Avatar billede Leif Billing Praktikant
14. februar 2019 - 20:34 Der er 3 kommentarer

Komprimeret disketter

Jeg komprimeret disketter i windows 98 og XP programmerne, hvordan åbner jeg dem i windows 10.
Avatar billede milter Ekspert
14. februar 2019 - 20:41 #1
Jeg tror, du bliver nødt til at forklare lidt mere detaljeret, hvad du mener med, at du har " komprimeret disketter i windows 98 og XP programmerne", og hvad du forsøger at åbne dem med.
Avatar billede eurositi Ekspert
15. februar 2019 - 00:21 #2
Jeg antager, du har et diskettedrev? Hvis disketterne stadig kan læses, er det bare med at kopiere arkivfilerne (ZIP, RAR, PAK, ARJ og hvad de ellers har heddet gennem årene) over på harddisken hurtigst muligt. Herefter skal de udpakket. Et gratis program som 7-Zip (https://www.7-zip.org/) burde kunne læse de fleste arkivformater.

Helt konkret: Pakning og udpakning: 7z, XZ, BZIP2, GZIP, TAR, ZIP & WIM. Kun udpakning: AR, ARJ, CAB, CHM, CPIO, CramFS, DMG, EXT, FAT, GPT, HFS, IHEX, ISO, LZH, LZMA, MBR, MSI, NSIS, NTFS, QCOW2, RAR, RPM, SquashFS, UDF, UEFI, VDI, VHD, VMDK, WIM, XAR og Z

Installér det og åbn den første arkivfil (jeg antager at mange af arkiverne spænder over flere disketter?).
Avatar billede hrc Mester
23. oktober 2019 - 11:16 #3
Kan Win10 virkelig ikke læse WinXP komprimerede disketter? Du kan måske blive nødt til at lave en virtuel WinXP og kopiere dem ud via denne.

Prøv evt. at kigge på disketterne med Altap Salamander. Det er et, nu gratis, filhåndteringsværktøj og det plejer at kunne klare alt mht. læsning af filer. Et program jeg klart anbefaler i stedet for Windows Explorer (og Total Commander)