Avatar billede Henrik Møller Praktikant
11. februar 2019 - 12:24 Der er 27 kommentarer

Kablet netværk?

Jeg har netløsning fra Wahoo med Icotera router (fibernet - boxen kan der ikke gives tilladelse til at få adgang til, hat jeg fået fortalt fra Wahoo).

Min udfordring er at få etableret en netforbindelse til et andet sted i huset. Netkablet er gravet i, men hvordan får jeg en trådløs løsning op og køre for enden af kablet?

Jeg har rodet med min gamle DLink Dir 655 router uden held, samt et Cisco WAP4410N accespoint ..også uden succes.

What to do?
Kan jeg bruge noget af det gamle hardware eller kræver det andet udstyr?
Avatar billede INK Ekspert
11. februar 2019 - 12:32 #1
Din Icotera router virker som router, dvs. den har en DHCP server.
Du kan tilslutte en anden router, men skal slukke for DHCP serveren i denne. Se dette link
https://www.it-blogger.dk/lav-router-om-til-access-point/

Alternativt skal du bede Waoo slukke for DHCP serveren og lade boksen virke som modem. Du har så selv styr på routerfunktionen inkl. wifi.
Avatar billede jajoh Seniormester
11. februar 2019 - 13:01 #2
Mener også der er noget med kablet, har selv haft problemer med afstanden, og fik at vide jeg skulle bruge en spec. kabel. De alm. kabler skulle ikke kunne klare en ok internet hastighed. Jeg kan ikke huske hvad de sagde kablet skulle hedde eller være af type.
Avatar billede Henrik Møller Praktikant
11. februar 2019 - 13:04 #3
Jeg har også forsøgt med denne opskrift, men uden held:
Plug the power into the access point router. Connect one of your computers to the router (LAN port) using an Ethernet cable.
Open a web browser and enter http://192.168.0.1 and press Enter. When the login window appears, set the user name to Admin and leave the password box empty. Click Log In to continue. (Note: these are the D-Link default values.  If you have changed the default IP address or Admin password, substitute the appropriate values)
Click on Advanced and then click Advanced Network. Uncheck the Enable UPnP checkbox. Click Save Settings to continue.
Click Setup and then click Network Settings. Uncheck the Enable DHCP Server checkbox. Click Save Settings to continue. Ensure to disable all of the following options as they will be no longer needed or usable while using this mode: Virtual Server, Application and Port Forward Rules, Access Control and Web Filters, SPI and Firewall, WISH and WPS.
Under Setup or Basic/Networking, enter an available IP address (192.168.0.50-.59 is recommended by D-Link) and the subnet mask of your network, usually 255.255.255.0 or .255. Click Save Settings to save your settings. Use this new IP address to access the configuration utility of the access point router in the future. Also turn off or disable other features on the access point router (Port Forwarding, Firewall, WISH, WPS and any email logging). Save the settings. Close the browser.
Connect an ethernet cable in one of the LAN ports of the access point router and connect it to one of the LAN ports in your host router. Do not plug anything into the Internet (WAN) port of the router that your turning into an access point. Use the LAN ports only.
You may now use the other 3 LAN ports of the access point router to connect other ethernet devices and computers (it acts as a switch). To configure your wireless network, open a web browser and enter the IP address (192.168.0.50) you assigned to the access point router. Recommend using Mixed G and N or Single G or N modes.  That’s it!

Og jeg kan stadig ikke forbinde til accespointet? Hvad gør jeg mon forkert?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. februar 2019 - 13:06 #4
Bed WAOO om at sætte din Icotera i bridge-mode.

Fra LAN-porten på Icotera'en trækker du nu kabel til WAN-porten på din egen router, og alt fungerer som vanligt.

