Avatar billede Jørgensen Novice
08. februar 2019 - 22:50 Der er 30 kommentarer

Mit SD-KORT virker ikke! HJÆLP

Er lige kommet hjem fra en rejse og i den andledning har jeg taget en del billeder og videoer på mit kamera, Canon powershot g7x mark II. Jeg ville derfor se billederne og videoerne, hvilket også virkede første gang som normalt, da jeg så ville flytte dem over på et USB-STIK, gik det galt, da der ikke var plads på stikket. Valgte derfor at skubbe både USB-STIK og SD-KORT ud af min computer. Efterfølgende vil min computer ikke indlæse kortet, den kommer slet ikke frem når jeg sætter kortet i. Hvis jeg prøver at sætte kortet i mit kamera står der “hukommelseskortfejl” og “hukommelseskort låst”.

Har prøvet at skubbe den lille gule knap frem og tilbage der sidder i siden, men lige lidt hjælper det. Håber virkelig på hjælp her, da jeg ville være rigtig ked af at miste disse billeder og videoer..
Avatar billede puren Ekspert
08. februar 2019 - 23:16 #1
ved hukommelseskortfejl begynder jeg at blive navøs på dine vejne. man kan altid prøve med noget data recovery software men jeg havde nok bare taget fat en professionel med det samme, da man kan gøre mere skade ved at prøve selv

ja det er surt men hvad er dine billeder og videoer værd??

Ibas er et sted jeg her tillid til og endnu aldrig sviget i en opgave de giver en gratis dianose og et pris overslag besøg dem på www.ibas.dk
Avatar billede kurtba Ekspert
08. februar 2019 - 23:38 #2
Det tyder på, at filsystemet er blevet ødelagt, da du tog kortet ud, fordi du åbenbart ikke gjorde det på den autoriserede måde. Hvis man tager det ud, mens filer er "åbne", så ødelægger det typisk filsystemet.
Jeg ville nok prøve at sætte sd kortet i en kortlæser, og se om man så kunne få kontakt med kortet (ligesom du åbenbart har, når det sidder i kameraet).
Så ville jeg gå i gang med nogle recovery programmer. Det kunne f.eks. være Recuva eller Smart Recovery fra pcinspector, som er et specielt program til netop at redde filer på div. hukommelseskort. Begge programmer er gratis.
Hvis du bor i nærheden af 4800, vil jeg gerne prøve at hjælpe, da jeg har kortlæser og div. recoveryprogrammer til rådighed.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2019 - 08:58 #3
Enig i #2
Lavede for sjov et forsøg med en harddisk engang hvor jeg bevidst slettede den fra diskhåndteringen, og bagefter skeulle gendanne filtabellen. Mener jeg dengang brugte et Easeus program til at gendanne filtabellen og alle data kom tilbage brugbare. Men her hvor data måske er vigtigere, så er et tjek med recovery program nok at foretrække før man prøver at genskabe en filtabel. Testdisk skulle også være effektiv har jeg læst, men tager lang tid.

Hvis du går i diskhåndtering hvilken statur har usb og sd kort der?
Står de som RAW mangler drevbogstav,ikke initialiseret??
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2019 - 09:06 #4
Det er på den måde her https://www.easeus.com/partition-manager-guide/partition-recovery.html at det virker.

Men kør en gendannelse først og få de filer der kan gendannes gemt på anden disk, og prøv så at gendanne filtabellen med et program på sd kortet
Avatar billede milter Ekspert
09. februar 2019 - 10:41 #5
Husk, alle fotografer og kamerafabrikanter anbefaler at formatere SD-kort i kameraet fremfor at gøre det på en PC.

