Avatar billede ZeBa Ekspert
31. januar 2019 - 19:56 Der er 44 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke sætte router op

I går købte jeg end D-Link router. Den kunne jeg ikke få til at fungere. I stedet gav de mig så en Jensen, og den fungerer ikke.
Ifølge brugsanvisningen skal jeg logge ind på http://192.168.38.1, men hvis jeg gør det, går den enten ind på Google eller fortæller, at der går for lang tid, inden http://192.168.38.1 svarer.
Hvad f..... er der galt?????
Avatar billede CRKrogh Ekspert
31. januar 2019 - 20:46 #1
Hvad er din egen PC's IP#?
Du skal selv være på samme subnet som routeren, altså 192.168.38.x

Win+X => Kommandoprompt => ipconfig
Avatar billede ebea Ekspert
31. januar 2019 - 20:49 #2
Har du prøvet med 192.168.0.1 istedet for?
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. januar 2019 - 21:03 #3
Der kan ikke oprettes forbindelse
Avatar billede CRKrogh Ekspert
31. januar 2019 - 21:05 #4
Hvad er din egen IP# i forhold til routerens - se #1?
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. januar 2019 - 21:06 #5
Hvad betyder det?
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. januar 2019 - 21:07 #6
Undskyld, havde ikke set din første kommentar. Mwn hvordan kommer jeg på det samme subnet?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
31. januar 2019 - 21:07 #7
Gør præcist hvad der står i den nederste linje og giv os resultatet?
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. januar 2019 - 21:08 #8
Min ip er 62.107.13.35
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. januar 2019 - 21:10 #9
Mener du den her: Win+X => Kommandoprompt => ipconfig
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. januar 2019 - 21:12 #10
Det sker der ikke noget ved
Avatar billede CRKrogh Ekspert
31. januar 2019 - 21:12 #11
Ja. Den IP# du har der, er ikke din PC's - nok nærmere hvad du hedder på ydersiden af din router.
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. januar 2019 - 21:12 #12
Der kommer kun et glimt som om den åbner et vindue og lukker det omgående igen
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. januar 2019 - 21:14 #13
Hvordan finder jeg så  IP# ?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
31. januar 2019 - 21:15 #14
Så gør du det ikke som beskrevet.

Tryk på Win+R
Skriv "CMD" og tryk på [Enter]
Skriv "ipconfig" og tryk på [Enter]

Hvad svarer den dig - se efter teksten ud for "IPv4 Address"?
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. januar 2019 - 21:16 #15
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.87.150
Avatar billede CRKrogh Ekspert
31. januar 2019 - 21:20 #16
Ok, så skal der lidt trylleri til, for at få tingene til at spille sammen, da du er på et andet subnet end din nye router.

Men! Inden vi nu begynder at gætte videre i alle mulige og umulige retninger, er vi nødt til at vide, præcist hvad det er du vil opnå: Skal din nye router kun være WiFi-forbindelse, eller skal den sidde som skillepunkt imellem internet og dit eget netværk?
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. januar 2019 - 21:21 #17
Ved ikke, hvad du mener med skillepunkt, men den skal vel kun være wifi forbindelse
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. januar 2019 - 21:23 #18
Jeg har i hver fald købt den efter anbefaling fra Stofa, fordi mit internet er blevet meget langsomt pga. forstyrrelser fra naboer.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
31. januar 2019 - 21:28 #19
Ok.

Sæt kabel imellem din PC og en af LAN-portene i routeren og genstart først routeren, så PC'en.
Hvis du laver samme øvelse igen (#14) bør du nu få svaret 192.168.38.x
Åbn en browser og gå til http://192.168.38.1
Først: Slå DHCP fra i routeren (du får allerede IP# fra din internet-router).
Dernæst: Skift routerens IP# til 192.168.87.2
Og så: Gem dine ændringer!
Til sidst: Sluk, tilslut som før og tænd igen

Nu skulle du kunne fange routeren på http://192.168.87.2
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. januar 2019 - 21:42 #20
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.87.150
Hvordan gemmer jeg mine ændringer?
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. januar 2019 - 21:43 #21
Hvad er det, jeg skal slukke?
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. januar 2019 - 21:47 #22
Når jeg forsøger at gå til http://192.168.38.1 får jeg besked om, at der ikke kan oprettes forbindelse
Avatar billede CRKrogh Ekspert
31. januar 2019 - 21:59 #23
Sluk ALT, tag ALLE netværkskabler ud og følg #19 slavisk!
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. januar 2019 - 22:14 #24
Når jeg skriver  http://192.168.38.1 får jeg stadig meldingen at der ikke kan oprettes forbindelse

