Avatar billede fisherman54 Juniormester
05. januar 2019 - 05:14 Der er 15 kommentarer

windows 10

Jeg har haft windows 10 på min PC lige fra starten, men efter min seneste opdatering af styresystemet, så kan jeg ikke længere få kontakt (parre) mit trådløse LOGITEC tastatur med min PC`s indbyggede bluetooth.
Har overvejet at købe et nyt tastatur med dongle, men vil da lige høre om der er en løsning på problemet, - der er tale om et rigtig godt tastatur, som både kan bruges til Android og iOS, så det er jo ikke noget man kasserer sådan lige uden videre.
Har også prøvet med en universiel CSR 4.0 dongle, men her får jeg meldingen at den ikke kan køre på mit system.
Når man søger på nettet, så er der flere steder hvor man angiver at det er muligt at installere en driver til CSR donglen på windows 10, men om det er muligt, og om det så efterfølgende vil løse mit problem, det er så det jeg vil spørge om.
05. januar 2019 - 06:11 #1
Jeg skal først lige høre dig, hvilket windows build gik du fra - og hvad er dit nuværende ?
Avatar billede fisherman54 Juniormester
05. januar 2019 - 07:21 #2
Den nuværende version er 1803, - første gang jeg har opdateret fra den oprindelige windows 10, som vist nok hed noget med ver. 1607.
Denne windows version er med tidslinje og pdf læser i browser som fungerer perfekt, men jeg har "tabt" forbindelsen til min bluetooth.
Fejlmeldingen lyder på noget med "bluetooth - radio"
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2019 - 07:56 #3
Der er en version der hedder 1809 som der her i efteråret blev udsat pga. fejl, men den er blevet frigivet.
Siger dog ikke at den måske kan løse dit problem, men hvis computeren vil kører 1809 så vil jeg mene man skal arbejde videre der fra med dit tastatur.

Med hensyn til bluetooth radio, prøv at kigge i enhedshåndteringen. Her skulle den stå og er den deaktiveret eller mangler en driver, så kører den ikke og så virker dit tastatur ikke.
I Win 1809 er der i msconfig under tjenester et punkt der hedder bluetoofh support så jeg lige. Jeg har denne deaktiveret da jeg ikke bruger bluetooth på min stationær pc
Avatar billede fisherman54 Juniormester
05. januar 2019 - 08:59 #4
Tak for svaret. Var inde i enhedshåndtering, og selvom min windows version er fra først i 2018, så var driveren til bluetooth - radio fra 2016, altså den oprindelige, så det er nok der jeg skal "pille" ved problemet.

Er i gang med at prøve at downloade 1809 versionen, men det ser ikke ud til at lykkes, - endnu. Vi får se.
05. januar 2019 - 09:11 #5
Okay- sounds about right. Sidst fase af #1803 udrulningen foregik medio Sep. - Okt..  Jeg har indtil videre set omkring 10 tilfælde, hvor brugere har mistet bluetooth connectivity. Microsoft valgte omkring d. 1. Okt. at skyde et tvillinge-build på markedet, der var udset til at skulle skyde fuld fart og tage nogle genveje i et forsøg på at dæmme op for de børnesygdomme der altid følger deres major releases, så #17604 blev lanceret og var udset til at tage lidt af byrden fra det officielle build.
#1809 har være available for download siden medio November.

Hvorom alting er; der findes ingen officiel løsning på problemet. Så vidt jeg er orienteret, så findes der heller ikke en uofficiel løsning endnu. Så vidt jeg kan greje, uden dog helt at turde prøve at greje for meget, så er bluetooth transport driveren, AVCRP ikke compliant med nogle enheder, typer, mærker, modeller og så videre.

Jeg vil næsten foreslå dig at gøre, hvad alle stabile, trofaste Windows glade mennesker bliver nødt til at gøre på et tidspunkt i deres liv. Rollback og afvent. Downgrade til et previous build der ikke har denne glitch. Wait it out; halvt til et helt år, nok ikke meget mere, så er der nok nogen der har fundet en løsning som er blevet implementeret. Så kan du skifte der.

Det er surt- og føles urimeligt (hvis man altså gerne VIL have en ny Windows version, nu hvor den man fik sidst måske endelig var begyndt at køre nogenlunde) men der er desværre sjældent meget at stille op. Det tager desværre bare tid !
05. januar 2019 - 09:16 #6
verdammtes Arschlosch !!

