12. januar 2019 - 20:03 Der er 10 kommentarer

DOS (MS-D 6.22) på moderne labtop

Hej,

Jeg har brug for en kørende MS-DOS 6.22 med CD-support, men mine maskiner er for moderne.  Mit motherboard på den maskine jeg havde tænkt at køre applikationen fra supporterer 6 HDD's,  2 CD (Ide typen) og en FDD (1.44 Mb) .

Går jeg COMMAND-mode på min WINDOSE, får jeg bekeden: Dette program kan ikke køre i WINDOSE eller sådan noget...

Loader jeg en BOOT-diskette (eks w98-2  startdisk) kan den ikke finde nogen af CD-drevene.  sikkert pga forskelle i HW-adresserne. Min DOS BOOT-CD har også nogen fejl omkring CD-detekteringen, så jeg er lige vidt.

HIRENS BOOT cd er i dette tilfælde ubrugelig, idet den ved DOS applikationer kræver en AKTIV DOS-disk (fd- 1.44), som jeg ikke har.

Downloader jeg en DOS-622 får jeg den disk jeg prøve at loade fra. (den med CD-detekteringfejlene).

På mine andre maskiner er DISKE og CD/DVD  SATA tilslutninger og kører jeg en dos installation på en af disse (org-harddisken med Windose bliver koblet fra- naturligvis og en tom HDD sættes ind.)  kan jeg ikke få tilgang til CD'en ...kræver DOS driver (som sandsynligvis ikke findes!)...  SURT SHOW. Labtopper's - ingen FDD, kun USB - inaktive i DOS ...

Jeg er løbet tør for forslag - nogen med andre forslag ??

Tak på forkant.

KRistian
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. januar 2019 - 20:57 #1
Jeg vil personligt stiller mig meget tvivlende overfor om det er muligt, men jeg vil ikke udelukke det.
Der er sikkert nogle her på eksperten der er mere inde i disse sager.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. januar 2019 - 20:57 #2
Prøv at søge på dosbox, og se om det kan bruges.
12. januar 2019 - 21:35 #3
HEJ,

#ErikHg :  Er jeg osse efterhånden blevet noget bange for at det ikke er muligt!

ole_madsen:  Prøver DOSBOX og melder tilbage.

KR
Avatar billede kurtba Ekspert
12. januar 2019 - 23:14 #4
Måske kan du bruge noget af det her
https://www.google.dk/search?q=make+dos+run+on+new+pc&ie=&oe=
Problemet er bl.a. at  dos er 8-bit, og det understøtter nyere pc.er ikke længere.
Så du skal nok i gang med noget virtuelt.
Eller se på nettet om du kan være heldig at finde en rigtig gammel pc.
13. januar 2019 - 02:08 #5
Hej,

Tak for respons.

Problemet er ikke så meget DOS-kernen.  AT få den til at køre på en pentium I5 med 8 GB ram er ikke noget problem (udover at det er spild af memory - ! og HDD-plads, men det er ikke problemet her.  Problemet er, at jeg har brug for CD/DVD support da de programmer, som skal køre i DOS er for store til en Flop-disk (det en fylder 1.8 Mb det andet ca. 1.5 Mb).  AT Geninstallere min w-10 på maskinen efter udført (DOS)  job vil heller ikke være et problem (udover det tidsmæssige)  Jeg har overvejet om det er muligt evt. vha. W-10 (eller XP) at DOS-formatere en lille SATA-disk, indlægge DOS (med boot option), installere de 2 ovennævnte programmer i hvert sit bibl. og så starte maskine op med denne nye SATA-disk installeret.  BIOS på værtsmaskinen finder disken og kan håndtere (R/W) den  , sålænge DOS-partitionen holder sig under de famøse 4 GB.  (Og når resultaterne af de 2 programmer er i hus (2 megastore TEXT-filer - 3-6 MB hver ), vil jeg tage disken ud montere den i megamaskinen (som kan læse DOS-formatterede HDD's  også i W-10) og så redigere dem derfra.  (Og selvfølgelig er kildekoden på et par gamle hdd's, som forlængst er pensioneret og sikkert sten-døde, så overførsel til W-10 er udelukket. (suk) . )

Så ligenu er jeg ved at undersøge om de 2 prgm'r kan køre i en DOSBOX eller noget tilsvarende.

KR
Avatar billede finb Ekspert
13. januar 2019 - 10:30 #6
Spørg på engelsk i andre fora.
Eller prøv at skrive til Microsoft ??
Avatar billede claes57 Ekspert
13. januar 2019 - 10:48 #7
https://www.virtualbox.org/
husk også at installere udvidelsespakken Extension Pack
så kan du oprette en dos-maskine på fx 1gb (den fylder reelt kun den plads, du bruger), og i den installere DOS og derefter dine programmer. Du kan via indstillinger få programmer til at køre i et vindue i windows.
Husk, at DOS kræver en c-driver for at kunne få adgang til drevet (typisk config.sys eller autoexec.bat linje)
I virtualbox kan du sætte din DOS maskine op fuldstændigt som i gamle dage.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. januar 2019 - 10:51 #8
MS DOS har hverken understøttelse af SATA eller USB - begge teknologier er lanceret længe efter DOS mistede glansen.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. januar 2019 - 11:15 #9
i virtualbox har den en oversætter mellem systemer - den har jo selv adgang til fx cd-drev (det er et windows-program), og det udnytter den til at styre mellem DOS og cd. Den bruger heller ikke sata-adgang til DOS, da systemet selv er en fil på din harddisk, og virtualbox styrer læse/skrivning til den fil i stedet for direkte på harddisk/cd.
14. januar 2019 - 00:41 #10
HEJ,

Tak for de gode råd,  Jeg arbejder aktivt videre med dem.

KR