Din egen router skal modtage IP# via DHCP og skal selv fungere som DHCP-server på dit eget netværk.
Avatar billede Henrik Møller Praktikant
11. februar 2019 - 13:13 #5
Så bridgemode på Icoteraen
DLinkén skal så kables til Icoteraen, og så...? Hvilke indstillinger kræver det i DLinken for at fungere?
Avatar billede Henrik Møller Praktikant
11. februar 2019 - 13:14 #6
Icoteraen skal jo fortsætte med at lave et trådløst netværk i mit hus, men også sende signalet videre via mit Lankabel..
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. februar 2019 - 13:16 #7
Dlink'en skal fungere som router, da den skal sørge for at dine enheder på dit eget netværk fremtræder på internet bag WAOO's IP#.

Den skal modtage IP# fra WAOO via DHCP (under konfig. af internetforbindelsen).
Under LAN-indstillinger (gætter jeg på), skal DHCP være slået til, så Dlink'en uddeler IP# på dit eget netværk.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. februar 2019 - 13:21 #8
Hov! Jeg bemærkede lige, at du vil have WiFi via WAOO. Personligt er jeg ikke meget for den løsning, men det betyder så, at vi er nødt til at ændre lidt i designet:

Så skal kablet gå fra Icotera'ens LAN-port til en LAN-port på Dlink'en.
WiFi skal så disables i Dlink'en og DHCP skal slås fra.

Så fungerer din Dlink kun som switch og Icotera'en sørger for routing.
Avatar billede INK Ekspert
11. februar 2019 - 13:22 #9
#6 Icoteraen kan ikke sende wifi, hvis du får slukket for DHCP serveren. Så virker den kun som modem.
Du skal så kable til en router, der sørger for wifi og kablede forbindelse. (DHCP er slået til når det er en router).
Avatar billede Henrik Møller Praktikant
11. februar 2019 - 14:52 #10
Lige nu er jeg på nettet med wifi fra Icoteraen. DLink er forbundet med lankabel, og jeg har slået DHCP fra på DLink+en...men det funker stadig ikke?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. februar 2019 - 14:59 #11
Hvad siger Dlink'en at den laver - arbejder den som router eller accespoint?
Avatar billede Henrik Møller Praktikant
11. februar 2019 - 15:14 #12
Hvordan kan jeg se det?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. februar 2019 - 17:35 #13
Det burde være til at finde i Dlink'ens admin interface. Hvis vi er heldige, måske endda på forsiden.
Giv lyd, hvis ikke det giver mening, så ser jeg om jeg kan finde en manual til den.
Avatar billede Henrik Møller Praktikant
11. februar 2019 - 18:03 #14
Den siger:
Dynamic IP (DHCP) ved My internet connection...

DHCP Server er enable

??
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. februar 2019 - 11:46 #15
Prøv lige at slå DHCP'en fra og test igen. Vi skal gerne ende med at Icotera'en er den eneste DHCP, der uddeler IP# på dit netværk.

Når DHCP'en er slået fra i Dlink'en kan du prøve at åbne en kommandoprompt:
ipconfig /release
ipconfig /renew
ipconfig /all

Nu skulle den gerne fortælle dig at den nye IP# er kommet fra Icotera'en.
Avatar billede Henrik Møller Praktikant
12. februar 2019 - 13:18 #16
OK det har jeg gjort...og så kom der en lang liste....? Hvor skal jeg læse hvad?
Skal jeg tage kablet fra mellem pcen og DLinken, når jeg gør det?
Lige nu er der kabel mellem Icoteraen og DLinkg, og så et kabel fra DLink til PC.

Jeg tog kablet ud mellem DLink og pcen, før jeg kørte commandpromt..
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. februar 2019 - 08:28 #17
Der skulle helst ikke gøre nogen forskel, om du kommer på dit netværk via kabel eller WiFi.

