Avatar billede lmdk11 Praktikant
18. februar 2019 - 10:00 Der er 10 kommentarer

Kan ikke sende vedhæftninger udenfor domæne Gmail

Hej
Jeg må have udfordringer med en lokal indstilling i Google. Mine kollegaer har ikke nedenstående problem.

G mail? kommer med følgende meddelelse:

"Giv adgang til filen
Brugere, der ikke har adgang til filen, kan ikke åbne den"

Hvor kan jeg ændre det således at jeg kan sende PDF filer ud af huset

På forhånd tak
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. februar 2019 - 11:01 #1
Det lyder som om du ikke vedhæfter filen, men blot linker til den.
Avatar billede 450025 Ekspert
18. februar 2019 - 12:17 #2
Imdk 11 jeg forstår ikke helt dit spørsmål? Jeg bruke selv nye Gmail, bilde – dokument – PDF – hva som helst jeg vil formidle til en annen Venn – eller Kompani – ja det jeg treng og formidle det jeg vil (ha det ut av huset som du skriv.)

Hva gjør jeg? Lagre som    legg det på Disktopp (Skrivebord)    Skriv det jeg trenger i Eposten, legg ved fil som skal sendes eks fra Disktopp PDF etc . Verre er det ikke mener jeg.
Trekker du PDF rett i Eposten funker det ikke altid. Så det er heller en dårlig løsning.
Har jeg misforstått tror ole_madsen mener det samme, forresten    Hei Ole.
Arne.
Avatar billede lmdk11 Praktikant
18. februar 2019 - 16:01 #3
Hvis jeg skriver til en kollega der er medlem af samme G suite, har jeg  ikke problemer med at videresende eller sende f.eks. PDF filer. Sender jeg til en person der ikke er medlem af samme xxx.dk får jeg fejlbesked og filen når ikke frem til modtager.

Antager det er en lokal indstilling der er angivet forkert
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. februar 2019 - 16:16 #4
Hvordan vedhæfter du filen? - jeg synes stadig det lyder mere som om du lægger et link til GoogleDrive, og ikke vedhæfter filen ordentligt.
Avatar billede lmdk11 Praktikant
18. februar 2019 - 20:14 #5
Hvis filen allerede ligger i en mail og jeg videre sender denne, kommer fejlen. Dette sker ikke igennem andre mail programmer. umiddelbart er filen ikke uploaded til drevet.
Avatar billede 450025 Ekspert
19. februar 2019 - 01:54 #6
Ok jeg bare prøvde og må vel si du har rett i din post, tok en prøve her PDF og hvor ble den av?
Den havna i Papirkurven og kom ikke i innboksen.
Tilsvarende, vanlig post da havne den i innboksen som normalt, så det er nok sådan det blir.
Arne
Avatar billede lmdk11 Praktikant
19. februar 2019 - 11:39 #7
Da det kun er i Google mail (Ikke Yahoo) jeg har problemet må det være en lokal sikkerhedsindstilling der er sat for kert, det kan helt sikkert løses men hvordan
Avatar billede 450025 Ekspert
19. februar 2019 - 12:29 #8
Ok Imdk11. Selv bruker jeg jo bare Google mail da, vet ikke om der finnes noe i Sikkerhets innstillinger.
Jeg bruker lite videresend, syntes det er helt greit og sende til nevnte person direkte som vanlig Epost med vedlegg eller med PDF på samme måte.

Så her melder pass Sorry ha det godt.
Arne.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. februar 2019 - 13:11 #9
Jeg har været inde i mine egne indstillinger, for at se om der kan sættes noget. Jeg kan ikke finde noget relevant. Men det er også en almindelig gmail konto.

Jeg har også adgang til en gratis g-suite konto, som jeg var inde og kigge rundt i - indstillingerne er identisk med alminelig gmail.

Så var jeg inde som administrator for at se, om der kan sættes noget op - det kan der muligvis, men jeg skal slå en masse til for at påvirke indstillingerne, så det har jeg ikke turde. Desuden er det fælles for alle g-suite brugerne, så hvis dine kollegaer ikke har problemet, kan det ikke komme herfra, men må være lokalt for din mailkonto.

Så har jeg testet om jeg kunne forwarde, uden at vedhæftede filer var med - det kan jeg kun hvis jeg aktivt slettet de vedhæftede dokumenter.

Jeg videresender ved at klikke på knappen i bunden af den åbnede mail ved vedhæftninger. Hvordan gør du?
Når jeg videresender, vises de to vedhæftede filer tydeligt i bunden af den videresendte mail i to linjer - hvis man klikker på et kryds på linjen for den vedhæftede fil, vil den blive slettet.. - men jeg antager filen(erne) ikke vises i din mail til videresendelse?

Så har jeg ledt efter en mulighed for at nulstille indstillingerne for gmail - den findes åbenbart ikke...

Så det sidste jeg kan komme på er, at der er installeret et plugin eller åbnet for et "eksperiment" i indstillingerne, hvor det kommer fra.... - jeg er i hvert fald ikke i stand til at genskabe problemet på mine kontoer.
Avatar billede 450025 Ekspert
19. februar 2019 - 14:20 #10
Takk Ole for dine grundige opplysninger det var interessant stoff det er ikke alltid så enkelt, for meg er det ikke viktig, men svare Imdk11 på spørsmålet byr nok på et problem tror jeg.
Arne