Og det skal så i dit tilfælde selvfølgelig først gøres, når du har reddet, hvad reddes kan.

https://www.howtogeek.com/367276/how-to-safely-format-sd-cards-for-your-camera/
Avatar billede poko1 Ekspert
09. februar 2019 - 11:36 #6
Har du prøvet at sætte det i en anden Pc. ? Jeg har lige haft et der  ikke kunne køre på en Pc men på andre kunne det uden problem læses.
Er der ikke USB Udgang på dit kamera. ?
Avatar billede poko1 Ekspert
09. februar 2019 - 11:41 #7
Canon tilsluttet med USB Kabel
https://ibb.co/hBQ9BFK
Avatar billede Jørgensen Novice
09. februar 2019 - 14:05 #8
Men vil disse recovery programmer fungere når computeren ikke vil indlæse SD-kortet?
Avatar billede poko1 Ekspert
09. februar 2019 - 14:34 #9
Har du prøvet med et USB kabel medens kortet sidder i ?
https://ibb.co/RTkRKzj
Avatar billede Jørgensen Novice
09. februar 2019 - 14:42 #10
Ja, det har jeg prøvet, men computeren siger bare at der ikke kan findes nogle billeder eller videoer på kameraet
Avatar billede poko1 Ekspert
09. februar 2019 - 14:51 #11
Kan du se billederne på den interne fremviser?
Avatar billede Jørgensen Novice
09. februar 2019 - 14:55 #12
Jeg kan hverken se billederne på mit kamera eller computer. Er det muligt at redde dem?
Avatar billede poko1 Ekspert
09. februar 2019 - 15:25 #13
ser du overhovedet kortet i stifinderen og har det så et drev bogstan. kan du se det i Diskhåndteringen og hvilket Format system ?
Du skrev at du har prøvet at skubbe den lille knap og at kameraet siger at kortet er låst
det vil så sige at skrivebeskyttelsen er låst. Skyderen fremad åben tilbage låst.
og selv om skrivebeskyttelsen er aktiv skulle du stadig kunne se dine billeder. du kan blot ikke optage billeder.
fortæl hvad der står i Diskhåndteringen FAT NTFS RAW?
Avatar billede Jørgensen Novice
09. februar 2019 - 15:42 #14
Når jeg sætter SD-kortet i computeren står der at computeren ikke kan læse den. Den vises heller ikke i diskhåndteringen. Har en MAC, hvor findes følgende diskhåndtering: FAT NTFS RAW?
Avatar billede poko1 Ekspert
09. februar 2019 - 16:08 #16
Her skal du så nok have hjælp fra en Apple bruger
Avatar billede Jørgensen Novice
09. februar 2019 - 16:23 #17
Okay, nogle der kan hjælpe mig med det?
Har også mulighed for at prøve på en windows computer, hvis det er?
Avatar billede poko1 Ekspert
09. februar 2019 - 17:01 #18
Jeg ville ikke undlade at prøve Windows.
Og hvis du sætter den til med kabel så finder Windows det selv.
Avatar billede Jørgensen Novice
09. februar 2019 - 17:21 #19
Windows er afprøvet nu, men computeren kan ikke finde videoer og billeder. Så hvad skal jeg gøre? Ingen computere kan indlæse SD-kortet
Avatar billede Jørgensen Novice
09. februar 2019 - 17:25 #20
Fandt kameraet på windows computer. Hvis jeg trykker på det kommer jeg ind på en mappe der hedder "SD", hvis jeg trykker på den, står der "mappen er tom". Betyder det så at ALLE mine billeder og videoer er slettet? Og er det muligt at gendanne dem på nogen måde?..
Avatar billede poko1 Ekspert
09. februar 2019 - 17:33 #21
Jeg kan som de andre kun sige prøv med et af de anbefalede programmer.
Avatar billede Jørgensen Novice
09. februar 2019 - 18:13 #22
Har indtil videre prøvet 2 forskellige programmer, men desværre uden held.. Af en eller anden grund kan computeren godt finde kameraet, men det kan de 2 programmer ikke.. Nogle ideer?
Avatar billede poko1 Ekspert
09. februar 2019 - 19:14 #23
Hvad fortæller Diskhåndteringen?
https://ibb.co/D7KVCdT
Avatar billede Jørgensen Novice
09. februar 2019 - 19:21 #24
Der er følgende diske:
(disk o partition 1) - intet bogstav
RECOVERY - D
Windows - C
Windows RE tools - intet bogstav

