Avatar billede avarta Praktikant
02. februar 2019 - 19:02 Der er 7 kommentarer

HP-laptop (7265NGW) genstarter i det uendelige

Hej,

Mins søns HP-laptop genstarter hver gang man tænder den. Den fryser, når man kommer til den lille lysende ring, der indikerer at den loader Windows. Herefter genstarter den.

Jeg leder efter en mulighed til at starte op i fejlsikret tilstand e.l., så jeg kan backe hans data op på en ekstern harddisk og derefter lave en factory reset af computeren. Jeg formår dog ikke engang at få startet Windows op i fejlsikret tilstand.

Jeg har kørt en såkaldt DST-test af harddisken, der mislykkedes. Problemet har altså noget med harddisken at gøre, ikke batteriet.

Jeg har på nettet læst mig til, at antivirussoftware som McAfee kan være skyld i at en DST-test mislykkes og han har netop haft et McAfee antivirusprogram, der har været udløbet i lang tid og gjort computeren langsom. Derfor går min mistanke i den retning...

Er der nogen, der har nogle tips og trick til, hvad jeg kan prøve af?

Jeg kan tilgå HP's hardware fejldiagnoticeringsprogram ved at trykke F2 i opstarten (det var her jeg kørte DST-test af harddisken) og jeg kan tilgå BIOS ved at trykke F10. Har også prøvet at opdatere sidstnævnte - uden held.

Håber I kan hjælpe! På forhånd tak.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. februar 2019 - 19:22 #1
drop den disk - start på en usb med en live-version af fx mint-linux. Derfra har du adgang til alt på disken, så det er bare at kopiere de få filer ud, som I ikke har backup af allerede.
Der er nok en  læsefejl (hardware fejl i en sektor) på disken, så den dør samme sted hver gang - det bliver kun værre, så køb en ny disk og installer windows og data fra ny.
Og når den nye disk er installeret med programmer, og data er lagt ind, så lav et image af disken på en ekstern disk - så kan du fremover skifte disk på få minutter (forudsat løbende backup af data)
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. februar 2019 - 19:23 #2
Her er måske lidt hjælp til at løse problemet:

https://appuals.com/fix-hard-drive-dst-short-test-failed/

Kommer der liv i "dyret" så prøv at afinstallere McAfee, med Unlocker:

https://unlocker.en.softonic.com/
Avatar billede milter Ekspert
02. februar 2019 - 19:25 #3
Hvornår er den købt og hvor?

Har den fungeret fint indtil det her problem, og hvad siger HP's hardware fejldiagnoticeringsprogram?
Avatar billede avarta Praktikant
02. februar 2019 - 19:58 #4
Hej igen,
Tak for jeres svar allesammen.

Siden jeg skrev sidst, så er det lykkedes mig at åbne en slags HP Recovery Center ved at trykke F11 i opstarten. Her skulle man kunne backe data op, nulstille computeren til fabriksindstillinger etc.

Jeg kunne dog ikke backe mine data op. Når jeg forsøgte at tilgå C-drevet, hvor alle hans data ligger, så frøs den bare, hvilket bekræfter mig i at harddisken er ved at være færdig.

Jeg forsøgte at nulstille til fabriksindstillinger men Recovery Manager gav mig denne fejlmeddelelse undervejs: "HP Recovery Manage failed. Error code = 0xEFFFFF08".

Herefter giver den nu meddelsen: "Please install an operating system on your hard disk", så jeg må nok hellere få den til en tekniker ...
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. februar 2019 - 20:10 #5
Avatar billede kurtba Ekspert
02. februar 2019 - 23:21 #6
Min erfaring er, at disken absolut ikke behøver at være død. Når filsystemet går i udu, kan det give alle mulige mærkelige former for fejl i forbindelse med opstart, bl.a. at den bare genstarter uafbrudt. Jeg har efterhånden haft en del pc.er til rep for venner og bekendte, hvor der var alle mulige fejl ved  opstart og herunder også gentagne genstarter. I ingen af tilfældene har selve disken fejlet noget fysisk. Men når der er udu i filsystemet, kan det være mere eller mindre svært at redde data fra den. Du kan prøve at boote på en linux som foreslået af en anden, eller tage disken ud og sætte den ind i en anden pc, og så se om du kan kopiere data ud på denne måde. Hvis filsystemet er helt i udu, er der stor risiko  for, at du ikke kan se noget på disken.
Men derfor skal man ikke tabe modet, så skal man bare i gang med nogle recovery programmer, som kan genskabe filer som er forsvundet af den ene eller anden grund. Det kan være et langvarigt projekt, da man ofte er nødt til at prøve med forskellige recovery programmer, inden man finder frem til det, som kan redde data. Når man skal bruge recovery programmer er man nødt til at have den "defekte" harddisk tilsluttet en anden pc.
Det er kun i meget få tilfælde, at det ikke er lykkedes for mig, at redde data  fra diske med opstartsproblemer.
Efterfølgende kunne man måske genskabe disken til fabriksindstillingen via en recoveryfunktion på den, men andre gange måtte jeg slette disken helt. Det vil sige, at alle partitioner blev slettet til der kun var en tom  disk med en stor tom partition. Herefter genskabelse windows værktøj fra microsoft og en ny win 10 ligeledes hentet hos microsoft. Herefter skal man hente de rigtige drivere og installere direkte fra producenten af pc.en. Så er man ofte kørende igen.
Avatar billede avarta Praktikant
07. februar 2019 - 08:20 #7
Hej allesammen,
Mange tak for jeres kommentarer, forslag og links.
Om ikke andet så har det givet en masse viden om emnet, som jeg ikke havde før.
Nu er computeren sendt til rep, så må vi se om de kan løse det.