Avatar billede Jolles Professor
19. februar 2019 - 10:13 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

kalender. tælle ugedage

Hvordan kan jeg med en formel finde ud af hvor mange mandage-tirsdage-onsdage... der er hver måned
Har fundet noget på nettet, men det forekommer mig ret uoverskueligt.
Eks: der er 4 mandage og tirsdage og onsdage og torsdage i marts og 5 fredage, lørdage og søndage.
Det må kunne laves smart, så jeg ikke sidder med blyant og tæller ugedage for hver måned.
Please, I dygtige matematikere og regnehoveder...
Avatar billede finb Ekspert
19. februar 2019 - 10:31 #1
Utestet:
tæl.hvis(ugedag(A1;2)<6)
Avatar billede store-morten Ekspert
19. februar 2019 - 12:06 #2
Hvis du har en dato, f.eks. 01-03-2019 i A1 og 31-03-2019 i B1, vil denne formel kunne fortælle dig hvor mange mandage der er imellem de 2 datoer
Resultatet vil i dette tilfælde være: 4
Formlen kan selvfølgelig ændres til at tælle hvilken som helst dag ved at ændre f.eks =2 til =1 for søndag
Husk at denne formel skal afsluttes ved at du klikker midt i formlen, holder CTRL og SHIFT neden mens du trykket 1 gang på ENTER

A1: 01-03-2019
A2: 31-03-2019

=SUM(1*(UGEDAG(RÆKKE(INDIREKTE(A1&":"&A2)))=2))
Avatar billede Rune1983 Ekspert
19. februar 2019 - 14:16 #3
Du skriver intet om hvor det skal anvendes henne? ... er det Excel? PHP? Java? ...
Avatar billede Jolles Professor
21. februar 2019 - 23:59 #4
Hjerteligt tak for hjælpen. To enkle formler - lige til at hælde ind i min excel-kalender.