Det du leder efter, er den linje, hvor der står DHCP. Her skulle gerne stå IP# på Icotera'en, da den bør uddele IP# til hele netværket, både på WiFi og kabel.
Avatar billede Henrik Møller Praktikant
13. februar 2019 - 12:18 #18
P:\>ipconfig /all

Windows IP Configuration

  Host Name . . . . . . . . . . . . : C20596
  Primary Dns Suffix  . . . . . . . : OdkNet.dk
  Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
  IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
  WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
  DNS Suffix Search List. . . . . . : odknet.dk
                                      odknet.dk
                                      OdkNet.dk

Ethernet adapter Ethernet 2:

  Connection-specific DNS Suffix  . : odknet.dk
  Description . . . . . . . . . . . : Cisco AnyConnect Secure Mobility Client Virtual Miniport Adapter for Windows x64
  Physical Address. . . . . . . . . : 00-05-9A-3C-7A-00
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
  Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
  Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::244a:3838:2d72:d885%18(Preferred)
  Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::d59b:b70c:ae43:8a2d%18(Preferred)
  IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 10.175.32.162(Preferred)
  Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.248.0
  Default Gateway . . . . . . . . . : ::
  DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 134219162
  DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-22-62-04-4A-C8-5B-76-91-5F-F6
  DNS Servers . . . . . . . . . . . : 10.190.70.249
  NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Ethernet adapter Ethernet:

  Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
  Connection-specific DNS Suffix  . :
  Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) Ethernet Connection I219-V
  Physical Address. . . . . . . . . : C8-5B-76-91-5F-F6
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
  Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Wireless LAN adapter Wi-Fi:

  Connection-specific DNS Suffix  . :
  Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) Dual Band Wireless-AC 8260
  Physical Address. . . . . . . . . : F0-D5-BF-33-FB-B7
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
  Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
  Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::399d:1f00:f30c:a4a5%6(Preferred)
  IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.20.205(Preferred)
  Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
  Lease Obtained. . . . . . . . . . : 12. februar 2019 13:15:25
  Lease Expires . . . . . . . . . . : 13. februar 2019 13:15:24
  Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.20.254
  DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.20.254
  DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 82892223
  DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-22-62-04-4A-C8-5B-76-91-5F-F6
  DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.20.254
  NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Ethernet adapter Bluetooth-netværksforbindelse:

  Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
  Connection-specific DNS Suffix  . :
  Description . . . . . . . . . . . : Bluetooth Device (Personal Area Network)
  Physical Address. . . . . . . . . : F0-D5-BF-33-FB-BB
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
  Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Tunnel adapter LAN-forbindelse* 11:

  Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
  Connection-specific DNS Suffix  . :
  Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Teredo Tunneling Adapter
  Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
  Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Aner ikke hvor jeg lede..:-)

Giver det mening..??
Avatar billede Henrik Møller Praktikant
13. februar 2019 - 12:20 #19
..findes der ikke en let løsning, så jeg kan få sendt mit net videre via kabel? Jeg er klar på alt, incl køb af nyt hardware...
(..har en teenager, der ånder mig hårdt i nakke..;-))
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. februar 2019 - 12:39 #20
Det giver god mening - jeg filtrerer den lige lidt:

Wireless LAN adapter Wi-Fi:

  IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.20.205(Preferred)
  Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.20.254
  DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.20.254

Det betyder, at din nuværende IP# (192.168.20.205) har du fået udleveret af DHCP-serveren (192.168.20.254). Da din Gateway mod internet har samme IP# (192.168.20.254), antager jeg det netop er din Icotera.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. februar 2019 - 12:41 #21
Du burde nu kunne komme på netværk via Icotera'ens WiFi og Dlink'ens LAN-porte.
13. februar 2019 - 15:48 #22
Har du fået det til at virke?

Hvis den gode hjælp du har fået ikke har løst det, kan jeg godt komme med lidt.

Jeg er ikke nogen haj til netværk, jeg kan kun det basale.
Det er ikke fordi jeg er bedre end de andre, men Jeg har et setup, lidt ala dit.
Jeg har waoo og incotera, dog ikke med wifi.
Og så har jeg et gammel Linksys AP/Router.

og det virker, uden det store hokus pokus.
Jeg har dog lidt udfordringer med en teenager og CS GO.
Avatar billede Henrik Møller Praktikant
13. februar 2019 - 22:03 #23
Nej der er intet der virker..??

Hverken Wifi fra Dlinken eller net fra lan fra DLink.

Jeg vil gerne have, at Dlinken laver et wifi-signal ...altså kabel mellem Icotera og Dlink, og derfra wifi...

Hvad gør jeg forkert?
14. februar 2019 - 10:29 #24
Jeg vil foreslå at lave en trinvis fejl søgning.

