Avatar billede Mette Marie Praktikant
09. februar 2019 - 13:43 Der er 6 kommentarer

Wii i sort/hvid

Hej...

Efter vi fik et nyt tv så vil vores wii kun vise i sort hvid. Det er et samsung smart tv.

Vi har tjekket alle kabler, og de kan ikke byttes om. Vi bruger de orginale wii kabler.

Hvad kan vi gøre så vi igen får vores wii i farver?

Mvh Mette Marie
Avatar billede eurositi Ekspert
09. februar 2019 - 14:54 #1
Sandsynligvis er det:
1) enten stikkene, der er tilsluttet forkerte porte på TV'et,
2) eller også skal input-signalet ændres.

ad 1) Der findes to analoge videosignaltyper: Component (rødt, grønt og blåt kabelstik) og Composite (gult, rødt og hvidt kabelstik). Disse skal selvsagt sættes i de rigtige indgange bag på TV'et.

ad 2) Selv om kablerne sidder korrekt, kan det tænkes, at TV'et kun understøtter den ene af disse to signaltyper. I så fald skal du lede efter funktionen input type via jeres fjernbetjenings menu-knap. Component hedder som regel "component" eller "YCbCr", mens Composite også kaldes "AV".

Nintendos officielle supportside har nogle illustrationer:
https://en-americas-support.nintendo.com/app/answers/detail/a_id/3008/~/unable-to-locate-a-yellow-video-input-on-the-tv
Avatar billede Mette Marie Praktikant
09. februar 2019 - 16:30 #2
Jeg kan ikke sætte dem forkert, der er kun to muligheder for at sætte stik ind i tv’et. Der er en blå indgang og en gul indgang. Og vi har sat blå i blå og gul i gul. Alligevel så vises det kun i sort hvid på tv’et.
Avatar billede eurositi Ekspert
09. februar 2019 - 17:38 #3
Samsung har åbenbart droppet de klassiske komponent og komposit-indgange... Er der lyd på spillet?
Du glemte at tjekke ting nr. 2, som jeg nævnte. På dit TV skal du et eller andet sted sætte dit inputsignal til Composite (eller AV).
Avatar billede Mette Marie Praktikant
09. februar 2019 - 18:30 #4
Ja der er lyd på spillet. Det er farven der er væk.

Hvordan finder jeg ud af det du skriver i spørgsmål 2.
Avatar billede eurositi Ekspert
09. februar 2019 - 21:39 #5
Nu har jeg desværre ikke selv et Samsung TV, men så vidt jeg kan læse mig til, skal man gøre følgende:
1. Tryk på Home knappen
2. Bladre hen til menupunktet Source
3. Vælg den ønskede kilde - dvs. Composite, hvis det findes. Ellers AV
Avatar billede Nicklas Novice
30. marts 2022 - 13:11 #6
Hej

Skulle der være andre der oplever sort/hvid farve på deres signal fra Nintendo Wii, så skyldes det med 99 % sandsynlighed at det normale medfølgende videokabel (composit kabel - rød/hvid/gul) er sat i component indgangen på dit tv, som består af 5 indgange. Det virker desværre ikke og giver hvis du er heldig et sort/hvid billede. Har gjort det samme ;)

Langt de fleste tv har i dag kun HDMI indgang, så vil klart anbefale en Wii HDMI adapter. Den koster normalt under 100 kr. Fint billede og kræver ingen installation. Kan findes her på en dansk webshop: https://www.playshop.dk/