Men jeg har overset denne;
Først: Slå DHCP fra i routeren (du får allerede IP# fra din internet-router).
Hvordan gør jeg det?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2019 - 22:18 #25
Når du logger på din router har du så ikke en fane der hedder DHCP server?
billedet her er til orientering: http://screenshots.portforward.com/routers/Jensen_Scandinavia/AL29150v6/DHCP_Server.jpg
Her er den "enablet" (aktiveret)
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. januar 2019 - 22:20 #26
Hvad mener du med at logge ind på routeren?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2019 - 22:23 #27
Okay. Så lige #22 nu.
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. januar 2019 - 22:25 #28
Samme melding
Avatar billede posten Ekspert
31. januar 2019 - 22:58 #29
hvorfor opgav du den D-link ?? jensen er noget "lort" i mine øjne har endnu ikke ku komme ind i en jensen router men D-link virker bare 192.168.0.1
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. januar 2019 - 23:45 #30
Der kan jeg heller ikke komme ind
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2019 - 23:52 #31
forkert allesammen..
tag egenskaber på dit netkort, giv din computer et nr som 192.168.38.10 (fast, ikke dhcp) - nu er du på samme subnet og sku gerne ku logge ind i routeren.
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. januar 2019 - 23:55 #32
hvad mener du med tag egenskaber
og hvad mener du med fast, ikke dhcp
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. januar 2019 - 23:57 #33
hvordan giver jeg min comp det nummer?
Avatar billede ZeBa Ekspert
31. januar 2019 - 23:59 #34
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.87.150
Avatar billede ZeBa Ekspert
01. februar 2019 - 02:05 #35
Det kunne være dejligt om folk ville svare på det, jeg spørger dem om - og ikke blot slynge noget ud for derefter at stå af
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. februar 2019 - 08:31 #36
Du kan ikke regne med at vi er synske:

Kan vi ANTAGE at du kører kablet netværk på din PC?
Kan vi ANTAGE at du kører Windows 10?
Kan vi ANTAGE at din STOFA-router kører i bridge mode - eller router den?!?

Der er mange, der gerne vil hjælpe dig, men du er nødt til at have lidt tålmodighed - præcist som vi har.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2019 - 08:37 #37
#36 Jeg er enig.
Og en anden ting er jo at dette forum er også for personer der skal passe et arbejde dagen efter, så man kan ikke forvente at der er support natten over.
Jeg er absolut ikke ekspert lige på dette område, men jeg kan frygte du har koblet stumperne forkert sammen.
Så vidt jeg husker, så skal den nye router som ikke skal have DHCP kørende været monteret i 1 lan port i stedet for wan porten for at det virker rigtigt.
CRkrogh du må meget gerne svare igen hvis jeg er på forkert vej :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2019 - 08:42 #38
Det er sådan her jeg forstår det:
https://s3.amazonaws.com/cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/9013532436/original/2_router_router.png?1473876965 da den router der kobles på her på en måde fungerer som accesspoint.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. februar 2019 - 08:45 #39
Helt rigtigt: Internet-kablet i STOFA-routerens WAN-port og kable videre fra en af STOFA-routerens LAN-porte til en LAN-port på Jensen-routeren.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2019 - 08:45 #40
Skal så lige her sige jeg ikke er bekendt med hvordan fibernet virker. Har de gammeldaws kabler her i huset :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2019 - 08:49 #41
#39 Ok tak for det :-)
Så har jeg da husket noget af det jeg har set i årenes løb.
Kører her med Yousee router hvor det hele er i og der er ikke så meget at forholde sig til :-)
Avatar billede ZeBa Ekspert
01. februar 2019 - 15:11 #42
#36: Du behøver ikke at antage noget. Vi har diskuteret i lang tid, og der har du haft rig lejlighed til at spørge mig om de ting.
Avatar billede ZeBa Ekspert
01. februar 2019 - 15:13 #43
#37: Ja, I må undskylde allesammen. Jeg har en svær depression og lever derfor mest om natten og havde ikke lagt mærke til, hvor på døgnet vi befandt os.
Avatar billede ZeBa Ekspert
01. februar 2019 - 15:23 #44
Nu har jeg ringet til Jensens support, og de fortæller, at man slet ikke skal gå ind på den hjemmeside, selv om det står udtrykkeligt i manualen!!!
Det er kun, hvis man har problemer, at man skal derind. Det står der IKKE ET ORD om i manualen, og hun kunne ikke gøre rede for hvorfor.
Jeg har glemt at skrive at jeg i går var i Stofa butikken for at købe batterier og nævnte problemet. Han sagde, at de havde fået nye modems og gav mig det med hjem, og jeg regnede med, at det var det, som hjalp og naturligvis ikke routeren eftersom jeg ikke kunne komme ind på den hjemmeside. Ganske vist sagde en telefon supporter senere, at der er nøjagtig den samme wifi del i den nye - har aldrig oplevet, at to Stofa medarbejdere har sagt det samme.
Men Jensen supporteren hævder altså, at det er deres router, der hjælper, og om det er korrekt, det ved jeg så ikke.
Men mange tak til dem, som har brugt tid på det og undskyld, at jeg ind imellem har været lidt tungnem - jeg er ikke IT-ekspert :)
Avatar billede ZeBa Ekspert
01. februar 2019 - 15:54 #45
Nu er mit internet i øvrigt betydeligt hurtigere end det var i nat - uden at jeg har gjort noget??
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester