Avatar billede RasmusTheR Seniormester
07. januar 2019 - 19:48 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Kør validering på flere formfelter

Jeg har en form med 20 felter, hvor jeg gerne vil køre et valideringsscript på 10 af dem, er der en smart måde at køre dem på. Lige nu kører jeg kun en ad gangen, men vil gerne optimere mit script.

var x = document.forms["dataForm"]["hydro"].value;
if (x == "") {
      alert("Et felt er tom");
        return false;
} else if (isNaN(x)) {
    alert("Et felt indeholder ugyldigt tegn");
      return false;
}
Avatar billede Rune1983 Ekspert
08. januar 2019 - 07:21 #1
Du kan fx. komme din validering indeni i en function som du bare kalder.
function validering1(){
Din kode.
}
Function validering2(){
Din kode.
}
<input type="button" value"Valider 1" onclick="validering1();" />
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
08. januar 2019 - 07:58 #2
hvorfor bruger du ikke HTML5 validering ?? (required, pattern (regexp)), efterhånden bruger alle en browser der understøtter html5, hvad med dem der har slået js fra, eller der er fejl i js

>Jeg har en form med 20 felter, hvor jeg gerne vil køre et valideringsscript på 10 af dem,
hvad adskiller de 10 der skal valideres fra de 10 der ikke skal valideres ??

https://www.w3schools.com/html/html_form_attributes.asp
https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Learn/HTML/Forms/Form_validation

lav et begrænset eks.

en function ja, kunne være en mulighed.

noget ala

(utested)

my_validation(x){
    if (x == "") {
          alert("Et felt er tom");
            return false;
    } else if (isNaN(x)) {
        alert("Et felt indeholder ugyldigt tegn");
          return false;
    }

var x = document.forms["dataForm"]["hydro"].value;
my_validation(x);
var x = document.forms["dataForm"]["olie"].value;
my_validation(x);
var x = document.forms["dataForm"]["gas"].value;
my_validation(x);

NB husk også at validere serverside, client-side validering er fint, men må ikke stå alene
Avatar billede RasmusTheR Seniormester
08. januar 2019 - 21:18 #3
Halløjsa det der HTML5 validering er smart, det kendte jeg ikke.

1000-tak for det fif :-)