Avatar billede Pia_Jensen Mester
22. januar 2019 - 15:30 Der er 23 kommentarer

Skal man vælge harddisk eller USB-stick

Jeg vil gerne have omkring 128 GB ekstern diskplads.

Hvor sikre er ens data på henholdsvis 2,5" ekstern harddisk og USB-stick?
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2019 - 15:49 #1
USB stick på 128GB er meget dyre. Se hvad du kan få med en USB HDD
Du kan skrive mere på 1TB HDD end på 125GB USB stick før den bliver slidt op.
F.eks.https://www.av-cables.dk/ekstern-harddisk/toshiba-canvi-ekstern-harddisk-usb-3-0-2-5-1tb.html
Avatar billede claes57 Ekspert
22. januar 2019 - 16:02 #2
Jeg ville vælge en ssd-disk, som er en lyn-hurtig harddisk, der er solid som usb-stick
fra 324kr på https://www.edbpriser.dk/computer/hardware/ssd-solid-state-drive/?type=ekstern+harddisk&sortering=pris&sort_retning=desc
men se lige på https://www.edbpriser.dk/produkt/adata-durable-sd600/ i oversigten, hvor du får 4 gange så meget plads til den halve pris pr Gb
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2019 - 16:11 #3
#2 Enig i, at den disk er hurtig, men der er ikke megen plads, og som ekstern, uden styresystem, hvor meget hurtigere er den så?
Avatar billede claes57 Ekspert
22. januar 2019 - 16:20 #4
hvis man er så heldig, at ens 'moderdyr' understøtter usb3, så er ssd'er meget hurtige - men jeg har ikke tal på. Er det på usb2-port, så er den ikke hurtigere end en alm harddisk, men stadig langt mere solid (mht transportskade, tab osv)
Avatar billede Pia_Jensen Mester
22. januar 2019 - 17:07 #5
Det er ikke alt hvad I skriver der lyder helt rigtigt.

Jeg har prøvet at undersøge hvad en 128 GB usb-stick koster, den kan man få for 195,- inkl. fragt.

En 1 TB ekstern harddisk 2,5" kan man få for 380,- dog er det ikke ssd den jeg har fundet.

Jeg har fundet en ekstern 250 GB SSD USB 3.1 til 724,- inkl. fragt.

For mig er hastigheden ikke så vigtig. Men antallet af skrivninger før den bliver slidt op kan godt betyde noget. Så jeg vælger nok en 1 TB 2,5". Jeg tror det er lige så sikkert som at vælge en HDD frem for SSD i forhold til prisen, ved dog godt at der kan opstå defekte sektorer på en alm. HDD og jeg har ikke brug for mere end 128 GB ekstern disk, men så har jeg ekstra plads til hvis jeg skulle få brug for det.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. januar 2019 - 17:21 #6
ok valg
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
22. januar 2019 - 19:31 #7
En intern SSD er meget hurtig, en intern harddisk er også rimelig hurtig. Alt eksternt på USB 2/3 er meget langsommere. Normalt vil en rigtig harddisk være hurtigere end USB-sticks. Nogle USB-sticks er uhyggeligt langsomme (de fleste), køb Sandisk Ultra hvis du vil have god hastighed til rimelig pris.
Men en 1TB ekstern HD er et godt valg.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2019 - 19:45 #8
"Jeg har prøvet at undersøge hvad en 128 GB usb-stick koster, den kan man få for 195,- inkl. fragt."
Det lyder som en skod kineser som man bare for problemer med.
Pas på hvad du køber, kvalitet og pris hænger som regel sammen.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2019 - 20:06 #9
For lige at understøtte min påstand, er her noget information, jeg fandt i et andet spørgsmål, og lagt på af poko1. https://www.version2.dk/blog/snyd-og-fup-en-512-gb-usb-stick-til-400-kr-48896
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2019 - 21:24 #11
#10 Ja SanDisk skulle være ok.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
22. januar 2019 - 21:29 #12
#10 og #11 Sandisk Ultra er god, det skal helst være Ultra og ikke Blade fx ULtra er hurtig, jeg har målt dem til 4 gange hurtigere end Fx Kingston G3 og Kingston er ellers OK.
Avatar billede kurt54 Ekspert
22. januar 2019 - 21:53 #13
Jeg vil mene de er mest sikre på en harddisk - Men backup er et must i alle tilfælde -og synkronisering til skyen er ikke backup. Både usb stik og harddisk er attraktive for tyve.
kurt
Avatar billede puren Ekspert
22. januar 2019 - 22:02 #14
valby39>> masser af sticks på 128GB til en fornuftig pris
https://www.edbpriser.dk/computer/tilbehoer/usb-stick/?kapacitet=equal!137438953472&sortering=pris&sort_retning=desc

