Avatar billede Sandra1234 Mester
06. februar 2019 - 11:31 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Finde middelværdi/gennemsnit baseret på kriterier

Hej,

Håber i kan hjælpe mig med denne.

Jeg har en database, hvor jeg har forskellige kolonner med info:

A                      B                    C
1                      X                      100
1                      Y                      200
2                      Y                      150
3                      X                      100
3                      X                      300
3                      Y                      150
3                      Y                      200

Her vil jeg finde middelværdien af kolonne C baseret på de kriterier, som står i kolonne A og B.

Fx finde middelværdien, der opfylder 3 i kolonne A og X i kolonne B, som vil give 200, og hvis det er 3 og Y giver det 175.

Det skal måske siges at jeg arbejder i 2010-versionen af Excel, og funktionen MIDDEL.HVIS derfor ikke er en mulighed.
Avatar billede Daffodil Professor
06. februar 2019 - 12:29 #1
Lav en pivottabel med kolonne A og B i Rækkenavne og kolonne C i Værdier.

Klik på den indsatte "Barre" i Værdier og vælg feltindstillinger nederst. Her vælger du så gennemsnit.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
06. februar 2019 - 15:24 #2
=MIDDEL(HVIS((A2:A8=3)*(B2:B8="X");C2:C8))

eller

=SUMPRODUKT((A2:A8=3)*(B2:B8="X")*C2:C8)/SUMPRODUKT((A2:A8=3)*(B2:B8="X"))

Den første er en matrixformel, så her skal du holde Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter.
Avatar billede Sandra1234 Mester
06. februar 2019 - 15:55 #3
Mange tak I to - I kom begge med nogle rigtig gode løsninger, som jeg kunne bruge :)