Avatar billede ErikHg Ekspert
17. februar 2019 - 16:41 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Sverige - Venstrekørsel til højrekørsel 3/9 1967

Jeg har lige siddet og studeret en lille video på YouTube omkring Sveriges overgang fra venstre- til højrekørsel 3/9 1967. Videoen er fra 2013.
Jeg husker selv svagt at jeg var i Malmø i 1965-66 på tur, og undrede mig over hvorfor man dog kørte i "den forkerte side".
Nu hvor jeg lige har set videoen er jeg kommet til at tænke på hvad det mon kostede det svenske samfund, at lave denne enorme omlægning af trafikforholdene.
Er der mon nogen der kan komme med bare et tilnærmelsesvis skud?
PS. Der er stadig et punkt hvor man ikke er overgået til højrekørsel i Sverige, og det er på jernbanerne, inkl. Tunnelbanen i Stockholm. Dette vil nok heller aldrig komme til at ske.

https://www.youtube.com/watch?v=Y8DqAIyuR0Q
Avatar billede milter Ekspert
17. februar 2019 - 16:53 #1
"In total, the project cost 628 million kronor, just 5% over the government’s estimated budget two years earlier, and the equivalent of around 2.6 billion kronor ($316m) today."

Fundet her:  http://www.bbc.com/capital/story/20180417-a-thrilling-mission-to-get-the-swedish-to-change-overnight

Har du hørt om landet Langtbortistan? Der besluttede man også for nogle år siden at skifte fra venstre- til højrekørsel, men for ikke at gøre overgangen for hård og kompliceret skulle det de første to måneder kun gælde for lastbiler.
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. februar 2019 - 17:06 #2
Langtbortistan har jeg en gang læst om i Anders And-bladene :-)

https://da.wikipedia.org/wiki/Langtbortistan

Jeg takker for det hurtige svar.
Avatar billede milter Ekspert
17. februar 2019 - 17:19 #3
Velbekom :-)
Avatar billede 450025 Ekspert
17. februar 2019 - 17:56 #4
Hei ErikHg nå må jeg steppe in kanskje ikke helt det svar du ønsker men så som jeg opplever det .
Venstrekjøring i mitt Naboland til Norge har jeg opplevd selv i flere år, prisen for omgjøring har jeg dessverre ikke kjennskap til, jo det fungerte men lidt rart da i overgang til det normale.
Her jeg bor nå har vi fri hastighet, også i tetbebygd strøk, der er skiltet men ingen akseptere disse, en Venn her som har hus over for Bangkok forteller at ikke en gang jeg kjøre denne turen uten der et uhell  eller 2 på veien menneske skepner eller vrak dem vet ikke at farten dreper 120 -150 km Timen er normalt.

Her jeg bor er 2 - hjulinger motorbay verst dem kjøre både på høgre og venstre side har det utrolig travelt også, hensyn er et helt ukjent  begrep, mange uten sertifikat også i tillegg.
Jeg har vert her siden 2006 har ikke vert ute for en eneste koliisjon selv, jeg har øyne som en Kammelon 360 grader og regner alle trafikanter som idioter bare en tanke men tror det har hjelpt meg. (Undskyll).

Å tenk turisten er verst fordi her er alt lov tror dem, trafikk regler dem har fra sine hjemland er helt glemt. Forsikring og Pappa betaler har dem vert her i 2 dage da er dem verre in Thaier som bor i dette landet.

Men Hospitalet skal jo leva dem også, jeg høre Sirener sikkert 5 til 6 gange om dagen her.
Min Sønn sa engang, her kjøre jeg ikke en meter hverken med Bil eller Motorbay selv nå er det blitt påbudt med hjelm her men i praksis er hjelmen mer en blomsterpotte eller til nytte.
Dem regner pelsen på hodet tar den verste støyten om noe skjer?

Ok. Det var et stykke fra ditt spørsmål dette, men slik opplever jeg selv hverdagen er her i dette landet..
Arne.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. februar 2019 - 20:00 #5
man skal så lige passe på de der udlændinge
"In total, the project cost 628 million kronor, just 5% over the government’s estimated budget two years earlier, and the equivalent of around 2.6 billion kronor ($316m) today."
dvs i '67 kostede det 628 mill kr (valuta?) og omregnet til 2,6 (billioner er så nok milliarder (dem bruger de ikke i usa), da det er omregnet til mill us$)
Jeg kan ikke lige finde dansk/svensk kursliste tilbage til 1967, men SKR/NOK var 140, og den er 90 nu, så hvis vi antager 120/70, så kostede det 750 mill dkr i '67 og 1,8 mia dkr nu.
Avatar billede milter Ekspert
17. februar 2019 - 20:48 #6
@}claes57.
Hvis du har mod på det, så finder du valutakurser mange år tilbage her:

http://fxtop.com/en/historical-exchange-rates.php
Avatar billede claes57 Ekspert
17. februar 2019 - 21:06 #7
Det var så ca kurs 130 i '67, så omkring 8% dyrere dengang.
Avatar billede milter Ekspert
17. februar 2019 - 21:07 #8
Så har jeg selv lige lavet nogle udregninger vha. disse to links:

http://fxtop.com/en/historical-exchange-rates.php
www.oldmoney.dk

Vha. dem kommer jeg frem til, at omlægningen i nutidens danske kroner kostede et sted omkring 7.953.606.991 DKK.
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. februar 2019 - 21:09 #9
#5
Det lyder måske underligt, men når man regner det om til nutidskroner, så synes jeg ikke beløbet på 1.8 mia lyder svimlende. Sverige er væsentlig større end Danmark i udbredelse, så det må siges at være "billigt" at gennemføre dette projekt.
I øvrigt gik Island også over til højrekørsel året efter, nemlig i 1968.
Avatar billede eurositi Ekspert
17. februar 2019 - 21:43 #10
Mængden af asfalterede veje med skilte, markeringer og andet moderne udstyr, som skulle justeres, var meget lavere i 1967. En meget stor del af vejene uden for de store hovedveje i Sverige var stadig grusveje.

Der er stadig en betydelig del af verdens lande, som har venstrekørsel - I Danmark har vi åbenbart haft højrekørsel siden 1793 :)
http://denstoredanske.dk/Bil,_b%C3%A5d,_fly_m.m./Biler/F%C3%A6rdselssikkerhed_og_-regulering/f%C3%A6rdselsretning
Avatar billede milter Ekspert
17. februar 2019 - 22:15 #11
@eurositi , #10.

Så prøv at gætte, om der var højre- eller venstrekørsel i det land, hvor billedet herunder er taget. Jeg tog billedet gennem forruden på den bil, jeg var passager i :-)

https://ibb.co/hRtT27X
Avatar billede eurositi Ekspert
18. februar 2019 - 08:05 #12
@milter , #11
Herligt billede. :)
Venstrekørsel. I hvert fald sidder rattet i højre side i den orange lastbil.
Avatar billede milter Ekspert
18. februar 2019 - 17:49 #13
@ErikHg.

Undskyld spam, men jeg kom til at tænke på det billede ifm. dit spørgsmål. Billedet er taget i Kenya i 2007. Jeg så pludselig situationen med den orange lastbil, der overhaler den hvide og begge kommer lige mod os. Jeg tænkte: "Om det så skal blive min sidste handling i dette liv, så skal jeg have et billede af det her". Der var kun få sekunder, så der var ikke tid til at sikre korrekt fokus, lukkerhastighed eller andet.

Jeg overlevede, fordi de to lastbiler trak lidt væk fra hinanden og efterlod plads nok  til, at vi lige netop kunne køre mellem dem :-)