Avatar billede bluelobster Novice
20. februar 2019 - 22:14 Der er 3 kommentarer

Hvor mange pixel per cm2 kan hjernen opfatte?

Eksempel:

Samsung har lanceret Samsung Galaxy S10. På 6,1 tommer har den 3040 x 1440 pixels.
( Kilde: https://connery.dk/samsungs-nye-galaxy-s10-serie-det-du-skal-vide-om-de-fire-nye-telefoner-og-overraskelsen.132474.html )

Det fik mig til at tænke på: Hvornår rammer vi en skærmopløsning (pixels per cm2), hvor vi reelt ikke kan forbedre mere, da øjet/hjernen vil være barrieren for flere detaljer? Her tænker jeg både på TV-skærm og mobilskærm, hvor afstand mellem øje og skærm typisk er forskellig. Kan se, der er lanceret 8K TV fra samsung f.eks.
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2019 - 22:30 #1
Avatar billede claes57 Ekspert
21. februar 2019 - 08:18 #2
man opfatter også kun det område, man fokuserer på (og det er mindre, end man lige tror) se også https://www.youtube.com/watch?v=VxNBiAV4UnM
Avatar billede finb Ekspert
21. februar 2019 - 09:33 #3
Betragtnings-afstand er også et emne.
Nok kan du gå tættere på,
men så kan dit øje jo ikke fokusere.