Avatar billede plok Forsker
26. januar 2019 - 10:44 Der er 13 kommentarer

Kan man installere Chrome OS på en gammel bærbar?

Hej.

JEg har en ældre bærbar som jeg gerne vil prøve at installere Chrome OS på, så det bliver til en lille chromebook - kan dette lade sig gøre, uden at man skal køre det hver gang fra en USB?

Altså det skal gerne køre og boote på selve maskinen :)

Håber I kan hjælpe mig.

God dag.
Avatar billede jakobdo Ekspert
26. januar 2019 - 11:16 #1
Avatar billede Slater Ekspert
26. januar 2019 - 11:18 #2
Læg dog mærke til, at det ikke er muligt at installere ChromeOS, men kun den open source udgave af det, ChromiumOS, hvor man ikke kan installere Android apps på.

Så kan man så spørge sig selv, hvad man får ud af ChromiumOS, som man ikke ville få bedre med en brugervenlig Linux distro i stedet, som samtidig også vil kunne benytte den harddisk der er i laptop'en.
Avatar billede plok Forsker
26. januar 2019 - 11:27 #3
Okay - Tænker at køre linux mint.

Køre det hurtig nok?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2019 - 12:04 #4
Hvor meget ram er der i pc?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2019 - 12:13 #5
Avatar billede plok Forsker
26. januar 2019 - 12:14 #6
4 GB

Det er en hp 13 ad012no
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2019 - 12:18 #7
Så behøver du ikke tænke i letvægts installationer ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2019 - 12:30 #8
Linux Mint har jeg prøvet for et par år siden. Det er et fint system der minder i brugerflade om den gamle brugerflade i Windows. Lige nu prøver jeg et andet system der hedder Ubunto Studio der ser sådan ud:
https://www.youtube.com/watch?v=txVIlioe2xU
Det er "legetøj"  :-)
Jeg er dog ikke kommet så langt med det endnu :-)
Avatar billede plok Forsker
26. januar 2019 - 12:40 #9
#8 det ser da enlig meget nice ud :)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2019 - 12:47 #10
Ja det gør det og det kræver mere ram da det har alle de funktioner.
Min pc har dog kun 1 GB ram og er på grænsen af hvad man anbefaler:
Så vidt jeg huser er det Bionic Beaver 18.04 jeg hentede.
https://ubuntustudio.org/download/
Men der er andre versioner også.
Avatar billede plok Forsker
26. januar 2019 - 12:56 #11
Fedt - tak. Det er jo ren legetøj, som du siger - hehe
Avatar billede plok Forsker
30. januar 2019 - 15:31 #12
Hvis man skal afprøve en anden form for android OS, hvad skal man så prøve?

Det skal gerne være et OS som køre og booter rigtig og ikke dual boot eller fra en -USB.

Har kigget på Phonix OS og Rimix mini OS, men de kan umiddelbart kun køre dual boot ved siden af windows?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2019 - 15:40 #13
#12 Det har jeg ikke afprøvet desværre. Hopper af her :-)