Avatar billede made4u.mnn Juniormester
14. januar 2019 - 12:33 Der er 32 kommentarer og
2 løsninger

Tegnsæt - danske æ, ø og å vises ikke korrekt

Hej,
Jeg har for nylig fået ny PC med Windows 10 Pro på engelsk. Jeg installerede et slægtsprogram (http://www.legacydansk.com/?page=downloadLegacy), men da de danske æ, ø og å ikke vistes korrekt, ændrede jeg Windows sprog til dansk, ligesom browser og andre programmer også blev ændret til dansk. Desværre har det ikke løst problemet. Det er umuligt at bruge dette slægtsprogram, da jeg ikke kan tyde mine indtastninger.

Har I mon en løsning?

Mvh Marianne Nielsen
Avatar billede poko1 Ekspert
14. januar 2019 - 13:48 #1
Hvad med Skærm tastaturet?
https://ibb.co/tc9GCKV
Avatar billede Rune1983 Ekspert
14. januar 2019 - 14:55 #2
Kunne en løsning ikke være at have to forskellige slags tastaturer. En på eng og en på dansk?
Da vælger man så nederst i højre hjørne hvilket tastatur man vil arbejde på.
Avatar billede made4u.mnn Juniormester
14. januar 2019 - 15:07 #3
Det har ikke noget med tastaturet at gøre. Når programmet installeres, står alle menuer på dansk med mærkelige tegn og gerninger, hvor der skulle stå æ, ø eller å.
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2019 - 15:14 #4
desværre et program, hvor det er lavet til dansk med hardcodet ascii tabel, og så virker det kun rigtigt på en DANSK windows!
Avatar billede poko1 Ekspert
14. januar 2019 - 15:23 #5
Tilfør Sprog!
Avatar billede poko1 Ekspert
14. januar 2019 - 15:24 #6
Avatar billede made4u.mnn Juniormester
14. januar 2019 - 15:48 #7
Som jeg skrev i mit indlæg, så har jeg ændret Windows sprog til dansk - ligesom alt andet, der kunne ændres.
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2019 - 16:22 #8
det nytter ikke noget, programmet er lavet på en forkert måde.
jeg vil anbefale et andet program jeg ved virker på dansk.
https://winfamily.com
Avatar billede made4u.mnn Juniormester
14. januar 2019 - 16:41 #9
Det virker, som det skal, på min mands nye PC. Så der må mangle et eller andet på min.

Jeg har som sagt indstillet Windows til dansk. Jeg har også testet Windows-installationen.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. januar 2019 - 18:35 #10
det kan være, at du har skiftet fra uk til dansk tegntabel, og det virker med unicode. Det er noget i win, som jeg ikke kan forklare bedre - men evt prøv at afinstallere programmet, genstarte pc, og installere det igen nu, hvor du er på dansk...
Avatar billede made4u.mnn Juniormester
14. januar 2019 - 19:01 #11
Jeg tror, jeg har afinstalleret og geninstalleret 20 gange. Jeg har også prøvet at starte Windows i Safe Mode, men problemet eksisterer fortsat. Er der en mulighed for at sende et billede, så du/I kan se, hvor problemet ligger?
Avatar billede poko1 Ekspert
15. januar 2019 - 12:41 #12
Hvilken grænseflade sprog  køres der Hvis Engelsk så tilfør  Dansk Grænseflade!

https://ibb.co/6WHSHvF
Avatar billede made4u.mnn Juniormester
15. januar 2019 - 13:49 #13
Grænseflade er på dansk
Avatar billede poko1 Ekspert
15. januar 2019 - 14:50 #14
Hvis du vil Uploade et billedeså brug denne!
https://imgbb.com/
Start Upload Find tit billede Upload Copy  Vælg tillad Du har den nu i Udklipsholder vælg set ind
Avatar billede made4u.mnn Juniormester
15. januar 2019 - 15:31 #15
https://ibb.co/q598wBs

