Avatar billede andershl Mester
07. januar 2019 - 17:02 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hvordan plukker jeg et bestemt ord i LibreOffice calc til en anden kolonne.

Jeg har en kolonne med tekst, og jeg har brug for fra hvert felt at plukke det andet ord i teksten til en anden kolonne. Hvordan?
Avatar billede falster Ekspert
07. januar 2019 - 21:07 #1
En måde kan være at markere kolonnen. Vælge menu "Data", underpunkt "Tekst til kolonner" og markere mellemrum, som skilletegn. Efter "OK" slettes de øvrige kolonner, kun den med andet ord beholdes.

Muligvis kan det gøres smartere :-)
Avatar billede andershl Mester
07. januar 2019 - 21:41 #2
Ja, voffer gøre det svært, når det er enkelt. Det var et langt tekstfelt, så der vare lige et par hundrede overflødige kolonner at smide væk....
Avatar billede andershl Mester
20. februar 2019 - 14:08 #3
Løsningen ovenfor var ENDNU bedre end først antydet, for det viste sig, at nogen steder var det tredje eller fjerde ord, jeg havde brug for. Bare lidt rækkesortering en 5-6 gange fik det hele til at afsløre sig selv på bedste vis. Faktisk var det nemlig tal, jeg havde brug for a'la: "Bjerget er xxx m højt", eller "xxx m højt bjerg" eller hvor størrelsen nu kunne være i sætningen.