Avatar billede RasmusTheR Seniormester
09. februar 2019 - 18:57 Der er 16 kommentarer

Win10. Fanget i reparations loop

Jeg har lige forsøgt at sætte en ældre harddisk i min pc, hvilket har gjort at jeg ikke kan starte windows op. Jeg bliver fanget i et reparations loop, hvor jeg ikke kan genoprette eller ligende.

Hvis jeg prøver at installere windows igen (opgradering så filer og programmer bevares) får jeg beskeden at det kan man kun, hvis man starter inde fra windows.

Jeg har frakoblet den ældre harddisk..

Er der andre muligheder, hvor jeg kan installere windows igen uden at miste mails, programmer osv??
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. februar 2019 - 19:26 #1
Prøv at gå ind i Bios, og sat harddisken til at starte i C-drevet (hvor Window 10 formentlig er installeret. Sæt HDD´en med Win 10 som boot-enhed.
Hvis du ønsker at installere Win 10 på den ældre HDD, så skal du efter at have geninstalleret den, anvende gratisprogrammet Aomei Backupper.

https://www.backup-utility.com/

Programmet er meget nemt at bruge :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
09. februar 2019 - 19:32 #2
den ældre disk - kom den fra samme pc? dvs den har på her før, så drivere og data mht motherboard er ok?
Avatar billede RasmusTheR Seniormester
09. februar 2019 - 19:48 #3
Den har siddet i pc'en før, men blev taget ud, da der opstod hardware fejl på den. Den lavede hakke lyde og windows kunne ikke finde den.
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. februar 2019 - 20:10 #4
Hvis den laver "hakkelyde" som du betegner det, så vil det ikke være tilrådeligt at anvende disken. Den er døende, og kan ikke repareres. Du må ud at finde en ny, evt. en SSD med rigelig plads på (mange GB)

Nedenstående link viser nogle eksempler:

https://www.proshop.dk/SSD?b=samsung&pre=0

Du kan stadig anvende programmet fra Aomei, hvis du vil have indholdet fra den nuværende HDD overført til den nye.
Avatar billede RasmusTheR Seniormester
09. februar 2019 - 20:16 #5
jeg har frakoblet den defekte harddisk, så pc'er som før, men nu vil windows ikke starte op...
Den defekte harddisk havde ikke en windows partition. Den blev brugt som backup til billeder osv...

Der er ikke ændret noget omkring min main HD
Avatar billede claes57 Ekspert
09. februar 2019 - 20:41 #6
Som i #1 tjek i bios, at du booster på den rigtige disk, og forsøg så at starte i fejlsikret mode, så du bla kan tjekke drev-bogstaver og hvis den stadig ikke vil, så boot på en USB med win-installation,så du den vej kan komme i kommadoprompt og rette bootsektor (mbr)
Avatar billede claes57 Ekspert
09. februar 2019 - 20:42 #7
Booster er min iPad's mening - booter er det, jeg trykkede..
Avatar billede RasmusTheR Seniormester
09. februar 2019 - 20:54 #8
Den forsøger at starte windows op, men ryger i et loop med Automatisk reparation, ligegyldigt hvad jeg vælger ender jeg i sidste ende med en Automatisk reparation som mislykkes..

Findes der en måde hvor jeg kan installer windows igen uden at miste filer og apps?
Avatar billede claes57 Ekspert
09. februar 2019 - 21:14 #9
Og du har ikke en backup af data? Boot på en Linux live-cd/USB og via dens filmanager (virker som stifinder) så trækker du dine filer til en USB-stick. Herefter henter du mediacreationtool fra microsoft, oglaver en anden USB til boot-installationsmedie. Luk ned og boot på win-usb'en, og sæt den til at installere uden formatering. Så vil dinegamle data sandsynligvis havne i en Windows.old mappe (og ellers, så har duen kopi).
Alt i alt, aå skal du altså bruge 2 usb'er på 8gb eller mere til Linux og Windows, samt en med plads til dine filer.
Linux, Linux mint er lettest at bruge, meget som win. Bare køre fra USB, klik IKKE på at den skal installeres på harddisk.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. februar 2019 - 22:23 #10
Helt enig - filerne kan sandsynligvis reddes ud (måske endda ved at vælge Safe Boot - ellers Linux Mint)
Der er en lille chance for at du kan reparere din Windows, når du booter fra USB, men regn med at skulle installere alle programmer igen.
Avatar billede hjolsen Ekspert
09. februar 2019 - 23:21 #11
Prøv lige i automatisk reparation under  avanceret - kommando prompt at skrive disse 4 kommandoer :
bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot
bootrec /scanos
bootrec /rebuildbcd
i sidstnævnte svarer du ja til at tilføje  windows partition !
Genstart !
Avatar billede RasmusTheR Seniormester
09. februar 2019 - 23:42 #12
Hej hjolsen

ved fixboot får jeg adgang nægtet
og ved rebuildbcd finder den ikke windows, så får ikke mulighed for at tilføje partitention.

Jeg må nok kaste håndklædet i ringen og indse at jeg skal bruge søndagen på at installere programmer...
Avatar billede hjolsen Ekspert
10. februar 2019 - 05:41 #13
"fixboot får jeg adgang nægtet"
løses ved at boote på en windows installations medie med  version før 1709 !
Hvis du feks har en windows 8 installations medie /bootdisk kan den også bruges
- og så udføre kommandoerne derfra
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2019 - 07:39 #14
Har du systemgendannelsespunkter på den der kunne prøves?
I kommandoprompt kan man skrive rstrui og den vej starte systemgendannelse.
Avatar billede RasmusTheR Seniormester
17. februar 2019 - 13:55 #15
Der var desværre ikke noget der virkede, så jeg har købt en ny HD og installeret alp på ny...
Avatar billede 220661 Ekspert
17. februar 2019 - 13:58 #16
Ok.