1. kontroller at du bruger den rigtige port på Icotera switchen.
  Du skal bruge port 1. Det er den der sidder helt til venstre på Icotera boxen, når du kikker på den bagfra. Det er svært når den sidder på væggen.
  Link til Quick guide: https://eniig.dk/media/4474/quickguide_icotera.pdf

2. Test at du kan få internet adgang fra en pc, via et kabel og port 1.
  tag en PC og sætte en netværks kabel i port 1 på Icotera boxen.
  Gerne et "kort" kabel, helst et som du ved der virker.

  Kontroller at du får en ip addresse på dit net kort.
  Nedenstående er fra din egen maskine i port #18

Ethernet adapter Ethernet:

  Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
  Connection-specific DNS Suffix  . :
  Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) Ethernet Connection I219-V
  Physical Address. . . . . . . . . : C8-5B-76-91-5F-F6
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
  Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Her skal du selvfølgelig have en IP afddresse.
Hvis du har en IP addresse på din ethernet adapter, så kan du komme på internettet med en browser.

Når du har det, så slå dit wifi fra på PC'en, hvis du ved hvordan man slår det fra og til.
Kontroller at du kan komme på en hjemmeside f.eks. eksperten.dk.
Glem at teste alt andet, i første omgang skal du bare kunne komme på en hjemmeside ude på nettet.

3. test dit lange kabel, det som er gravet ned.
  Sæt det i port 1 på Icotera boxen.
  Tag din PC med ud i den anden ende, og sæt den i kablet.
  Test at du kan komme på internettet.

Når det virker, kan du begynde at sætte dit WIFI access point (D-Link AP) på.

4. Kontroller om der er en port på dit AP, der hedder internet eller WAN, eller måske noget andet.
  På mit hedder det Internet.
  Det er din "ind" port på AP'et, Her skal du sætte det lange kabel i.
  Dit AP, skal stå til at få en IP addresse "ude fra"
  Dit AP, må gerne dele IP addresser ud, til de enheder der bliver koblet på den

5. Nu er du klar til at teste at du har internet adgang via AP'et.
  Igen, du skal blot teste at du kan komme på en hjemmeside på internettet.
  Test gerne på via LAN portene på AP'et og trådløst (WIFI).

Det er vigtigt at du koncentrer dig om at få den grundlæggende forbindelse op at køre.

Lige et link mere, om opsætning af Incotera:
http://www.onsitecatalog.com/dwinclude/viewer5/getfile.php?file=1530/7746/Fiberboks_Icotera_i6801.pdf

Jeg forsætter i en post mere.
Avatar billede Henrik Møller Praktikant
14. februar 2019 - 12:41 #25
Til og med pkt. 4 virker det, men så er problemet, hvordan jeg sætter DLinken til:

"Dit AP, skal stå til at få en IP addresse "ude fra"
Dit AP, må gerne dele IP addresser ud, til de enheder der bliver koblet på den"

Hvilke indstillinger skal jeg ændre?
Avatar billede Henrik Møller Praktikant
14. februar 2019 - 13:02 #26
Hvilken betydning har det, at jeg også har Wahoos AirTies koblet på Icoteraen? Det ser ud som om, at den kun virker, hvis den er sat i port 1??
14. februar 2019 - 13:28 #27
@#25 Godt, så er du så langt :)
Så er det "bare" konfigurationen af din D link, så dan en har jeg aldrig pillet i.

Lad os lige tage #26 først.
Hos os, kører AirTies, TV boksen på port 4.
Port 1 er til LAN.

tilbage til #25, så ville det nok være bedst med en der ved noget om D link.
Jeg har surfet lidt.

Sæt strøm til den, forbind en pc med kabel.
tag en browser og forbind til 192.168.0.1
inden du forsøge så kør lige en ipconfig /all på PC'en. Og kontroller at du har en ip der hedder 192.168.0.x  hvor x er andet en 1

når du er logget ind, så kører du internet wizard setup'en, og vælger dhcp.
se denne video:
https://www.youtube.com/watch?v=8kMzF_bLCDI