Håber, det kan ses.
Avatar billede poko1 Ekspert
15. januar 2019 - 15:50 #16
Ja det kan ses men det ligner som om du ikke har valgt Dansk QWERTY Det ligner mere Tysk QWERTZ.
Avatar billede made4u.mnn Juniormester
15. januar 2019 - 16:06 #17
Nej, jeg har dansk qwerty
Avatar billede KHN Guru
16. januar 2019 - 00:02 #18
Hvis du kører command prompt (CMD) og skriver chcp - hvilke aktiv tegntabel vises der?
Avatar billede KHN Guru
16. januar 2019 - 00:04 #19
og trykker enter efter chcp
Avatar billede made4u.mnn Juniormester
16. januar 2019 - 09:43 #20
Active code page: 65001
Avatar billede poko1 Ekspert
16. januar 2019 - 10:43 #21
Der skulle jo gerne stå "Active code page: 850"  Hvis du kører med et Dansk Tastatur.Layout
Avatar billede made4u.mnn Juniormester
16. januar 2019 - 11:01 #22
Jeg har fuldt dansk over hele linjen. Hvordan kan jeg rette det?

https://ibb.co/7YJpwQy
Avatar billede falster Ekspert
16. januar 2019 - 11:04 #23
Se under kontrolpanel - Område - fanen Administrative indstillinger, hvad står der nederst?
Avatar billede made4u.mnn Juniormester
16. januar 2019 - 11:14 #24
Avatar billede KHN Guru
16. januar 2019 - 11:16 #25
Start med at lave backup af registeringdatabase.

1) Klik på menuen Start, skriv regedit.exe i søgefeltet, og tryk derefter på Enter. Hvis du bliver bedt om at angive en administratoradgangskode eller en bekræftelse, skal du skrive adgangskoden eller bekræfte.

2) I Registreringseditor skal du finde og klikke på den registreringsdatabasenøgle eller -undernøgle, som du vil sikkerhedskopiere.

3) Klik på Filer > Eksportér.

4) I dialogboksen Eksportér registreringsdatabasefil skal du vælge den placering, hvor du vil gemme sikkerhedskopien, og derefter give filen et navn i feltet Filnavn.

5) Klik på Gem.

Åbn registret editor (regedit) og naviger til følgende nøgle:

HKEY_LOCAL_MACHINE \SYSTEM \CurrentControlSet \Control \Nls \codePage

Rediger OEMCP-værdien til højre og skift den fra  65001 til 850

Genstart Pc
Avatar billede poko1 Ekspert
16. januar 2019 - 11:18 #26
Avatar billede made4u.mnn Juniormester
16. januar 2019 - 11:30 #27
Det ændrede desværre ikke noget at redigere registry -  har stadig codepage 65001. Er der mon andre steder i registry, der skal rettes?
Avatar billede made4u.mnn Juniormester
16. januar 2019 - 11:32 #28
Skal MACCP også ændres?

https://ibb.co/9ny6Kw1
Avatar billede falster Ekspert
16. januar 2019 - 11:49 #29
Fra en W7 pc, hvor en prøveversion af Legacy 9 ikke har omtalte fejl:

ACP: 1252
MACCP: 10000
OEMCP: 850

måske er det værd at prøve, når nu KHN har henledt opmærksomheden på denne nøgle.
Avatar billede made4u.mnn Juniormester
16. januar 2019 - 11:59 #30
Tusind tak for alle jeres input. Codepage er nu OK. Så skal programmet bare testes.
Avatar billede poko1 Ekspert
16. januar 2019 - 13:25 #31
Syntes du at du er rimelig var det ikke KHN Der ledte dig på sporet????
Avatar billede falster Ekspert
17. januar 2019 - 16:15 #32
#31: Helt enig :-)
Avatar billede made4u.mnn Juniormester
17. januar 2019 - 16:47 #33
Jeg har markeret KHN's input med et like. Mente ikke, at jeg kunne markere det som løsning totalt, da det ikke var løsningen. Derudover skrev jeg tak for ALLE input, Jeg er sandelig taknemmelig.

Kan jeg markere begge som "Løsning"?
Avatar billede falster Ekspert
17. januar 2019 - 16:59 #34
Ja det mener jeg.

Men alle er vist enige om, at det vigtigste var, at du fik det løst og at du fortalte os andre det. Held og lykke med slægtsforskningen. :-)