16. januar 2019 - 20:05 Der er 6 kommentarer

Walkie talkie til bilferie

Hej. Vi står og er 3 biler der skal kære til Ungarn her til sommer, og vi vil godt have nogle walkie talkie’s med, men hva for nogle skal man købe?

PS de må gerne kunne række 4km
Avatar billede milter Ekspert
16. januar 2019 - 20:35 #1
Hvorfor ikke bruge mobiltelefon?
16. januar 2019 - 20:49 #2
Fordi vi gerne vil bruge walkie talkie
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. januar 2019 - 20:52 #3
Det eneste, du har adgang til som "ikke-radioamatør", er PMR-radioer.

De rækker ingen vegne og slet ikke pakket ind i en bil med et par kilometer op til den næste.
Avatar billede store-morten Ekspert
17. januar 2019 - 15:57 #4
Har se et par der rækker 12km.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. januar 2019 - 16:50 #5
"Har set et par"... - ja, men har du prøvet dem?

Jeg har rodet en del med UHF baserede walkies, og er delvis enig med CRKrogh. Selv dem der reklamerer med 8-12 km. rækkevidde, kommer højst op på 2km i åben terræn.

Så kan man købe modeller hvor du kan sætte ekstra antenner på - man kan få magnet antenner der kan sættes på bilen, men dels er det træls med sådan en ting på taget (den skal være omkring en meter i længden og ordentligt kalibreret, hvis den skal virke), dels kræver det at ledningen føres gennem en døråbning.

Optimalt kunne én fra hver bil tage VHF certifikat, så man kunne bruge "rigtige" radioer. Stadig bedst med en ekstern antenne, men disse fås noget mindre.

hov... - så er der jo lige detaljen, om det overhovedet er lovligt i Ungaren... - VHF er i hvert fald ikke, uden sendetilladelse, udstedt af Ungarens myndigheder. Hvad reglerne for UHF er, skal jeg lade være usagt, for det ved jeg ikke.

Jeg vil anbefale at tage kontakt til disse: https://www.iccom.dk/ - de har tidligere hjulpet mig med forskelligt, og kan givetvis finde noget udstyr der kan bruges. Prisen bliver så nok derefter, og det skal stadig undersøges om det overhovedet er lovligt i de lande i skal besøge.
Avatar billede store-morten Ekspert
17. januar 2019 - 17:03 #6
Nej :-) derfor ingen link...