Avatar billede IversenM Novice
08. februar 2019 - 12:56 Der er 2 kommentarer

Information fra Master fane på andre faner

Jeg håber en klog person kan hjælp.

Jeg har et excelark med en master fane og otte underfaner, hvor informationen fra masterfanen skal overføres til, men udfra bestemte parametre. Kan jeg automatisere det på nogen måde?

Det er creditlister til en TV serie og jeg forsøger at lave en skabelon, som andre kan bruge senere.
Jeg har min fulde liste, med samtlige skuespillere og holdmedlemmer på min masterfane, og underfanerne er så de enkelte afsnit. Ikke alle skuespillere/holdmedlemmer er jo med i hvert enkelt afsnit, så ikke al information går igen.
Jeg har det pt sat op sådan at der på masterfanen er sat 1 eller 0 ud for en person ved hvert afsnit. 1 betyder de er med og 0 at de ikke er.
Jeg har forsøgt mig med en HVIS formular, men den kender jeg ikke super godt, og har ikke haft held.

Mvh Mie
Avatar billede Lorentz Aarhus Juniormester
08. februar 2019 - 14:13 #1
Hej Mie,

Du kan overveje, at lave Pivot tabeller på hver fane med filtreringer til det der er relevant på den enkelte fane. Alle pivot tabeller benytter så master arkets tabel som kilde.

Så behøver du kun, at opdatere/vedligeholde din master tabel og så opdatere alle de andre pivot tabeller ved at trykke Ctrl + Alt + F5.

En anden metode er at benytte Power Query Editor. Det er samme princip:
Du har en master tabel, som så automatisk skaber en tabel på hver fane vha. Power Query Editor. Disse bliver opdateret ved at trykke på Ctrl + Alt + F5.

Jeg har lavet en guide til det som du kan starte med: https://enkelexcel.dk/power-query-editor-i-excel/

Sig endelig til hvis du har brug for mere forklaring :)

Mvh Lorentz
Avatar billede IversenM Novice
09. februar 2019 - 16:24 #2
Tak, de muligheder kendte jeg ikke. Interessant.
Jeg tror dog ikke det helt kan gøre mine ark automatiske, da informationen ikke er fordelt i kolonner etc. på noget der ligner det jeg ser i pivot eller PQE videoer.
En formatering på den måde vil gøre udtrækningen af informationerne om de enkelte afsnit mere besværlige for dem der overtage.
Jeg forsøger dog at lege lidt med det.