Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2019 - 00:58 Der er 6 kommentarer

Harddisk viser forkert størrelse?

Hej.

Jeg har fornylig købt en ny computer.
Min computer har en Samsung 970EVO 500GB NVMe harddisk, og en Kingston 500GB harddisk.
De skulle gerne være på 500GB begge to, men hvis jeg går ind og kigger har de kun en kapacitet på 463GB og 447GB.
( https://gyazo.com/5bca184be407a67be0fe0cbf7da2d7be )

Mit C drev er min samsung, og mit E drev er min Kingston, men som i kan se på billedet viser den også et Z drev på 99.9MB, men jeg har ingen anelse hvad det er??

Nogen som kan gøre mig lidt klogere på det hele.

Tak på forhånd :)
Avatar billede fisherman54 Juniormester
14. februar 2019 - 05:29 #1
En harddisk er jo et lager for information, - og PCên skal kunne finde rundt. Derfor går en lille del af lagerkapaciteten til at lave en slags "lagerliste" (partition). Det du ser er altså den lagerkapacitet som der er til rådighed.
Avatar billede poko1 Ekspert
14. februar 2019 - 06:58 #2
Prøv at kigge i Diskhåndteringen  så vil du se ude til venstre at 250GB Og 2TB som på dette billede ikke vises som det der står på dem
https://ibb.co/s3whXL7
Avatar billede claes57 Ekspert
14. februar 2019 - 08:49 #3
Windows og samsung kan finde på at tage en lille smule af en disk til at have nødstart og reperationsværktøjer på - derfor forskel i størrelse mellem de to.
De rammer så ikke 500Gb præcist, da der går 1024 byte på en Kb, og 1024Kb på en Mb, og 1024Mb på en Gb - det er en gængs måde at angive størrelser på - derudover lidt plads til master boot record osv.
Avatar billede fisherman54 Juniormester
14. februar 2019 - 13:54 #4
For at man kan starte en PC op og bruge den, så skal man selvfølgelig have et styresystem, og Samsung og andre mærker leverer jo som regel også rednings/vedligeholdeses værktøjer med.
At der "mangler" mere plads på det ene drev i forhold til det andet er jo indlysende, for boot drevet indeholder jo styresytem, genopretningsfiler o.s.v., og det drejer sig om mange Gbyte for f.eks. Windows 10.
En hel "blank" harddisk kan ikke bruges til noget som helst før at man har forberedt den.
Der går som tidligere nævnt lidt diskplads til at oprette dette "bibliotek", som din PC bruger til at finde rundt.
Hvis du "formatterer" en harddisk, så sletter du denne lagerliste, - bibliotek, eller hvad man nu skal kalde det, og dit drev står som helt blankt, selvom alt det du har gemt på det egentlig er der stadigvæk.
Du kan så bare ikke få det frem, - din computer har fået hukommelses tab, kan man vel sige.
Jeg har selv været med tilbage fra commodore 64, og i øjeblikket roder jeg med en Raspberry 3 B+, så lidt sjovt at følge med herinde.
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. februar 2019 - 14:16 #5
Ja  den største forskel ligger i forskellen på definitionen af G

1000*1000*1000=1000000000
1024*1024*1024=1073741824

så de 500G bliver en anelse over 466G
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2019 - 13:55 #6
I får mange tak for hjælpen :)