Avatar billede eurositi Ekspert
26. januar 2019 - 15:27 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Nyt grafikkort

En bekendt har efter alt at dømme brændt sin Asus Strix GTX 1060 6 gb GPU i sin stationære Asus købt hos Topdata for godt tre år siden efter lang tids gentagen overbelastning (ikke logget ud af spil, så vifterne har kørt for fulde omdrejninger i timevis, selv om han ikke spillede).

Jeg har rebootet og testet med et andet skærmkabel, men skærmen bliver ved med at sige "no signal" og gå i sort. At holde F1, F2 eller F8 nede under boot giver heller ikke mulighed for at se noget under opstart. (Der findes intet andet grafikkort i PC'en mig bekendt).

Strømforsyningen er en CoolerMaster 600W.

Bundkortet er formentlig fra Asus, og grafikkortet sidder i en PCI Express 3.0 slot. Men selv om jeg sidder og glor ind i kabinettet, mens jeg skriver dette, kan jeg ikke finde nogen information om selve bundkort-modellen... Jeg håber, dette er af mindre betydning?

Jeg vil gerne hjælpe med at købe et nyt, men jeg har svært ved at gennemskue de mange forskellige GTX 1060 6gb modeller - samt hvilke komponenter, der (ikke) kan passe sammen.

Det ser ud som om et nyt GTX 1060 Strix-kort vil løbe op i omkring 2.700 kroner. Det lyder ret dyrt for en så gammel model. Så mit spørgsmål er, om jeg bare kan gå efter andre (billigere) GPU'er med sammenlignelige benchmarks?
Avatar billede claes57 Ekspert
26. januar 2019 - 15:51 #1
der er altid en grafikkort på motherboard - stik (sansynligvis vga) stidder i den store blok hvor bla usb og lyd også er - men om du kan kable derfra til skærm er ikke sikkert.
billede af stik, og det tilhørende kabel https://mackabler.dk/c/121-image_facebook/vga-adaptere-og-stik.jpg det er analog standard, så skærm skal have tilsvarende stik hvis det skal kunne bruges - vga-kabel har samme stik i begge ender.
Avatar billede milter Ekspert
26. januar 2019 - 15:52 #2
Prøv at kigge her:

https://thepcenthusiast.com/geforce-gtx-1060-compared-asus-evga-msi-gigabtye-zotac/

Alle modellerne burde passe i bundkortet, hvis der er fysisk plads til dem. Læg mærke til, at de fleste optager to slots, nogle 2,5.
Avatar billede eurositi Ekspert
26. januar 2019 - 17:19 #3
Tak til jer begge. Oversigten er meget nyttig.

Jeg testede tilslutningen fra skærmen til VGA-porten med et VGA-kabel uden held... Gad vide, hvad formålet er med et onboard-grafikkort, som ikke kan aktiveres, når det primære grafikkort fejler?

Jeg ser nu, at det oprindelige kort er en ældre model, end jeg troede, nemlig et Asus Strix GTX 970 med 4 gb GPU RAM.

Da kortet primært skal bruges til spil, tænker jeg, at et GTX 1060 med 3 gb RAM ville være en glimrende erstatning for 970'eren. Ifølge de benchmark tests, jeg kan erindre, er fordelen med 6 gb RAM frem for 3 gb stort set ikke relevant for spil.

El-Giganten sælger en 1060 med 6 gb til 2149, mens Power har en med 3 gb til godt 1800. Begge kort ser ud til at passe størrelsesmæssigt i kabinettet.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. januar 2019 - 17:48 #4
det indbyggede kort burde virke når andre grafikkort er taget ud - ellers skal man via bios for at aktivere det igen.
Avatar billede eurositi Ekspert
26. januar 2019 - 20:11 #5
#4. Tak for tippet. Jeg vil forsøge at fjerne det formodet defekte grafikkort og se, om onboaard-kortet registreres - eller om jeg i det mindste får ét eller andet at se på skørmen med VGA-kablet tilsluttet til onboard-skærmporten. Så længe det defekte kort sidder i, ser jeg intet.

Et nyt grafikkort er bestilt i El Giganten.