Avatar billede Jensenjo Juniormester
20. februar 2019 - 16:02 Der er 6 kommentarer

Hvis-lopslag formel

Jeg skal have lavet en formel, hvor, hvis feltet er forskelligt fra nul, skal den opslå på værdien i feltet - elles skal den være blank ""

Men kan simpelthen ikke få det til at virke - håber der er en, som kan hjælpe
Avatar billede store-morten Ekspert
20. februar 2019 - 17:05 #1
Prøv: =HVIS(A1= 0;"";"Dit lopslag")
Avatar billede Jensenjo Juniormester
21. februar 2019 - 15:06 #2
Fik forklaret forkert - det er hvis feltet er blank - så skal det være tomt - ellers skal den lave opslag

Har prøvet formlen

=HVIS(H612="";"";LOPSLAG(H612;'Ark3'!B:C;2;0))

Men den vil ikke lave opslaget - kan du se, hvad der går galt?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
21. februar 2019 - 15:39 #3
Kan den uden hvis altså =LOPSLAG(H612;'Ark3'!B:C;2;0)?

hvis ikke:
hvis det er et tal du slår op så prøv =LOPSLAG(H612*1;'Ark3'!B:C;2;0)

Jan
Avatar billede store-morten Ekspert
21. februar 2019 - 16:10 #4
=HVIS(H612="";"";LOPSLAG(H612;'Ark3'!B:C;2;FALSK))

burde virke, giver: #I/T hvis H612 ikke findes i kolonne: Ark3'!B

Du bør definerer dit opslagsområde til antal rækker og ikke alle rækker.
Altså: 'Ark3'!B:C til f.eks.:  'Ark3'!B3:C1000
Avatar billede Jensenjo Juniormester
22. februar 2019 - 07:50 #5
Formlen virker desværre ikke - den returnerer godt nok "", når H612 er tom, men opslaget melder fejl, selvom jeg afgrænser området og værdien findes. Er helt sikkert en lille ting, der er fejl....
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
22. februar 2019 - 08:03 #6
Som jeg skrev du har nok det problem at excel opfatter den ene som tekst og den anden som tal så de ikke er ens.
Er opslags værdien (H612) beregnet, så = formel*1 ellers prøv ="opslagsværdi" i H612