Avatar billede Kamilla1118 Praktikant
05. januar 2019 - 00:35 Der er 10 kommentarer

Min computer dør hele tiden

Hej.
Jeg har en Lenovo computer som jeg er super glad for. Det eneste  problem den har, er at den slukker konstant. Nogle gange kan den køre en hel dag uden at slukke, mens andre dage kan den kun køre 5 min af gangen.
Det er jo lidt træls.
Den gør det både med og uden strøm. Alle indstillinger er tjekket.
Den bliver også super varm når den er i brug. Kan dog høre af blæseren køre så det burde ikke være problemet.

Håber i kan hjælpe
05. januar 2019 - 00:57 #1
Det kan sagtens være et problem med at aflede varmen, der er skyld i pludselige nedlukninger. At blæseren kører er ikke altid det samme, som at den kører godt. Lyder den "presset", anstrengt? Kører hurtigere og mere larmende end den plejede?

Når den slukker - du siger det sker både MED og UDEN strømkilde- hvordan sker det så? Direkte, uden varsel - går der lidt tid?
Til sidst vil jeg lige høre dig, hvad det er for en model og hvor gammel den er samt om du nogensinde har haft problemer med batteriet?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2019 - 07:48 #2
Er enig i #1. Du skal prøve at rense kølesystemet på den.
Men da der er mange modeller er vi nødt til at vide hvilken du har :-)
Programmet Speccy kan fortælle hvor varm din pc er:
https://www.filehippo.com/download_speccy
Avatar billede Kamilla1118 Praktikant
05. januar 2019 - 09:42 #3
Det er en Lenovo Idea pad 700 og jeg købte den i 2016 så den er ikke særlig gammel.
Når den slukker går den i sort skærm hvor efter den bruger lidt tid på at slukke systemet helt. Når den er helt død kan jeg starte den op igen og forsætte hvor jeg slap.

Den kan finde på at slukke også selvom den lige er blevet tændt, så den er ikke nået at blive varm. Det er lidt forskelligt hvornår den gør hvad.

Siden jeg købte den har der altid været noget med batteriet hvor den lige pludselig siger tilsæt stømkilde og kort sekunder efter finder den ud af at den faktisk har strøm og fjerne advarslen igen.

blæseren køre stille og roligt, dog larmer den lidt mere hvis man starter et spil.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2019 - 09:48 #4
"Siden jeg købte den har der altid været noget med batteriet hvor den lige pludselig siger tilsæt stømkilde og kort sekunder efter finder den ud af at den faktisk har strøm og fjerne advarslen igen."

Det burde du så have reageret over for der hvor du købte den da du opdagede det.
Er batteriet lige ved at være tom og din oplader måske ikke giver det den skal vil computeren lukke ned.
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2019 - 10:06 #5
kunne være et defekt batteri
Avatar billede Kamilla1118 Praktikant
05. januar 2019 - 10:25 #6
Den køre ellers fint også uden strømkilde den lukker bare ned engang i mellem. Og batteriet viser at den har massere af strøm.
Avatar billede poko1 Ekspert
05. januar 2019 - 10:34 #7
Har din Lenovo installeret Lenovo Power management og kører det? kig i Enhedshåndteringen om der er nogle problemer der eller se i kontrolpanelet Strømstyring om den er aktiveret.
Avatar billede poko1 Ekspert
05. januar 2019 - 12:17 #8
05. januar 2019 - 12:23 #9
jeg ville være tilbøjelig til at overveje, at slå det hen som en periodisk windows fejl ! ;-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. januar 2019 - 19:01 #10
En periodisk Windows-fejl ?
I så fald vil løsningen være at lave en backup på en USB-nøgle/ekstern harddisk, af diverse filer (billeder, dokumenter, videofiler osv.). Lave en ren installation af Windows, evt. på en ny SSD med tilsvarende størrelse som den nuværende hvis ikke der allerede er en sådan er er installeret.
Dette vil formentlig fjerne problemet med tilfældige ned-lukninger af Windows.
Det vil ikke være smart bare at slå det hen.