et MSI Z87-G45 Gaming.

- Jeg har været inde i bios, og der står dagens dato + Tid.

#17
- Hvis nu det er hoved driveren til Chipsættet er der noget man kan gøre noget ved?
Jeg har prøvet at installere driverene til chipsætter fra den cd som fulgte med, men det hjalp ikke.

Hvis det er bundkortet som er gået burde computeren så stadig at køre "normalt" ?
Jeg kan jo sagtens tænde computeren det eneste der ikke virker er jo USB indgangene + Lan indgangen.

Jeg har ikke prøvet og installere Windows fra ny, er det en mulighed?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2019 - 15:54 #20
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2019 - 15:54 #21
Du kan vælge den Windows du kører
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2019 - 15:56 #22
Har du en cd du kan brænde på kan du lægge driverne på og prøve at opdatere med dem.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2019 - 15:57 #23
Prøv evt at sammenligne dato for drivere om dem der er på siden er nyere
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2019 - 15:58 #24
Men hvordan kan jeg installere de forskellige drivere?
Jeg kan jo ikke gå på nettet, og jeg kan ikke smide en USB Pind i for det vil den jo ikke registrere.

Jeg havde nemlig planer om at hente driver fra nettet, og derefter køre dem over på en USB, men det er lidt svært når den ikke vil registre at jeg smider en usb pind i computeren.
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2019 - 15:59 #25
Havde ikke set det med CD da jeg skrev før.
Det vil jeg lige kigge på :)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2019 - 16:11 #26
Ok. Hvis du får dem på cd, så start med chipsæt driveren. Husk at pakke dem ud inden du brænder dem. Når du installerer, så høreklik på setup filen og kør som administrator.
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2019 - 17:12 #27
Nå nu fik jeg de forskellige driver kørt over på en cd, men nu vil min computer ingenting......

Nu vil den overhovedet ikke registre at det er en mus og tastatur sat til computeren.
Tiden i windows passer heller ikke mere....

Hvad gør jeg nu? :)
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2019 - 08:05 #28
"Nå nu fik jeg de forskellige driver kørt over på en cd, men nu vil min computer ingenting......"
Det forstår jeg ikke noget af??

Du skulle fra anden computer hente de drivere jeg havde fundet til dig, og udpakke dem og brænde dem på cd, hvorefter du på den pc der er problemer med skulle starte med at installere chipsæt driveren, og så de andre bagefter.
Er det der du har gjort?
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2019 - 11:42 #29
Der er jeg med på at jeg skulle hente dem fra en anden computer og derefter brænde dem over på en CD.

Problemet er nu at jeg ikke kan bruge mit tastatur og mus nu.

Jeg har overhovedet ikke fået installeret nogen drivers fra den CD, da jeg ikke kan kontrollere min computer nu.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2019 - 12:42 #30
Og du kan heller ikke noget under boot af Windows 7?
Hvis du trykker F8 og holder den nede når du stater får du så en fejlsikret skærm frem?
https://kimludvigsen.dk/billeder/fejlsikret/fejlsikret-t01b.png
Prøv at køre fejlsikret med netværk hvis det virker.
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2019 - 13:13 #31
Det har jeg desværre prøvet uden held.
Jeg har også prøvet med F12/DEL for at komme inde i bios men den vil slet ingenting.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2019 - 13:26 #32
Prøv at fjerne strøm fra den og det lille batteri på bundkortet, og hold herefter start knappen nede i 30 sek. Genmonter ig prøv igen.
Men jeg kan ikke udelukke fejl på hardwaren (bundkortet) når den slet ikke reagerer
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2019 - 13:55 #33
Desværre ikke løsningen.
Jeg kunne komme ind i bios, men da jeg kom der ind vil den ikke reagere tastatur/mus.
Hvis jeg vælger den bare skal starte op, så starter den bare op i windows, ligemeget hvad jeg trykker.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2019 - 17:00 #34
Er der mulighed for PS2 tastatur tilslutning, og har du sådan et?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2019 - 17:01 #35
Har du muligheden kunne du tjekke om strøm til usb er blevet deaktiveret i bios
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2019 - 18:13 #36
Hallo. Er det droppet??
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2019 - 18:42 #37
Nej det er det bestemt ikke!
Jeg har simpelhen bare ikke lige haft tid til at kigge på det idag.
Regner med jeg har lidt mere tid imorgen, så der skal nok lige komme en update :)
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2019 - 18:46 #38
Har din pc disse stik bagpå?
Kig lige efter det i morgen :-)
https://www.computerhope.com/jargon/p/ps2.jpg
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2019 - 15:05 #39
UPDATE.

#38 Den har mulighed for PS2 tilslutning, men jeg har ikke noget tastatur/mus som jeg kan bruge til den indgang.

Jeg har fået installeret Windows på ny, Mit tastatur/mus virker lige efter jeg har fået installeret men andre usb indgange/LAN virker ikke. Når jeg slukker/genstarter computeren virker de ikke mere (Lan overhovedet ikke).
Jeg har installeret driver fra CD som fulgte med computeren da jeg købte den uden held.
Jeg har installeret driver fra CD som jeg selv har brændt uden held.
Jeg føler selv at jeg har prøvet og gøre alt som er blevet skrevet i denne tråd indtilvidere, men desværre uden held.

Jeg tror måske at problemet ligger et sted som min lille computerviden ikke kan løse. :)

Som situationen er lige nu, er jeg lidt klar til at sige at jeg heller vil købe noget nyt istedet for at blive ved med at bøvle med en computer som nok skal skiftes ud inden for den nærmeste fremtid.

Igen hvis i har nogen ideer er i velkommen til at skrive dem, ellers tror jeg at jeg vil lukke den her, og sige mange tak for hjælpen.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2019 - 16:25 #41
Skal være den anden vej ErikHg. Usb virker ikke. Og når Lan kortet også strejker er der nok ikke meget af hente.

Ralle har du tjekket i bios om der er noget med strømstyring derinde?
Hvis der er og den står aktiveret, så deaktiver den.

Mus adapter: https://www.av-cables.dk/usb-2-0-adapter/usb-2-0-hun-til-ps2-han-adapter.html
Tastatur: https://www.av-connection.dk/?PNo=DO-USB-81

PS hvis du vil prøve videre er det nok en fordel du henter de to ting same sted pga fragt.Kan du også få lan kort bliver det billigere
Men jeg kan forstå på dig så vil du måske hellere købe noget nyt i stedet
Skal du have Lan på skal du bruge et indstikskort a la dette:
https://www.av-cables.dk/pci-express-netvaerkskort/tp-link-gigabit-pci-express-netvaerkskort-10-100-1000-mbps.html?gclid=EAIaIQobChMIsqfm8L7e3wIVVouyCh09sgwDEAkYAiABEgJZSPD_BwE
Prisen for disse ting vil jo nok være under 200 kr i alt, men man må vurdere hvad man vil  gøre.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. januar 2019 - 16:54 #42
Undskyld..... det var en "fejl 40" fra min side.
Avatar billede milter Ekspert
08. januar 2019 - 17:44 #43
Jeg er ved at have en mistanke om et defekt bundkort. Der er dog er par ting, du kan prøve, før din PC skal i skraldespanden.

Giver den lyde fra sig under opstarten, altså de der beeps, som fortæller, om al hardware fungerer korrekt? Har den tidligere "beepet" under opstart?

Prøv også en opdatering af BIOS. LInk herunder og vejledning, og husk at læse det, som står i teksten og linkene deri:

"How to flash the BIOS ( SOP Download)
Youtube: MSI® HOW-TO use M-FLASH for BIOS
We suggest using Chrome, Firefox 3.0 or IE 9.0 above browsers to download BIOS, Drivers, etc.:

https://www.msi.com/Motherboard/support/z87-g45-gaming
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2019 - 18:54 #44
#43 Ja i dette tilfælde her ville jeg godt kunne anbefale man prøver at flashe en bios, hvis andre muligheder er udtømt.
Men som du er inde på og som jeg selv også udtrykte (#32) så er bundkortet sikkert defekt.
Jeg har selv haft en pc hvor lyden holdt op med at virke. I enhedshåndteringen stod alt som det skulle, men bare ingen lyd. Så jeg blev nødt til at købe et internt lydkort til pci porten.