Avatar billede Simon Praktikant
05. januar 2019 - 02:36 Der er 11 kommentarer

Windows fandt en fejl på harddisken

Jeg fået købt mig en ssd, har lige fået flyttet styresystemet over på den og derfor er hele min computer formateret. Efter en halv times tid da jeg har fået downloadet de ting man nu bruger, popper der et vindue op: Windows fandt en fejl på harddisken. Jeg kan vælge og starte en sikkerhedskopiering eller få den til at spørge mig senere. Jeg har så scannet efter fejl på den harddisken der siger der er bøvl med (en helt tom harddisk) det den siger alt er som det skal være. Dette vindue bliver ved med at dukke på 10 minutter efter jeg lukker det. Nu jeg kan vælge "Spørg ikke om dette problem igen (anbefales ikke)" Der må jeg være noget galt siden den vil have mig til at lave en sikkerhedskopi.

Windows fandt en fejl på harddisken:
https://i.gyazo.com/571e2fa54721b7cb257722c8c21d4d96.png

Scannet drev:
https://i.gyazo.com/98003206dc04e16f37ee73667021928c.png

Helt tom harddisk:
https://i.gyazo.com/31d758da5d85e438e6544a13fcddc08d.png
05. januar 2019 - 06:09 #1
En af de mest velkendte, notorisk hadede "periodiske" fejl Windows har det med at komme med i ny og næ.
For at tage det værste først; når du modtager en sådan besked, så skal du forberede dig på, at din harddisk ER ved at fejle - spørgsmålet er bare hvor, hvor meget og hvor længe. Men faktum er, at den disc diagnostics Windows benytter, den reagerer udelukkende, såfremt der er en eller anden form for tegn på, at harddisken er ved at stå af. Jeg har hørt og deltaget i mange teorier om hvor meget af problemet Windows selv har skabt osv. Ser man helt nøgternt på det, så lever en harddisk et hårdt liv, men det der stresser en harddisk allermest, det er når fx Windows laver en eller anden random, uventet fejl og går i shutdown mode. Det kan over tid beskadige en harddisk !

Nå, men nok om det. Du skal starte med at finde ud af hvor problemet ligger, hvor slemt det er og om det kan laves.
START -> skriv "cmd" og højreklik på resultatet; kommandopromt. Vælg "Kør som administrator" og en DOS-promt startes. Her starter du en komplet system scanning således: "sfc /scannow" enter. Denne proces går relativt hurtigt og alle drev scannes og tjekkes, så er der opstået interiority violation af en disc, så løses det sådan her. Det er vigtigt, at den ikke afbrydes førend valideringen når helt op på 100%.
Chkdsk leder efter fejl i NTFS og FAT filsystemer. De fejl der bliver fundet, bliver også forsøgt udbedret, hvilket som udgangspunkt er fint. Hvis vi antager, at din "Windows har fundet en fejl" vitterligt er opstået pga. fejl i en systemfil, en kernesektor eller tilsvarende, jamen så burde ChkDsk løse problemet. Ulempen kan være, at hvis der findes- og udbedres mange fejl (det kan også være sort uheld) så risikerer du at miste data i værste fald, da den fil-allokerings tabel Windows benytter, vil blive modificeret af Chkdsk og rammer den en uheldig sektor, så risikerer du altså at miste de data der er knyttet til denne. Derfor anbefales det som udgangspunkt altid at tage en sikkerhedskopi først. Nu har jeg i hvert fald nævnt det. jeg vil dog også sige, at det er utroligt sjældent det går så galt.

ChkDsk er partitionsstyret, så derfor skal du denne gang angive hvilket drev der skal scannes.  Jeg formoder, at det drejer sig om dit E:\  ud fra dit billede, så du skriver: "Chkdsk E: /f" enter.

Med lidt held, så er dine trængsler ovre, når scanningen er færdig, men det er altid en god idé at chekke diskens "helbred". Til dette skal der bruges 3. parts software.

Modus operandi for hukommelsesallokering kaldes S.M.A.R.T. Jeg vil anbefale "CrystalDiskinfo" til formålet. Det er freeware og glimrende til formålet:

https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

Hent- kørt- installer. (det er vist endda portable) og eksekver. Programmet er meget lige til; du skal bare scanne din disk og så får du en rapport.

Jeg understreger lige min indledning; Noget er der galt, spørgsmålet er hvor meget. Det kan sagtens ske, at den rapport du får fra scanningen blot påviser, at der er enkelte sektorer der har et range lige uden for det tilladte og vil næppe give anledning til problemer - ikke andet, end at Windows stadigvæk vil fremkomme med fejlen.
FØLGENDE KAN MEDFØRE TAB AF DATA!!!
DU kan selvfølgelig vælge at overrule Windows og definere nogle andre værdier for, hvornår der skal meldes fejl. Dette KAN være risikabelt og kan føre til, at en i fremtiden opstået fejl blev fundet og behandlet for sent. - jeg siger ikke hverken eller, jeg informerer bare -og holder min egen ryg fri imens af gammel vane :-)

Ellers kan du gøre som følger:

Start et "kør vindue". ALT + R og skriv her "gpedit.msc" enter. Dette burde frembringe et nyt vindue med valgmuligheder. Jeg kan simpelthen ikke huske de præcise ord på dansk, men strengen ser sådan her ud:

>Diagnostics: Administrative Templates > System > Troubleshooting and Diagnostics > Disk Diagnostics |  herfra:
"Disc Diagnostic: Configure execution level" Så skulle der gerne fremkomme en menu. Her skifter du stående parameter for "execution level" til "disable" - Enter, bekræft og afslut.

Din harddisk er IKKE blevet lavet, men i det mindste slipper du for at blive mindet om det i tide og utide :-)
Jeg håber det kunne hjælpe på situationen.

/P.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2019 - 08:01 #2
Hmm. Synes det er mærkeligt at dit nye drev både står som et E drev, men også et F drev??
Se billede 3
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2019 - 08:02 #3
Er det en 1TB ssd du har delt i 2 lige store dele??
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2019 - 08:04 #4
Glem mit sidste indlæg. Forstår at C drevet et et 250 GB SSD drev og at de andre to partitioner må være din gamle disk som kan være behæftet med fejl.
05. januar 2019 - 08:47 #5
Hæhæ og jeg troede jeg var træt, men du er slet ikke vågen endnu :-)
Jamen godmorgen 220661 :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2019 - 09:03 #6
Godmorgen :-)
Nu er jeg vågen 😎
Avatar billede poko1 Ekspert
05. januar 2019 - 09:52 #7
Hvis din gamle HDD skal køre som Supplement til data så råder jeg dig til at køre den som GPT i stedet for MBR. Der forekommer så færre fejl.
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2019 - 11:56 #8
#1 Hvis der er fejl på HDD så nytter det da ikke at køre Chkdsk eller sfc /scannow.
Som scanner for fejl i Windows.
Der står jo i første link fra spørger, at han bør kontakte producenten for at fastslå, om disken skal repareres eller udskiftes..
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2019 - 12:00 #9
Prøv at  sccanne HDD for fejl med Harddisk Sentinel. Programmet kan godt prøves uden betaling. https://www.hdsentinel.com/
05. januar 2019 - 12:10 #10
#8: I og med, at fejlen er windows funderet- og at den fejl sagtens kan være direkte skabt af windows, så er du nødt til at udelukke / løse forbindelsen mellem windows og den fysiske disk først. Ellers risikerer du, at windows vedbliver fejlmeldinger selvom disken ikke er fysisk skadet.
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2019 - 12:14 #11
OK :-)