Avatar billede Papillon60 Novice
02. februar 2019 - 10:21 Der er 9 kommentarer

Problemer med hastighed

Hej, jeg har i går investeret en en Asus Wireless AC1300 adapter (USB-AC56), for at benytte wifi på den stationær PC. Til orientering så har jeg Google Mesh Wifi i huset og signalet er for så vidt ok (lige nu kan jeg måle ca. 460 Mbit/s på min mobil). Problemet er, at når jeg indsætter den Asus adapter, så falder hastigheden ret voldsomt. Download max 5 Mbit/s. Upload omkring 60 (hvilket er ok). Jeg har 1000/70 fobindelse til huset. Hvad er det, der sker? Jeg er helt lost. Har prøvet på begge stationær og på laptoppen og med samme resultat.
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2019 - 11:04 #1
det er asus'en der er sådan. det kan du ikke gøre noget ved
når man laver net er det bedst hvis alle enheder har samme specs
Avatar billede Papillon60 Novice
02. februar 2019 - 11:13 #2
Hej, jeg er ikke helt med? Mener du, at jeg ikke kan får mere ud af den adapter end det, som jeg skrev?
Hvad er alternativet? Vil det hjælpe med et netværkskort i PCen i stedet eller ender det med samme ubruglige resultat?
Avatar billede KHN Guru
02. februar 2019 - 13:54 #3
1) Hold Windows-logo nede og tryk R

2) Skriv/kopier denne kommando: hdwwiz.cpl eller devmgmt.msc
i boksen og venstreklik på OK

3) Enhedshåndtering er nu åben - Venstreklik nu på pil ud foran Netværkskort for at åbne liste over netværkskort der er på computeren

4) Højreklik på det netværkskort du vil foretage ændringer på og venstreklik på Egenskaber

5) Venstreklik på faneblad: Avanceret

6) I venstre side ser du Egenskab og højre side Værdi

7) Venstreklik på den Egenskab du vil ændre og vælg derefter en Værdi ved at venstreklik på den sorte pil og se liste over indstillinger der kan
vælges

8) Lav i notesblok, en liste over de Egenskaber du kan se og indskriv nuværende Værdier

9) Foretag nu en speedtest med nuværende af netværkskortet og skriv resultat ned

10) Prøv nu at ændre i indstillingerne og tryk OK

11) Der går ½ til 1 minut før Internettet er klar igen

12) Prøv så at lav en ny speedtest for at se om der er forbedringer eller om det er blevet værre

Her kan du foretag speedtest:
https://www.speedtest.net/
Avatar billede Papillon60 Novice
02. februar 2019 - 14:33 #4
Hej KHN, tak for svaret. Nu skriver du, at jeg kan ændre enkelte værdier, men hvad skal jeg ændre dem til? Mener du, at jeg skal bare vælge de muligheder (helt tilfældigt) der er og så se, om dette hjælper?
Avatar billede KHN Guru
02. februar 2019 - 19:02 #5
Ja vælg tilfældigt, eller prøv dette først, hvis det er de samme Egenskaber:

Asus Wireless AC1300 adapter (USB-AC56)

BeamCap: VHT BEAM TX | RX og HT BEAM TX | RX
EnableAdaptivity: Aktiver
Høj adhoc-tilstand: Deaktiver
HLDiffForAdaptivity: 7
L2HForAdaptivity: F1
LdpcCap: VHT LDPC TX | RX
Foretrukne bånd: 3,5G først
Qos Support: Auto
StbcCap: STBC Deaktiver
USB SF-tilstand: Deaktiver
USB Switch Mode: Auto eller USB Mode 3 (Tilsluttet USB 3.0)
VHT 2.4G: Deaktiver
VHT 2.5 IOT: Deaktiver
Wifi Config: Performance
Trådløs tilstand: Prøv automatisk først, og indstil derefter til IEEE 802.11ac, hvis dit trådløse netværk er sat til kun AC
Avatar billede Papillon60 Novice
02. februar 2019 - 21:31 #6
Hej KHN, med ovenstående indstillinger, kan jeg slet ikke får forbindelse. Jeg må prøve mig frem.
PS. Jeg synes faktisk, at det er noget irriterende, at det ikke "bare" fungerer. Gad vide, om det er specialt for den pågældende adapter eller gælder det for alle?
Fortsat god weekend
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2019 - 00:18 #7
Jeg tænker det er smart at slå alle netkortets smarte funktioner fra.. så burde det blive en smule hurtigere.

Meeeeen, du får ikke mig til at tro på at ASUS laver gode netværksting.
Et respektabelt bundkort har ofte et INTEL kort indbygget. ASUS det er Bilkavare
Avatar billede Papillon60 Novice
03. februar 2019 - 11:30 #8
Hej, nu har jeg googlet en hel del vedr. mit spørgsmål og det lader til, at det ikke er selve Asus adapter, der er problemet. Jeg fandt flere artikler på andre fora, hvor man beskriver, at det er de WAN miniports, som er problemet og bør afinstalleres (i registry). Det er lidt større omgang og jeg må prøve det én dag. Jeg skal nok vende tilbage, når dette er gjort (og forhåbeligt har hjulpet).

PS. Jeg har en anden USB-adapter (D-link) og har lige kørt en hastighedstest. Samme resultat:-( Download 5 Mbit/s; Upload 68 Mbit/s. Det bekræfter vel, at det er noget andet, som er problemet, som nævnt ovenover.
Avatar billede KHN Guru
03. februar 2019 - 20:43 #9
Prøv også at tjek om du har den nyeste netværkskort driver - bare for en sikkerheds skyld.