Avatar billede olai Juniormester
24. februar 2019 - 11:40 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Grafikkort blue screen

Hej Eksperter

Jeg har en computer der volder en del problemer.

Styresystem : Windows 7 - 64 bit
CPU :  AMD A6-3620
Ram:    12,0GB DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Bundkort:  Acer Aspire M1470
Grafikkort:  C27F390 on AMD Radeon R9 200 Series  4096 MB

Grafikkortet gør at computeren lukker ned når det bliver overbelastet.
Tit med en bluescreen med overskriften : BAD-POOL-CALLER

Er det et driver problem, eller skal der justeres med et program som "MSI afterburner" etc. ??

Sønnen bruger computeren til at spille Fortnite, men efter der er spillet i 5 minutter, fryser skærmen, og skærmen går i sort, og derefter blå skærm...

Er gerne behjælpelig med flere info...

Hvad pokker stiller vi op ???

På forhånd tak :-)      /olai
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. februar 2019 - 12:13 #1
Måske strømforsyningen ikke kan følge med.
Avatar billede milter Ekspert
24. februar 2019 - 12:26 #2
Hvaf får dig til at tro, det skyldes grafikkortet? Hvad står der mere i "BAD-POOL-CALLER"-fejlmeddelelsen?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. februar 2019 - 12:31 #3
Har i tjekket for varme?
Avatar billede milter Ekspert
24. februar 2019 - 12:37 #4
Har sønnen/du måske eksperimenteret lidt med overclocking?
Avatar billede olai Juniormester
24. februar 2019 - 12:40 #5
Erik > Jeg har netop installeret ny strømforsyning: Corsair cx550m.  Den burde kunne trække det...
Avatar billede olai Juniormester
24. februar 2019 - 12:44 #6
milter>

Jeg havde først et Nvidia quadro 600 1 gb. Det kørte fint, men FPS haltede...

Så satte vi Radeon kortet i.  Det virker som om det bliver hurtigt for varmt, og lukker computeren ned.

Vi har installeret AMD Radeons program som kan ændre i indstillingerne. Vi har sat programmet til at sætte FAN speed til 3000, og grænsen for temperaturen på kortet til 80 grader.

Det resulterede i at det kunne køre noget længere, men da det passerede 65 c. kom en masse pixelfejl, og programmet lukkede... Dog lukkede computeren ikke denne gang...

Derfor er jeg ret sikker på at det er grafikkortet der driller..  Men jeg forstår ikke hvorfor vi har disse problemmer med varmen (?)
Avatar billede olai Juniormester
24. februar 2019 - 12:47 #7
220661> ja, se evt mit svar herover..  ;-)
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2019 - 13:33 #8
problemet er grafikkortet. det er fejlkonstrueret.
når et kort lukker pga varme, er det forkert lavet.
du skal have et andet kort
Avatar billede milter Ekspert
24. februar 2019 - 14:25 #9
Jeg ville starte med at checke Enhedshåndtering (device manager) for at se, om alle drivere virker korrekt:

https://www.computerhope.com/issues/ch001212.htm

Har du den seneste driver til kortet? Når man skifter grafikkort, er det altid en god ide først helt at fjerne alle gamle grafikdrivere, før den nye installeres.

Hvor mange RAM-blokke er der i maskinen? Prøv at fjerne den/dem og sæt dem så i igen. Hvis der er flere, så test maskinen med kun én blok ad gangen, først den ene og så den anden.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. februar 2019 - 16:01 #10
Har selv et passivt grafik kort hvor kølprofil sidder på undersiden af kortet. Og når jeg belaster kortet bliver det meget varmt. Har så taget siden af og om sommeren sætter jeg en blæser fra en kuldsejlet psu som jeg har sat til at køre på 5 volt i stedet for 12. Det er nok til at holde den på omkring 40 grader
Avatar billede olai Juniormester
10. november 2019 - 16:52 #11
Løsningen blev, at vi smed kortet ud, og købte et andet. Uanset hvad vi gjorde, blev kortet ved med at crashe, på samtlige computere vi satte det i.