Avatar billede Emilie Novice
21. februar 2019 - 17:37 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Matematik

2)    En gæld tilskrives rente hver måned med 1% pr måned.
a)    hvor meget vokser 10000 kr. til på 1 år?
b)    Hvilken årlig renteprocent svarer 1% pr. måned til?

3)    Banken siger at renten er 10% p.a. med kvartalsvis rentetilskrivning.
a)    hvor meget vokser 42000kr,  til på 2 år med denne rente tilskrivningsmåde?
b)    Hvilken årlig rente betaler man i virkeligheden?

4)    en bestand af lemminger vokser med  en konstant procent pr år.
En population på 5000 dyr er efter 8  år på 17000 dyr.
a)    hvor stor har den årlig procentiske vækst været?
b)    Hvis udviklingen fortsætter, hvor mange er der  så efter 12 år?

5)    Et firmas omsætning vokser i 5 på hinanden følgende år med hhv.
3%, 5.5%, 4%, 6.2% og 2.9 %
a)    Hvor stor har den gennemsnitlige årlige procentiske vækst været?
b)    Hvor stor har den samlede procentiske vækst været over hele perioden?

6)    Bestanden af ræve på Ræve øen har det ikke godt.
Antallet falder i en periode på 7 år med 3 % om året.
a)    Til start var der 1200. Hvor mange er der efter de 7 år?
b)    Hvor stort er det samlede procentiske fald i bestanden?

7)    Bestanden af isbjørne på bjørne øen falder desværre med en fast procent i en periode på 5 år
Til start var der 3000. Efter 5 pr var der kun 2200.
a)    hvor stort er det årlige procentiske fald?
b)    Hvor mange er der efter 7 år, hvis udviklingen forsætter?
c)    Hvor stort er det samlede procentiske fald over perioden?
Avatar billede madklub Guru
21. februar 2019 - 18:45 #1
Det er mere regning.
Frem med lommeregneren.
2a. 10000*1,01^12
2b (10000*1,01^12-10000)/10000*100
3a 42000*1,10^8
Avatar billede Emilie Novice
21. februar 2019 - 19:01 #2
ja- men tak for hjælpen
Avatar billede Ninna Rasmussen Praktikant
14. marts 2019 - 10:31 #3
Har du prøvet at finde svarende på studienet, https://inspo.dk eller lignende?
Avatar billede mtychsen Praktikant
21. november 2019 - 16:25 #4
Hvis du bruger sådan en fætter her, så går det noget nemmere https://www.studyshop.dk/koeb-lommeregner - og eller som Ninna siger, søg hjælp på de mange fora.