Avatar billede Fjutte Praktikant
05. januar 2019 - 10:32 Der er 29 kommentarer

Fjerntænding af PC

Findes der en hardwareenhed, der gør at man kan tænde sin computer, når man ikke er hjemme, men alligevel skal have adgang til den?
Avatar billede Mikael Ekspert
05. januar 2019 - 10:35 #1
Prøv at læse lidt om Teamviewer.. Har ikke testet det, men ved at det er muligt via samme ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
05. januar 2019 - 10:45 #2
05. januar 2019 - 10:49 #3
Det kan du i princippet allerede sagtens gøre, hvis du har en rimelig standard stationær computer.
Embedded i BIOS ligger en funktion, WOL - eller "wake on lan" og hvis den er aktiveret, så kan du sende packages via http som vil få maskinen til at starte selv.

Bemærk dog følgende, før du begynder at prøve at sende ting til alle dine venner:
(System Power State G1-S1, G1-S2 or G1-S3),
(System Power State G1-S4, hibernate or shut down)
(System Power State G2-S5 state.)
(Mechanical Off (System Power State G3) Mechanical er altså ikke en mulig state. Det betyder, at AC ikke blev slukket ved sidste shutdown.
Avatar billede puren Ekspert
05. januar 2019 - 11:17 #4
som #3 er inde på søger du efter wake on lan eller forkortet til WOL

men som navnet antyder så er det noget der skal ske på lan siden, så enten skal du have VPN fra den enhed du vil tænde den med eller have adgang til din router hvis den understøtter det (ikke alle der er gør)

ved mikrotik router er kan WOL
Avatar billede Fjutte Praktikant
05. januar 2019 - 11:20 #5
Uha blev lidt forvirret der. Bruger en netgear router og får en HP Pavilion Gaming 790-0815no, men PCeren er på WIFI og ikke trådløs
05. januar 2019 - 11:27 #6
Jeg tillader mig lige at være for doven til selv at skrive en længere udredning, men pretty much spot on sådan her:

http://www.mylanviewer.com/rcmconfwol.html
Avatar billede Mikael Ekspert
05. januar 2019 - 11:37 #7
Nu er jeg forvirret ;)

Citat:
"PCeren er på WIFI og ikke trådløs"

Øhh. Trådløs er normalt på WIFI ?? ;)
Avatar billede Fjutte Praktikant
05. januar 2019 - 11:39 #8
Ja, det ser ud til at kunne sættes op, men kan det også lade sig gøre fra en WIFI forbindelse. Det er ikke muligt at trække et LAN kabel fra routeren til computen.

Hvis nej, kan man så sætte en powerline op til at vække den og så den, når den er startet op automatisk benytter WIFI?

Så at man kunne tænde pceren via et pc program, men findes der også en app til IOS, til at tænde den og kræver det fast IP eller bruger den MACadressen?
Avatar billede Mikael Ekspert
05. januar 2019 - 11:45 #9
Den burde kunne vækkes også via Wifi.. Men det kræver, at den ikke er helt slukket.. Men i dvale/standby..

Og for at tilgå ude fra byen, så er en fast IP et must.. ( Dog findes der "krumspring" man kan lave hvis IP ikke er stationær/fast)
Avatar billede Mikael Ekspert
05. januar 2019 - 11:51 #10
Som tidligere nævnt kan teamviewer lave mange løsninger..
Start med at downloade Teamviewer 14 og installer som "gratis version" på begge computere.

Så burde du kunne få forbindelse mellem begge computere.. Hvis/når de begge er på nettet.

Derefter kan du tjekke/ændre opsætningen på Teamviewer..

https://www.teamviewer.com/da/download/windows/
Avatar billede puren Ekspert
05. januar 2019 - 12:00 #11
kan ikke lade sig gøre via WIFI
Avatar billede Mikael Ekspert
05. januar 2019 - 12:01 #12
#11  ????? ;)
Avatar billede puren Ekspert
05. januar 2019 - 12:03 #13
WOL virker ikke via wifi
05. januar 2019 - 12:05 #14
Det kan ikke lade sig gøre via WIFI- nej. Hence "lan" . Det kræver fysisk tilslutning.

Jeg kan gode guide dig igennem hvordan du gør det nemt og effektivt fra en terminal. Har du erfaring med at arbejde terminalbaseret ?
Avatar billede Mikael Ekspert
05. januar 2019 - 12:10 #15
# 13 & 14.. Vil teste det.. Muligvis har i ret ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
05. januar 2019 - 12:16 #16
Vedr. # 13, 14 og 15 ;)

Det er muligt at man ikke kan VÆKKE en (standby/dvale) fjerncomputer på KUN wifi med Teamviewer..

