Avatar billede finb Ekspert
17. februar 2019 - 11:30 Der er 15 kommentarer og
4 løsninger

Disk-oprydning er ikke nok ?

Jeg kører Disk-oprydning flere gange, men
min bærbare siger, der stadig mangler plads ?

1. Hvordan rydder jeg op og rydder ud - smart ?
2. Virker Decrapify (de-CRAP-ify) ?
3. Er der andre programmer, jeg kan bruge ?
Tak
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. februar 2019 - 11:38 #1
Prøv med gratisprogrammerne CCleaner og/eller Privazer.

https://www.ccleaner.com/ccleaner/download

https://privazer.com/en/download.php#.XGk41MZYaUk

https://support.microsoft.com/da-dk/help/4028075/windows-delete-your-previous-version-of-windows

Prøv også at se om der ligger en Windows.Old i C-drevet og optager plads.
Jeg kunne forestille mig at harddisken eller SSD´en ikke er specielt stor i maskinen.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. februar 2019 - 11:38 #2
Kører du oprydning i systemfilerne også når du bruger diskoprydning?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. februar 2019 - 11:39 #3
Avatar billede 220661 Ekspert
17. februar 2019 - 11:41 #4
Bruger du CCleaner?
https://www.ccleaner.com/ccleaner/download/standard

Er det denne du mener?
https://www.pcdecrapifier.com/
Har ikke erfaring med den desværre.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. februar 2019 - 11:45 #5
Personligt bruger jeg Revo Uninstaller Free når jeg fjerner programmer. Ud over den normale afinstallations process så oprydder den også i mapper/filer og i registeret.
https://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html

En sidste ting. Har din disk flere drev, hvor det kun er C drevet der er fuldt?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. februar 2019 - 11:46 #6
#1 Fik ikke opdateret :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
17. februar 2019 - 11:49 #7
#1 Har før brugt Privazer, men for et stykke tid siden da jeg havde kørt med den ville min pc ikke boote bagefter. Ved ikke lige hvad der gik galt, men jeg var nødt til at rulle et image tilbage for at få liv i pc igen.
Så lige for tiden er det kun CCleaner jeg rydder op med. Den har aldrig lagt nogle af mine computere ned.
Avatar billede finb Ekspert
17. februar 2019 - 12:07 #8
ad # 1: Der er ikke en win.old;  min disk er <30 GB

ad # 2: Ja

ad # 3: Vil jeg prøve

ad # 4: Ja, pcDeCrapIfier

ad # 5: Revo vil jeg prøve; kun 1 drev.

ad # 7: Privazer undgår jeg så.

I mappen "Overførsler" har jeg nogle
Zip-mapper: "MobileBrServ" med bla. .BIN-filer.
Kan jeg slette disse ?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. februar 2019 - 12:18 #9
Har du installeret software til en Huawei telefon på din pc?
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. februar 2019 - 12:19 #10
Nu er det ikke megen plads til en windows installering..

Du kan slå hurtig start fra ( Hibernation ).

Du kan ændre på page/swap filen - evt flytte den til et andet drev.

Du kan se på pladsen til gendannelsespunkter.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. februar 2019 - 12:30 #11
Ja gendannelsespunkter kan man godt trække lidt ned. Mener den er sat til 10%, men jeg bruger selv kun 5% til formålet. Det giver hos mig et par punkter som bør være nok.
Avatar billede INK Ekspert
17. februar 2019 - 13:24 #12
Hvilken bærbar? Har du overvejet en ny SSD? 500 GB koster i dag ca. 700,- kr.
https://www.proshop.dk/SSD/Samsung-860-EVO-25-SSD-500GB/2634274
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2019 - 13:27 #13
#8 " Der er ikke en win.old;  min disk er <30 GB"
Hvordan skal det forstås? Er det en SSD med så lidt plads? og er det den eneste disk?
Microsoft krav til en Windows 10 installation:
16 GB til 32-bit operativsystem, 32 GB til 64-bit operativsystem .
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. februar 2019 - 13:55 #14
#12
Jeg giver dig helt ret. En SSD vil bestemt være værd at overveje. Som du skriver vil en SSD 500 GB være et rigtigt godt bud. Jeg har selv sådanne i både min stationære og i min bærbare og det kører bare. Jeg kan også godtl ide du bruger Samsung EVO som eksempel, da disse er rigtig gode.
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. februar 2019 - 17:25 #15
Du kan prøve at se hvad ser fylder med treesize free.

Nogle programmer lægger en del i appdata - picasa -acdsee og nogle telefon backup programmer.
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2019 - 19:52 #16
gå ned på disken, kig med dine øjne.
i mappen /users/brugernavn ligger en masse, slet det du ved du kan undvære
der kan ligge en masse i /roaming

afinstaller alle programmer med ccleaner, som du ikke bruger
Avatar billede finb Ekspert
20. februar 2019 - 09:23 #17
Det hjalp:
ad 4: https://www.ccleaner.com/ccleaner/download/standard

Oprydnings-loggen fylder 12 mb ! Masser skrald.

3 GB blev fjernet, og
efter genstart/BOOT endnu 2 GB,
- rydder BOOT også op ?

Mener du Slumre ? :
-Du kan slå hurtig start fra ( Hibernation ).

Jeg har fået en pop-up:
"A new version of CCleaner (5.53.7034) is available for download."
Er det trygt nok, eller er det virus ?

ad 9:
Har du installeret software til en Huawei telefon på din pc?
-Nej, men i opstarts-billede er der et huawei-logo.

ad 10:
Du kan ændre på page/swap filen - evt flytte den til et andet drev.
-Hvad er "page/swap filen" ?

Du kan se på pladsen til gendannelsespunkter.
-Hvad er "gendannelsespunkter" ?

ad 12:
Det er bare en billig bærbar, ca. 1500 kr,
så jeg køber nok en større bærbar,
fremfor ny SSD, men tak.

Tak til alle
Avatar billede 220661 Ekspert
20. februar 2019 - 16:10 #18
Popup fra CCleaner er god nok :-)
Gendannelsespunkter er så du kan rulle den tilbage på et tidligere tidspunkt.
Hvis du højreklikker på denne pc og vælger egenskaber og går i systembeskyttelse kan du se om den er aktiveret.
Prøvede du #2 og #3?

Velbekomme :-)
Avatar billede prox1 Forsker
19. juni 2019 - 15:02 #19
Lige den sidste ting
De der
"CC-Cleaner : theres a new version"
Det er 'naggings' Du har jo *fået* et stykke software af dem. Nu prøver de så (ret ofte) at få dig til at klikke på nag-reklamen, og give dig et tilbud på den kommercielle udgave af dit gratis-program. Det er ret almindeligt, men også irriterende. På den anden side- Hvis du har fået et program du er blevet glad for, så er det måske også helt ok at give udvikleren ~ 30-50€ for alt hans arbejde?