Avatar billede chiefbigchief Mester
20. februar 2019 - 17:12 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Kolorer film

Hej Eksperter.
Jeg har nogle digitaliserede Super 8 klip, som som er onderbelyste og derfor grynede. Jeg gar rettet kontrast, farve og hvidbalance men resultatet er stadig ikke godt. Den hårde måde er at behandle alle frames i et billedbehandlingsprogram, hvilket er en uoverskuelig opgave.
Kender i et program der kan klare opgaven?
Jeg tænker noget i retningen af kolorering af gamle sort hvide film.
Mvh. chiefbigchief.
Avatar billede milter Ekspert
20. februar 2019 - 20:13 #1
Du skal huske på, at en normal størrelse for den del af filmstrimlen, som billedet med et Super 8-filmkamera optages på, formentligt er 4.8×3.5 mm. Med et "normalt" billedkamera er størrelsen af den del på celluloidstrimlen, som billedet optages på, 24x36 mm.

Digitaliserede Super 8 optagelser bliver derfor meget let grynede, fordi billedkvaliteten i forvejen ikke er særligt god pga. det lille billede på celluloidstrimlen. Når et lille billede som det skal forstørres, dukker kornene i selve filmen meget let frem. Når jeg tidligere fremkaldte og skulle printe billeder fra 24x36 mm film, brugte jeg kornene i filmen til at stille skarpt på i mørkekammeret. Forestil dig så størrelsen af kornene i det meget mindre Super 8 format i forhold til resten af billedets indhold. De vil komme til at fylde meget mere.

Du kan formentligt godt reparere lidt på det "grynede" udseende i dine film, men hvis originalmaterialet i forvejen er underbelyst, så bliver det meget svært at få et "perfekt" resultat ud af det. Videoredigeringsprogrammer har diverse filtre, som kan fjerne eller maskere gryn/korn i videoer, men ofte kommer det til at påvirke resten af filmen, så den kommer til at se kunstig eller sløret ud.

Hvilket format er dine film på, dvs. pixels i bredde og højde? Og kig på linket herunder:

https://www.thebattles.net/video/8mm_restoration.html
Avatar billede chiefbigchief Mester
20. februar 2019 - 21:57 #2
De er skannet frame by frame I 1440 * 1080, så kvaliteten af hovedparten er i fin kvalitet, de underbelyste klip er fra et kirkebryllup ( hvide væge mørkt tøj ) så derfor min ide´ med at kolorere.
Avatar billede milter Ekspert
21. februar 2019 - 18:06 #3
Jeg har arbejdet lidt med video, men ikke rigtigt noget af det, du vil prøve. Jeg forstår også dit problem, men jeg tror, du vil få meget bedre råd i forummet herunder:

http://www.davk.dk/news.php

Jeg har arbejdet lidt med kolorering af gamle, skannede s/h-billeder, og det blev faktisk ret godt, men jeg har på fornemmelsen, at dit projekt er noget mere kompliceret.

Held og lykke med øvelsen.
Avatar billede chiefbigchief Mester
24. februar 2019 - 16:53 #4
Har tilmeldt mig davk.dk venter på administrator.
Avatar billede milter Ekspert
24. februar 2019 - 17:25 #5
Jeg vil følge med derinde, måske får jeg selv brug for det på et tidspunkt :-)