Avatar billede Foto-pigen Praktikant
18. januar 2019 - 19:07 Der er 5 kommentarer

Transparent overførelse

Jeg har et logo som jeg godt kan få lavet med transparent baggrund i word, men hvordan får jeg gemt det så det forbliver transparant og kan sættes de ind på billeder i Photoscape hvor logo skal være transparent.
Det forbliver ikke transparant når jeg vil sætte det ind men kommer op med hvid baggrund.
Jeg har prøvet at gemme på 1000 måder men har nu måtte give op.
Håber der er nogen der kan hjælpe :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
18. januar 2019 - 19:44 #1
billedet skal være gemt som gif (lav farveopløsning) eller png.
Alle andre formater vil lave en farve på bagbrugden.
Når du gemmer gif/png, så vil du ofte blive spurgt om transparent farve - det er vigtigt, at du i så fald markerer baggrunden som transparent.
I det øjeblik, så skifter til et andet format, så vil baggrund få en fast farve derefter.
Avatar billede Foto-pigen Praktikant
18. januar 2019 - 22:06 #2
Tak for svar claes57, men hvordan får jeg ændret billedet til gif el. png. den mulighed for jeg ikke under "Gem Som" :-(
Avatar billede kurtba Ekspert
19. januar 2019 - 00:18 #3
Du skal bruge et billedbehandlingsprogram. Word er et tekstprogram, ej til at lave billeder.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
19. januar 2019 - 07:21 #4
Det ser ud til at være lidt kompliceret i Photoscape:
https://www.techwalla.com/articles/how-to-make-the-background-transparent-in-photoscape
Ellers send logo til fr(a)finnrasmus.dk
Photoshop ændrer hvid baggrund til transparent med et par hurtige museklik.
Avatar billede kurtba Ekspert
19. januar 2019 - 23:59 #5
FinnRasmussen har hjulpet mange, så det vil være den lette metode at bruge ham. Vil du gerne selv lave det, kan du hente gratisprogrammet GIMP og følge en af de her anvisninger:
https://www.youtube.com/results?search_query=gimp+tutorial+transparent+background