Hvorfor kan man for pokker ikke efterredigere egne indlæg i X min. efter posting... at jeg bare burde lade være med at lave dem, det er en ting, men jeg hader at det første der slår mig lige efter at have postet, det er mine egne slå- og sjuskefejl !!
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2019 - 09:21 #7
#6 Eneste du kan gøre er at trykke preview. Sådan har det været i de snart 10 år jeg har været på eksperten :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
05. januar 2019 - 09:37 #8
Prøv at følge disse trin!  services.msc
Hvis du stadig oplever problemet, så vil jeg bede dig tjekke om din pc er indstillet til den rigtige region og tidszone.
Derefter skal du tjekke om de nødvendige processer kører ved at følge disse trin:
1.    Tryk på Windows-knappen + R på samme tid
2.    Indtast services.msc efterfulgt af enter.
3.    Kig resultatet igennem og sikr dig at disse processer kører:
1.    BITS (Background Intelligent Transfer Service)
2.    Kryptografiske tjenester
3.    Indstallationsprogram til Windows moduler
4.    Windows Installer
Hvis nogle af disse tjenester ikke kører, så vil jeg bede dig højreklikke på dem og vælge Start.
Hent fejlfindingsværktøj Til opdatering
https://aka.ms/wudiag
Tryk på WindowsTasten + i = Indstillinger vælg fanen Opdateringer og Sikkerhed.
Kør Fejlfindings Værktøjet og derpå Opdatering.
https://ibb.co/92P6qFF
Avatar billede fisherman54 Juniormester
06. januar 2019 - 07:18 #9
Seneste nyt: Har opdateret til version 1809, hvilket ikke har ændret en tøddel på "problemet".
Blev rådet til at slette Bluetooth helt fra enhedshåndtering, og slettede det de kalder bluetooth optælling også, aner ikke hvad det betyder, - men i hvert fald så var ikonet for bluetooth helt væk i enhedshåndtering. Ved genstart skulle windows så automatisk finde ud af at det manglede, og geninstallere bluetooth.
Det skete så ikke, - ikke en dyt, men da det jo ikke havde virket før, så kunne det jo såmænd også være ligegyldigt.
Jeg har så efterfølgende foretaget et driver setup, - system interface foundation -, hedder det, så nu er Bluetooth tilbage i enhedshåndtering som før, - jeg kan lystigt slå det til og fra i grafikken, men jeg har stadigvæk ikke forbindelse til min hardware på PCèn.
Avatar billede poko1 Ekspert
06. januar 2019 - 07:44 #10
Prøv at gå i kontrolpanelet Enheder og Printere Vælg fanen Tilføj en enhed og se om du får resultat her!
https://ibb.co/Bsr4bYW
Avatar billede fisherman54 Juniormester
08. januar 2019 - 10:16 #11
Hvis det var så enkelt Poko 1, så havde der ikke været noget problem. I TILFØJ ENHEDER OG PRINTERE kan man søge på eksterne enheder, enten WiFi eller Bluetooth eller koblet på en USB port. I dag er meget USB grej plug and play, så dem har man jo ikke engang nød at installer, det går helt af sig selv, bare følg instruktionerne på skærmen.
Min PC kan ikke "se" Bluetooth enheder efter at jeg opgraderede til windows 10 ver. 1803, det er her at "hunden ligger begravet".
Derfor kan jeg ikke bruge TILFØJ ENHEDER OG PRINTERE.
MightyProcrastinator er nok den der har givet mig, - ikke løsningen, men et fyldestgørende svar på hvor jeg står. Problemet ligger i styresystemet. Jeg kunne så vælge at gå tilbage til den første version af windows 10, her ved jeg at det fungerer, men jeg er over fortrydelses perioden i opgradering, så jeg skal starte helt forfra.
Jeg har valgt at købe nyt trådløst talstatur/mus med bluetooth dongle, så jeg opgiver at få forbindelse til mit "on board" bluetooth.
Jeg takker nok engang for svarende, - kan vel med sindsro sige at jeg har gjort forsøget. God dag, - og tak for nu.
Avatar billede poko1 Ekspert
08. januar 2019 - 11:48 #12
Nu har jeg så blot valgt at højreklikke på EXE filen og kørt som Administrator Windows 8,1 kompatibilitetstilstand
https://ibb.co/sRKRcZF
Avatar billede fisherman54 Juniormester
08. januar 2019 - 17:24 #13
For det første skal vi være enige om at vi begge to sidder med den seneste version af windows 10, - Poko 1, ellers spilder vi begge to vores tid.
Udover det så skal vi være enige om hvad vi snakker om.
Hvis der er tale om et program, - en app, som tidligere har kørt i windows 8, så vil windows 10 automatisk EXEkvere programmet i windows 8 kompabilitets tilstand hvis det er nødvendigt, uden at man skal foretage sig noget som helst.
Alt dette ved jeg i forvejen.
Det vi er i gang med nu er nyt land for mig, så derfor spørger jeg nogen som jeg regner med ved mere end mig.
Jeg kan så glæde mig over at WiFi forbindelsen fungerer perfekt, for eller havde det været surt show. Ha`en fortsat god dag.
Avatar billede poko1 Ekspert
08. januar 2019 - 17:41 #14
Min version Bluetooth virker
https://ibb.co/82YTpFn
Avatar billede fisherman54 Juniormester
08. januar 2019 - 22:14 #15
Vi må konkludere at det ikke er alle PC mærker der har problemer med forbindelsen til deres indbyggede bluetooth.
Det er PRO versionen af windows du har, men vi kan vel se bort fra at det har nogen indflydelse.
Min PC er ikke særligt gammel, så jeg har som tidligere nævnt valgt at gå tilbage til extern bluetooth, i stedet for at fare ud og købe en ny computer.
Er faktisk allerede blevet helt glad for det nye tastatur. Der er endda en genvejstast til regnemaskine, - bare et tryk, så er den på skærmen.
Intet er dårligt uden at det er godt for noget andet.
Det eneste jeg så kunne ønske mig var at høre fra andre Lenovo ejere, om de har oplevet tilsvarende problemer.
Ved at når jeg starter LENOVO VANTAGE op på min PC, så får jeg meldingen at app`en/programmet ikke er compatibel.
Nu vil jeg snart gå til ro, og slå mig til tåls med at alt andet virker super fint, og det har været interessant at komme lidt rundt i krogene. Hej, og god nat.