Men Teamviewer er da ret ligeglad om begge computere er på LAN eller Wifi. Bare der er net..
05. januar 2019 - 12:22 #17
Um... Njaa... måske. Er ikke så velbevandret ud i at remote starte computere med Teamviewer; jeg plejer at foretrække at gøre det old school! :-)
Det er absolut plausibelt, at der er integreret en feature i teamviewer der tillader teamviewer at agere host/receiver og således sende et falsk input til lan sensoren. Aber i og med, at det er en slukket maskine vi skal tilgå remote, så kan jeg ikke forestille mig, hvordan teamviewer skulle obtaine CMOS/LAN rettigheder FØR der er etableret TCP/IP.
Avatar billede Mikael Ekspert
05. januar 2019 - 12:32 #18
#17  Bruger meget Teamviewer.. Men ikke den funktion..
Men er ret sikker på at indehaveren af den computer som skal tilgås kan opsætte sin Teamviewer med fuld adgang fra en specifik fjerncomputer (ID)

Men jeg skal på den anden side ikke være påståelig ;)
05. januar 2019 - 12:43 #19
Det er bestemt heller ikke utænkeligt -og jeg skal bestemt heller ikke være den, der går hen og bliver påståelig :-) det er jeg også alt for træt til !  :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. januar 2019 - 20:36 #20
WOL virker kun via LAN og det er tvivlsomt, om en "husholdningsrouter" kan forwarde den Magic Packet, der skal finde vej til LAN-porten på bundkortet.

HVIS den kan, skal det være port 7/9 UDP, der skal forwardes fra (den statiske!) WAN-IP# til den LAN-IP# PC'en har.
Avatar billede Fjutte Praktikant
06. januar 2019 - 11:05 #21
vil det sige, at jeg er ude i et projekt som jeg skal droppe?
Avatar billede puren Ekspert
06. januar 2019 - 11:20 #22
ja hvis
det skal gøres via WIFI.
du ikke vil rode med VPN / åbne din routers interface til verden

ellers nej giv den gas,, mange nørder (ikke gamer) vi har vores viden fra fejl forsøg og de par få ting vi til at virke
06. januar 2019 - 15:02 #23
#21: Droppe!??! Hvaba?! Nej,er du rigtig rund mand! Det er nu du -ligesom #22 siger- skal give dobbelt gas og fortsætte! This is where the excitement is, this is when you live a little on the edge! :-) haha, nej lidt mere seriøst, så synes jeg DU skal beslutte om du vil stoppe. Ikke fordi nogle andre råder dig til det, hvis du i virkeligheden ikke har lyst. Har du ikke mod på det, eller helst selv er fri - whatever comes, så skal du stoppe- men ikke fordi det er nemmest, lettest eller den mindst livsfarlige af to muligheder :-)
Som #22 ligeledes er inde på, så er det nok lidt embedded i nørders DNA at presse på, blive stædig- VIL have det til at virke! Det har både gode og dårlige ting der følger med, men uagtet det, så lærer vi af at begå fejl. Især fordi vi nok skal få det til at virke på et eller andet tidspunkt. Edison sagde engang, "I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work." der er meget sandhed i de ord, for det er med en devise som den, at man kommer igennem ting- og det er sådan man ender med virkelig at blive dygtig!! :-)
Så er du blevet nysgerrig- har mod på det og er i stand til at frembringe lidt tålmodighed, også når det hele går a helvede til - så kast dig ud i det! Vi skal nok være herinde hvis/når du får brug for det. Det er jeg ganske sikker på ! :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. januar 2019 - 16:48 #24
Som jeg skriver i #20 - start med at finde ud af, om din router kan lede Magic Packet igennem fra WAN til LAN, det er første skridt på rejsen.
Avatar billede puren Ekspert
06. januar 2019 - 17:57 #25
CRKrogh >> ellers er der jo VPN løsning eller hvis routeren kan sende den.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. januar 2019 - 18:00 #26
#25
Jeg må erkende, at jeg ikke har prøvet at gøre det via VPN, men med mindre det er noget GRE, kunne jeg forestille mig at problematikken er den samme med Magic Packet.
Avatar billede puren Ekspert
06. januar 2019 - 18:24 #27
#26 ingen problemer med VPN, er gjort både med en SSTP- og en openVPN-tunnel
Avatar billede Mikael Ekspert
07. januar 2019 - 16:07 #28
Nej det ser ud til at Teamviever også kræver en "tændt" computer, OG LAN..

Ren wifi er ikke muligt iflg. nedenstående ;)

https://dl.tvcdn.de/docs/en/TeamViewer-Manual-Wake-on-LAN-en.pdf
Avatar billede hjolsen Ekspert
07. januar 2019 - 19:41 #29
Et alternativ måske ….
Hvis din pc har en funktion i bios , ned hvad der skal ske efter strøm afbrydelse  "on Power faillure "  - power on  , kunne en løsning så ikke være  en trådløsstikkontakt  (app styret)?

Eks : https://www.elvvs.dk/p/wi-fi-smart-modul-taend-sluk-via-smartphone-1500503/?gclid=Cj0KCQiAjszhBRDgARIsAH8Kgvch9-48grNKvjd0k1MfIFKzjStx4ezZ8YxyPP8NfDBDjeOpKTzExT8aArfpEALw_wcB