Avatar billede toktok Mester
20. februar 2019 - 16:16 Der er 11 kommentarer

PC fryser nogle gange - Windows 7

Nogle gange - måske ca. en gang om dagen - fryser computeren og kan kun fås i gang igen ved at genstarte. Musen virker - men det er også det eneste - Ctrl-Alt-Del virker ikke - tryk på Num-Lock giver ingen reaktion i LED-indikatoren.
Har kørt chkdsk (som lavede ændringer, men ikke fortalte hvilke), og sfc (som fandt en fil der ikke kunne repareres (se spørgsmål oprettet tidl. i dag) - det var vist ikke årsagen.
Hvad kan man ellers forestille sig årsagen kunne være?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. februar 2019 - 16:34 #1
Prøv at tjekke for varme på hardwaren. Det kan Speccy vise:
https://www.ccleaner.com/speccy/download/standard
Avatar billede 220661 Ekspert
20. februar 2019 - 16:50 #2
Kunne også være en tjeneste der måske skal tjekke for opdateringer der ikke virker rigtigt. Her er man nødt til midlertidigt at deaktivere disse tjenester. Nogle ligger måske under start fanen i joblisten, men ellers under tjenester hvor man først søger på msconfig og går ind i tjenesterne der i systemkonfigurationen.
Avatar billede toktok Mester
20. februar 2019 - 17:04 #3
Re #1 - tror ikke det er varmen. Har en desktop pc - ikke en laptop - og der er god ventilation - har også et varmetjek-program (CrystalDiskInfo) - ok, det tjekker kun harddiske.
Re #2 - ser mere lovende ud. Det må jeg udforske nærmere. Foreløbig tak!
Avatar billede 220661 Ekspert
20. februar 2019 - 17:09 #4
Hvor gammel er den desktop, og har du nogensinde renset den indvendigt?
Avatar billede hjolsen Ekspert
20. februar 2019 - 17:26 #5
Prøv at kigge i windows log filer om der er en hændelse umiddelbart før det sker
-Computeradministation ->windows -logger ->system
Avatar billede toktok Mester
20. februar 2019 - 18:11 #6
#5 Tak. Den vil jeg også kigge på.
Avatar billede toktok Mester
20. februar 2019 - 18:13 #7
#4 6 år gammel. Har renset den. Der var ikke så meget støv. Temp. er vist ikke så høj...
Avatar billede toktok Mester
20. februar 2019 - 18:25 #8
#4 PS. Det kan godt være jeg skulle checke igen mht. støv. (Det er længe siden den blev rengjort). Tak for tippet. Men fejlen kommer nogle gange kort efter at comp. er tændt, så det skyldes nok ikke varmen.
Avatar billede toktok Mester
20. februar 2019 - 18:30 #9
PS. Glemte at skrive, at musebevægelser virker (efter frysningen), men museklik har ingen effekt.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. februar 2019 - 19:17 #10
#8 Ja og derfor jeg også beskriver det kan være noget der søger opdateringer hvor det låser og pc fryser.
Jeg ville selv prøve at deaktivere så meget som muligt, og kun have antivirusprogrammet kørende. Har du en lang program liste der starter med Windows kan problemet også ligge der. Det er små tjenester der gør at når du skal bruge programmet skal denne tjeneste ikke startes før programmet skal starte. Unødigt mener jeg da programmet alligevel starter når man trykker på ikonet.
Avatar billede toktok Mester
20. februar 2019 - 21:18 #11
Re #10: Ja tak. Jeg vil kigge nærmere på det, når jeg får tid.