Avatar billede teis Seniormester
08. februar 2019 - 11:25 Der er 1 kommentar og
3 løsninger

Fra tekst til tal

Hej

jeg har et stort datasæt (spørgeskema data), hvor den nogen steder har lavet tal til tekst formatering. Det tager for lang tid at markere hver celle og bede den lave den om til tal-formatering. Det er alt sammen i samme kollonne, men i den kollonne er der også nogle af talene der står i talformatering. Er der en måde hvorpå jeg kan rette hele den samme kolonne til tal-formatering.

En anden mulighed er at jeg via en formel kan bede den at angive i tal-formatering. Den vil jeg hurtig kunne sætte ind i mine formler der henviser til de forskellige celler.

Teis
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
08. februar 2019 - 12:03 #1
Prøv at markere kolonnen og vælg tal-formatering evt. standart-formatering

ved standart-formatering: hvis et tal bliver opfattet som tekst så kan =a1*1 løse det!!

Jan
Avatar billede Daffodil Professor
08. februar 2019 - 12:04 #2
1. Prøv at markere hele kolonnen, højreklik, Formater celler og vælg tal. Nogle gange ændrer den alt til tal men ikke hver gang.

2. Stil dig i den første celle i kolonnen og tryk CTRL-SHIFT-PIL NED, så markere hele kolonnen med data. Scroll op til øverste linje og se om der et lille ikon til venstre for cellen, hvis ja så tryk på den og vælg konverter til tal. Det plejer at virke.
Avatar billede Lorentz Aarhus Juniormester
08. februar 2019 - 14:08 #3
Hvis du sidder med rigtige store datasæt, så burde du bruge den metode som Jan nævner. Det kan Excel udføre meget hurtigere, end når du beder den om at konvertere tallene til tal.

Det handler kort, om at gange alle tallene med tallet 1:

Skriv tallet 1 i en celle.
Kopier cellen (Ctrl + C)
Marker alle cellerne som du vil konvertere
Ctrl + Alt + V
Vælg multiply -> OK

Her er en kort video der viser hvordan du gør det hurtigt med store datamængder: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6494087370370007040

Mvh Lorentz
Avatar billede Jensenjo Juniormester
20. februar 2019 - 16:04 #4
Du kan bruge formlen værdi  - så konvetere den tal, som er vist som tekst til værdier