Avatar billede Sandra1234 Mester
12. februar 2019 - 15:16 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Lopslag se bort fra alfanumerisk rækkefølge

Hej alle,

Håber I kan hjælpe.

Jeg har en udfordring med Lopslag, hvor man umiddelbart vil sige, at man kan lave om ved at ændre rækkefølgen.

Eksempel på en database, hvor kolonne A er opslagsværdierne:

1000                ARM: Højre
1000                BETRÆK: Stof A
1000                SOKKEL: Rustfri
1001                BETRÆK: Stof B
1001                SOKKEL: Træ

Jeg vil bruge Lopslag til at finde "betræk", hvor opslagsværdien er at finde i kolonne A (1000 eller 1001).

Når man laver Lopslag på 1001, står Betræk øverst og jeg får dermed den rigtige værdi tilbage. Men da kolonne B er sorteret efter alfanumerisk rækkefølge (OG jeg desværre ikke kan sortere fra Å til A af andre grunde) så returneres Arm på 1000.

Er der nogen, der har en løsning til dette?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. februar 2019 - 16:10 #1
Avatar billede Sandra1234 Mester
13. februar 2019 - 09:15 #2
Hej,

Ja det virker med lidt modifikationer i formlen bliver det nøjagtigt, som jeg manglede den returnerede. Tusind tak for hjælpen!
Avatar billede Sandra1234 Mester
19. februar 2019 - 15:29 #3
xl-Enthusiat, Har du så en idé til, hvordan det kan det ske, at den melder #I/T, selvom den findes og opfylder kriterierne?

Problematikken er lidt, at der er to næsten identiske varenumre, som har samme værdi i dette eksempels kolonne B, hvor den ene vare rigtigt nok returnerer den rigtige værdi samtidig med at den anden melder "ikke tilgængelig".