Avatar billede ChristianJ Juniormester
14. februar 2019 - 15:08 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Giver Bitly links SEO værdi eller mister man det ?

Hej jeg har kigget lidt på Bitly links for at de eksterne blogger samarbejdere nemmere kan linke direkte til vores produkter i vores shop fx (http://bit.ly/13w512) eller vores amazon (https://amzn.to/2Syc5Ax) istedet for at skrive en lang URL nederest på deres sites. Fordelen ved fx Bitly links er at det giver mig mulighed for at tacke om der rent faktisk klikes på de pågældende links. Bagsiden er om google tillægger det SEO værdi (vi betaler jo for blogsamarbejdere så vi vil gerne have noget SEO værdi tilgengæld) eller om bitly linksne ikke opnår samme værdi pga. at google anser dem som 301 redirect eller om google overhovedet givet det nogen form for værdi?

Jeg håber i kan hjælpe!
mvh
CTJ
Avatar billede milter Ekspert
14. februar 2019 - 17:08 #1
Jeg er ikke ekspert på det område, men måske det her kan gøre dig klogere:

https://www.oncrawl.com/oncrawl-seo-thoughts/url-shorteners-seo/
14. februar 2019 - 17:15 #2
Det har ingen betydning om du bruger URL shorteners overhovedet. Det er en meget relevant og ofte udtrykt bekymring for mange, så Google har selv været inde og lave en video omkring det. Meget kan man sige om Google, men hvis de har forstand på en ting, så er det hvordan linkbuilding fungerer :)

Du kan se den her:

https://blog.markgrowth.com/will-url-shorteners-help-or-hurt-your-site-s-functionality-and-seo-here-s-what-you-need-to-know-e719d3835105
Avatar billede ChristianJ Juniormester
14. februar 2019 - 17:44 #3
Hej MightyProcrastinator!

Tak for svaret :D fedt at det ikke nogen effekt :)!

Og hej milter tak for linket det gjorde mig klogere :)!

God aften!
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
15. februar 2019 - 04:13 #4
Efter min mening vil en URL shortener, sandsynligvis give dit link en form for redirect, hvilket igen vil sige skabe en omvej, istedet for den hurtigste rute til siden.

Dette vil igen give en langsommere navigation på siden, samt forøge risikoen, for manglende indeksering af nogle "dybe" sider.

Er der HTML mulighed på siden kan du istedet lave denne:

<a title="parasolfod med sandsække" href="https://mybaser.dk/collections/alle/products/parasolfod-til-haven-med-sandsaekke/"><u><strong>Parasolfod med sandsække</strong></u></a>

Hvilket vil give dig et link der blot hedder "Parasolfod med sandsække"
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
15. februar 2019 - 04:20 #5
#1 og 2#
Begge de links til artikler i har opgivet, er ældre artikler! Google og SEO bevæger sig og hastighed er en, af mange vigtige SEO elementer.
15. februar 2019 - 04:35 #6
#5: Jeg forstår dit ræsonnement- det giver glimrende mening. Din konklusion er dog ikke korrekt i praksis, omend den teoretisk giver mening.
Jeg mener ikke, at alderen på videoen er relevant i denne sammenhæng. Hvad der er vigtigt er netop to ting du selv sætter tæt sammen; Google og SEO. Google er en af de allerstørste beneficiaries når det kommer til at implementere SEO elementer. Konceptet drejer rundt om Google og er bygget op omkring teknikker udviklet af Google. En af de bedst bevarede hemmeligheder i vores überforbundne, multi-linkede online veden er til stadighed hvordan Googles indekserings-algoritmer virker og hvilke kriterier der lvejer tungest i den samlede score. Google har intet andet end interesse i den nuværende rivende udvikling inden for SEO og lignende værktøjer. Og er deres algoritmer bare 3/4 så avancerede som de fleste der betegnes som eksperter på området mener, så er de helt sikkert også i stand til real time, lossless indexing.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
15. februar 2019 - 05:15 #7
Jeg selv har arbejdet med SEO og webudvikling siden ´97, hvor .dk blev muligt!

Der er en stor forskel på, hvad Google siger og, hvad de rent praktisk "gør/kan gøre".
Mange af de ting som de bandlyser og påstår de vil straffe, er rene "Scare kampagner", men skal absolut overvejes, alt efter risiko, mål, muligheder og konkurrence.

Mikkel bragte det godt i denne artikel fornylig https://www.amino.dk/blogs/mikkeldemib/archive/2019/01/23/black-hat-links-virker-stadig.aspx

Hele pointen er: "Forskellen på hvad Google siger og, hvad de gør". Men det er 100% at hastighed - den kan de aflæse, hvad de ellers, ser som signaler, vil jeg ikke bruge tid på her. Men følgende er helt klare faktorer https://searchengineland.com/seotable, hvordan man så i praksis udfører og vælger, hvilke der er vigtigst for det enkelte site, er en helt anden historie ;-)
Avatar billede ChristianJ Juniormester
15. februar 2019 - 09:20 #8
Men MightyProcrastinator, Hvis det er så svært at gennemskue og selv ikke 1 år gamle tekster og vidoer som bekriver problemstillinger ikke kan bruges hvad i alverden kan man så gøre for at ramme nogenlunde rigtigt så google ikke bare straffer en....
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
15. februar 2019 - 12:20 #9
Hej Christian
Lad os lige slå en ting fast!
Du bliver ikke, og vil aldrig blive, straffet for, at bruge URL shorteners.
Men du mister den optimale værdi af disse, da alle shorteners foregår via en redirect til den oprindelige adresse. Folk, som jeg selv, tager "the extra mile", blot for at få den fulde værdi af arbejdet.

Ville du bruge kræfter på at bygge en mur, med Cement du allerede vidste kunne være valgt bedre, blot for senere at skulle reparere den ....

Jeg er en "Doven" mand , og gider ikke lave samme arbejde 2 gange, så mit råd vil være, gør det rigtigt 1. gang, selv om det koster lidt ekstra tid
Avatar billede ChristianJ Juniormester
15. februar 2019 - 17:59 #10
Hej A3-seo.dk

Tak for at gør det så definitivt :)!