Avatar billede loukas Mester
18. februar 2019 - 22:07 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

godt eller dårligt for seo

Jeg har lavet et lille shopindex, mest bare for at se om jeg kunne :-)
http://istoria.dk/shopindex/

Alle de webshops som ligger i min database har haft besøg af min lille "spider"
som har gemt en ren tekst-version af deres forside.
Som f.eks. her: http://istoria.dk/shopindex/site.asp?id=648
Nederst på siden er tekst-versionen af siden.

Min plan var at det skulle bruges til at lave en intern søgefunction der
kom ned i alle "hjørnerne"

Mit spørgsmål er så.
Kan den kopi af teksten fra deres side på min ødelægge søgeoptimeringen for de enkeltes webshop?
Tænker på dubblecontent.
Men alle formateringer af teksten er jo fjernet så jeg ved ikke hvad jeg skal tro.
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2019 - 00:23 #1
nej, det er godt for dem. når nogen viser indhold fra deres side, højner det bare antal hits til deres side. altså god SEO
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
19. februar 2019 - 08:17 #2
NEJ - ikke som det nu er oprettet!

Positivt - får de et link fra katagorien
Negativt - Teksten på f.eks. http://istoria.dk/shopindex/site.asp?id=648 må ikke være et "Scrape" af deres tekstindhold, ellers er det duplicate content

For mange år siden, var der en sag med et bureau i Aalborg, der lavede det samme og fik en kæmpe "hammer/bøde"!

Du må ikke kopiere og fremvise tekstindhold fra andres sider (PUNKTUM). Uanset hvordan du så forsøger at gemme dit "Scrape", ender du i en retssag med en eller flere af dem!

Ønsker du at vise en beskrivelse af deres side, må du tage "den hårde vej" og omskrive den.
Eller hvis de er tåbelige nok til, at give dig en "skriftlig" tilladelse.

Får du den, så sørg for at gem den, du får brug for den senere, når de hyrer et seo eller marketingsbureau - for de finder den og .....

Tekst kopiering og scrapes er ulovligt ikke blot i DK. Uanset, hvordan du gør det!
Avatar billede loukas Mester
20. februar 2019 - 14:48 #3
På siden Teksten på f.eks. http://istoria.dk/shopindex/site.asp?id=648
har jeg fjernet teksten for de mest kendte crawlers og spiders. Så de kan IKKE læse den.

'bing            bing.com
'slurp            yahoo.com
'duck            duckduckgo.com
'baiduspider        baidu.com
'yandexbot        yandex.com
'Sogou             sogou.com
'Exabot            exabot.com
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
21. februar 2019 - 01:48 #4
LOL :-D
Det du har gjort er: at anmode dem om, ikke at indeksere siderne. Men det er kun en anmodning og, bestemt ikke noget der stopper dem, hvis de vil læse siden!

Hvis du vil vise en side for de pågældende optagelser, hvorfor så ikke nøjes med en "iframe" med indholdet, så har du ikke lavet et "scrape", botter læser det ikke og, du undgår fremtidige sagsanlæg ;-)
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
21. februar 2019 - 01:57 #5
Lige en kommentar mere!

Hvis du mener din liste med søgemaskiner er fyldest gørende, så har du meget, at lære endnu, du kan tilføje 50+ mere!

Så den nemmeste og lovlige løsning, er iframes.

Selv tak :-D
Avatar billede loukas Mester
22. februar 2019 - 14:18 #6
Jeg har ikke anmodet om noget.
Jeg har kodet det med VB.
Dvs. jeg læser UserAgent og hvis den indeholder en af følgende bliver teksten ikke indlæst.
'bing,slurp,duck,baiduspider,yandexbot,Sogou,Exabot

if instr(strUserAgent) osv....
Avatar billede loukas Mester
22. februar 2019 - 14:27 #7
Meningen var at det skulle bruges til min egen søgefunction internt på siden.
Nu har jeg lavet alle teksterne om.
Altså jeg har fjernet det som jeg vil kalde for "støj / noise"
Ord som: "det, den, denne, dem, de, deres, dig, din, du, og, som, over, under  etc..."
Avatar billede loukas Mester
27. februar 2019 - 12:27 #8
Tak for hjælpen. Jeg er blev lidt klogere i dag. Fantastisk .... :-)