Pia_Jensen >> jeg hade nok taget 2 usbstik på 128GB og delt mit data over dem eller taget en stor på 256GB så jeg hele tiden har noget (+25%) frit plads
Avatar billede Pia_Jensen Mester
23. januar 2019 - 09:26 #15
Det var også Sandisk jeg så som en god mulighed. Jeg har tillid mere tillid til en harddisk end et usb stick, tænker bare at elektronikken bedre kan håndtere mine data i en harddisk og der ikke så nemt sker fejl. Jeg mener ikke at 195,- er dyrt for en 128 GB USB-stick, som er af mærket Sandisk købt i Danmark. Hvis det skulle være billigst muligt, så kunne jeg godt købe 2 USB stick og have vigtige filer på begge 2, så jeg har backup.

Jeg kan også godt lide at harddisken fylder noget, så den ikke så nemt bliver væk eller den mistes.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2019 - 13:06 #16
#14 Ja det fremgår, men der må da være en stor kvalitet forskel, når en sanDisk på
128GB kan koste  449 Kr. https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/hukommelseskort-og-usb-stick/SANUFUSB128GB/sandisk-ultra-flair-usb-3-0-usb-stick-128-gb.
Avatar billede hjolsen Ekspert
23. januar 2019 - 14:20 #17
#16 tja eller Elgiganten tager overpris ...min indkøbs pris hos grossist ligger under 200 kr på det stik (ved 1 stk)
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2019 - 14:37 #18
# Ja det er da en forskel, som gør en forskel. Det viser igen, at det betaler sig at søge priser på nettet. Men stadigvæk, når man ser 16GB, som koster mere end 125GB må der være en kvalitets forskel.
Avatar billede puren Ekspert
23. januar 2019 - 15:46 #19
#15 enig med #17 elgiganten tager over pris

https://www.edbpriser.dk/produkt/sandisk-ultra-flair-3180188/
Avatar billede puren Ekspert
23. januar 2019 - 15:47 #20
ikke #15 men #16
Avatar billede Pia_Jensen Mester
23. januar 2019 - 21:19 #21
Ja der er nogen der tager overpris, så det er desværre ikke så enkelt med hensyn til pris. Man kan ikke sige at bare fordi det er dyrt, så er det godt.
Avatar billede puren Ekspert
23. januar 2019 - 21:52 #22
pia>> søg inde på edbpriser og pricerunner

så bliver du ikke helt flået
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
23. januar 2019 - 22:58 #23
Det er en videnskab at købe USB sticks, men med hensyn til mærker er det min erfaring gennem mange år at Kingston og Sandisk er gode og har en lav fejlrate og en rimelig hastiged. Test jeg har lavet viser at Kingston G4 ere lidt hurtigere end G3, men Sandisk Ultra er 4 gange hurtigere end Kingston (skrivning). Da Sandisk Ultra kun er lidt dyrere end Kingston må de siges at være det, der giver mest værdi for pengene.
Elgiganten har meget høje normalpriser på den slags og andet tilbehør som kabler mv, men jævnligt er der USB-sticks på tilbud. Ellers køb på nettet.
Men i øvrigt synes jeg ikke USB-sticks er gode til back-up, de bliver for nemt væk, men man kan jo binde noget fast til dem.

https://www.edbpriser.dk/produkt/sandisk-ultra-usb-flashdrive-128-gb-2283947/