Så mener ikke den rigtige disk er der?
Avatar billede kurtba Ekspert
09. februar 2019 - 21:32 #25
Recovery programmer vil typisk ikke kunne se diske, som befinder sig i et kamera. Disken skal helst blive genkendt som en disk og ikke som et kamera.
Derfor skal man prøve på en pc  som kan læse sd kort direkte, eller via en kortlæser. For recovery programmer leder efter drev og et sd kort i et kamera optræder ikke som et drev (normalt).
Et kamera optræder derfor heller ikke i diskhåndtering.
Din chance er, at kameraet kan se disken. Så er det ikke helt dødt, så er det "kun" indholdet som er beskadiget. Det er også slemt nok, men når man skal i gang med recovery programmer, skal man altså normalt have kortet til at optræde som et drev, før man kan begynde på noget.
Det vigtige for dig nu er også, at du på ingen måde får lavet noget, som begynder at skrive på kortet, for bliver indholdet endnu mere ødelagt.
Desværre kan man ikke sige, at hvis et recovery program ikke kan se noget, så kan alle andre heller ikke. De har hver især deres styrker på forskellig måde, og jeg har haft diske, hvor jeg skulle forsøge at redde data, hvor jeg måtte prøve både 4 og 5 forskellige recovery programmer, før jeg fandt et, som kunne læse indholdet. Men i de fleste tilfælde lykkedes det.
Avatar billede Jørgensen Novice
09. februar 2019 - 21:43 #26
Problemet er bare at ingen computerere jeg har prøvet indtil videre kan læse SD-kortet. Er det så overhovedet muligt?..
Avatar billede poko1 Ekspert
09. februar 2019 - 22:20 #27
Hvis  Canon Kameraet er fundet Skal SD kortet også kunne ses i stifinder
https://ibb.co/Dfdvf2L
Avatar billede Jørgensen Novice
09. februar 2019 - 22:23 #28
Det kan det også, men der ligger ingen filer når jeg åbner SD, alt er slettet. Der står bare "mappen er tom" Er det muligt at få tilbage?
Avatar billede kurtba Ekspert
10. februar 2019 - 02:31 #29
Du  kan selvfølgelig ikke se nogen filer i stifinder, eftersom filsystemet formentlig er ødelagt. Sagt på en anden måde. Filerne er der med stor sandsynlighed, men det (filtabel osv) som holder styr på, hvor filerne er, er ødelagt.
Hvis man så er heldig, så kan man med Recovery programmer gå ind og finde filerne, idet de kan lede efter filer uden, at de nødvendigvis har brug for at filtabellen virker.
Kort fortalt så kigger stifinder i filtabellen for at finde ud af, hvor en fil fysisk ligger på disken. Når den ikke kan finde filtabellen, så kan den heller ikke finde ud af, hvor filen ligger og derfor er den usynlig. Det er en meget simpel forklaring, men et forsøg på at skære det ud i pap.
Men der kan også være tale om andre fejl.
Men det positive er, at Stifinder kan se kortet, så er alt håb ikke ude.
Som der tidligere er skrevet, kan Ibas uden tvivl nok hjælpe dig, men de er også kendt for, at det er ret dyrt at få dem til at hjælpe sig.
Jeg har gennem tiden reddet data for rigtig mange mennesker på amatørbasis, da jeg synes at det er et spændende område at rode med. Derfor har jeg også en del værktøjer til rådighed til mine forsøg. Nogen er nemme at have med at gøre, og andre er lidt mere langhårede.
Så hvis du ikke helt har styr på, hvorledes og på hvilken måde disse værktøjer virker, så er det bedre, at du finder en, som ved mere om det, idet man let kan gøre problemet større, hvis ikke man gør det rigtige.
Jeg ved ikke, hvor meget du er villig til at ofre, men jeg mener, at man godt kan finde firmaer, som er specialister på området, som formentlig kan gøre det billigere end Ibas, men generelt er det jo ikke billigt, når man kontakter folk med speciale i avanceret IT.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2019 - 07:23 #30
Fik lige en tanke her hvor du skriver at kortet er synligt men tomt. Ved godt det er et vildskud, men er nødt til at spørge:

Dine billeder (eller bare en del af dem) ligger ikke i papirkurven vel?