Avatar billede Heidi Nordvik Novice
05. januar 2019 - 12:39 Der er 18 kommentarer

Har jeg fået en virus?

Hej alle
Jeg kan lige pludselig ikke højreklikke uden systemet går helt agurk.
Cursor står bare og køre og ikoner kommer og går
Er der nogen der kender til dette problem?
Avatar billede milter Ekspert
05. januar 2019 - 12:53 #1
Det kan skyldes en fejl/skidt i musen. Prøv at ryste musen hårdt, puste kraftigt ind i den og klikke mange gange med højretasten med computeren slukket. Bank den eventuelt forsigtigt mod måtten en del gange..
Avatar billede Heidi Nordvik Novice
05. januar 2019 - 12:56 #2
Den siger driverfejl på musen i programmet indstillinger\enheder...
Hvordan får jeg udbedret det?
05. januar 2019 - 12:57 #3
øhm... svært at sige.
Er det kommet lige pludselig, uden nogen tydelig sammenhæng? Er det kun "højre klik" funktionen der opfører sig mærkeligt, eller er der andre tegn på noget ikke er som det plejer?

CTRL-ALT-DEL -> task manager. Prøv at se efter, om det ser nogenlunde normalt ud, eller om der flyver rundt med mærkelige processor; særligt programmer du ikke nødvendigvis lige kender, men som starter processer - og ofte processer med mange tråde...
Umiddelbart ville jeg lige give Windows en puster, tage en kop kaffe og prøve igen. Men mistænker du, at den er gal, så skynd dig af logge af, boot til safe mode og scan systemet således.
Avatar billede Heidi Nordvik Novice
05. januar 2019 - 13:05 #4
Det kom her i forgårs :-(  Det ser tilsyneladende normalt hos task manager..
Avatar billede Mikael Ekspert
05. januar 2019 - 13:08 #5
Du har allerede prøvet en genstart ??? ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
05. januar 2019 - 13:10 #6
Vedr. #5.. Lukke computeren helt.. For så at starte som normalt..

Måske en update som "hænger" ;)
05. januar 2019 - 13:14 #7
hvis det er fordi du har arbejdet uafbrudt siden i forgårs, uden en genstart, så kan jeg godt forstå hvis windows begynder at tænke kreativt for at få dig til at give op ! :-)

Okay. Så prøv i hvert fald at genstarte og vær opmærksom på, hvor længe det tager at boote hele systemet og sæt det i forhold til hvad det ca. plejer.

Er maskinen nogenlunde hæderligt beskyttet mod revl og krat fra Rusland, Asien eller Trump Tower, ellers?
Avatar billede KHN Guru
05. januar 2019 - 13:17 #8
#2 - Hvilken fejlkode viser driveren? og hvilken muse model er der tale om (f.eks. Logitech).
Prøv eventuelt at fjerne musen fra Enhedshåndteringen og genstart Pc.
Avatar billede Heidi Nordvik Novice
05. januar 2019 - 13:29 #9
Den giver mig ikke nogen fejlkode, der står bare driverfejl under musens navn, jeg har haft nulstillet den 2 gange og det løser ikke problemet.. Jeg har en logitch og en corsair mus..
Avatar billede Heidi Nordvik Novice
05. januar 2019 - 14:37 #10
Hov KHN Den siger fejlkode 10
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2019 - 14:56 #11
#10 enhed kan ikke betyder denne kode. Måske du skulle prøve en anden mus.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2019 - 14:56 #12
enhed kan ikke starte skulle der stå :-)
Avatar billede Heidi Nordvik Novice
05. januar 2019 - 14:58 #13
Det er det samme med min logictech mus som med min corsair
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2019 - 15:02 #14
Du skriver noget med nulstilling er det Windows du mener?
Avatar billede Heidi Nordvik Novice
05. januar 2019 - 15:05 #15
Jeg har lavet 2 nulstillinger allerede..samme problem :-(
Lige nu er den ved at opdatetere og må se om det retter problemet..
ellers må jeg have pro til at kigge på den
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2019 - 15:06 #16
Har du prøvet andre usb porte?
Avatar billede Heidi Nordvik Novice
05. januar 2019 - 15:19 #17
Ja det prøvede jeg i starten, og det var det samme problem.. Men jeg er kommet så langt til, at det er et driver problem
Avatar billede KHN Guru
05. januar 2019 - 15:22 #18
Kode 10 "Enheden kan ikke starte. (Kode 10)"

Fuld fejlmeddelelse

"Enheden kan ikke starte. Prøv at installere de nyeste drivere til enheden. (Kode 10)"

Årsag

Enhedens hardwarenøgle indeholder typisk en "FailReasonString"-værdi, og værdistrengen viser en fejlmeddelelse, der er defineret af hardwareproducenten. Hvis hardwarenøglen ikke indeholder en "FailReasonString"-værdi, vises ovenstående meddelelse.

Anbefalede løsninger

Opdater driveren

I dialogboksen Egenskaber for enheden skal du klikke på fanen Driver og derefter Opdater driver for at starte guiden Hardwareopdatering. Følg anvisningerne for at opdatere driveren.

Bemærk! Du bliver muligvis bedt om at angive stien til driveren.  Hvis du bliver bedt om at angive driveren, og du ikke har den, kan du prøve at downloade den nyeste driver fra hardwareleverandørens websted.

Kilde: https://support.microsoft.com/da-dk/help/310123/error-codes-in-device-manager-in-windows