Avatar billede Kpjensen Praktikant
26. februar 2019 - 11:23 Der er 6 kommentarer

Karriereskift fra Grafisk designer til software udvikler

Hej.

Jeg er i starten af 30érne og arbejder som Grafisk designer, og har tidligere arbejdet som webdesigner (tidligere taget web-integrater med fokus i C#) men har ikke arbejdet med det i mange år.

Jeg har tænkt lidt på et karriereskift, hvor systemudvikling/programmering har været i mine tanker.

Derfor ville jeg gerne høre om følgende:
Hvad kan man lave med C# fx applikationer, web, apps men hvad indeholder windows applikation eller web applikationer?
Hvad kræver det ifølge jer at blive rigtig god til C# og dermed kunne arbejde med det?
Ville kurser indenfor systemudvikling/programmering være nok, eller skal man overveje noget som datamatiker/datalog vejen før det overhovedet giver mening?

Håber at i har nogle spændende indput til mig.

Mvh
Kpjensen
Avatar billede Slater Ekspert
26. februar 2019 - 11:51 #1
Hvad mener du med "indeholder"? Den forstod jeg ikke helt.

Ellers, for at blive en god udvikler er det vigtigste, efter min erfaring, at forstå at tænke i programmering (og hvis du har arbejdet med det før, så har du nok den del) og ellers bare interessere sig for det, bruge tid på det, kigge på andres kode og lære af det.

Uddannelse kan være fint nok til at få nogle grundforståelser og undgå almindelige faldgruber, men jeg vil ikke kalde det strengt nødvendigt. Jeg kender flere helt selvlærte professionelle. Og hvis du ikke har interessen og vilken til at bruge tid på det, så er uddannelse nytteløst.

Kurser er også fine nok. Jeg tog selv et Avanceret C# 6.0 på Teknologisk Institut, fordi jeg ikke havde arbejdet med C# et stykke tid og skulle have en opfrisker. Det fungerede da fint, men der var ikke noget jeg ikke kunne have lært fra en bog i stedet.
Avatar billede Kpjensen Praktikant
26. februar 2019 - 12:04 #2
Tak for dine ord Slater.

Det jeg mener er nok i detaljer hvad er en windows applikation og en Web applikation.
Da jeg syntes det er lidt svært at finde ud af hvad man kan lave som udvikler af C# hvad jeg kan læse mig til der bliver der skrevet windwos applikation og web applikation som mulighed men hvad det præcis er kan jeg ikke læse om.
Avatar billede Slater Ekspert
26. februar 2019 - 12:10 #3
Jamen det er rimelig meget hvad det lyder som. En Windows-applikation er et program der kører på Windows, en web-applikation er et program der kører på en webserver og som regel vil outputte noget HTML der kan ses i en browser.
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2019 - 12:19 #4
det er for tyndt kun at kunne c#
man skal kunne en hel række ting.
derfor vil jeg anbefale datamatiker
Avatar billede arne_v Ekspert
26. februar 2019 - 22:34 #5
Hvad bruges C# til?

Næsten alt.

:-)

Desktop apps med WIn Forms
Desktop apps med WPF
Metro/WinRT/UWP/Windows Store/whatever MS calls them this year apps
WIndows standlone server apps
Web apps med ASP.NET Web Forms
Web apps med ASP.NET MVC
Web services
Android & iPhone apps via Xamarin
Avatar billede arne_v Ekspert
26. februar 2019 - 23:03 #6
Med hensyn til at lære at programmere, så vil jeg som en gammel gnaven mand nævne:

1)

En klassisk tekst er http://norvig.com/21-days.html og ifoelge den saa tager det 10 år eller 10000 timer at blive god til noget uanset hvad det er.

Det er nok sat lidt på spidsen.

Men der er en sund pointe. Man bliver ikke dygtig til noget så komplekst som programmering uden meget arbejde.

2)

Overvej disse 2 scenarier:
* din kone skal have en hjerte operation og du spørger lægen der skal operere om han har styr på det og han svarer at han ganske vist aldrig har læst medicin men har læst bøger om hjerteoperationer og øvet sig på nogle kaniner
* sin bil skal på værksted og have skiftet bremseskiver og klodser og du spørger mekanikeren om han har styr på det og han svarer at ganske vist ikke er uddannet mekaniker men at han har kigget på en youtube video om hvordan det skal gøres

Det er naturligvis vigtigt at operationer og reperationer af bilers bremser laves korrekt.

Men jeg vil da mene at det også er vigtigt at IT programmer laves korrekt.

3)

Uddannelse indenfor IT er vigtig - meget vigtig.

Men det skal være den rigtige uddannelse.

At bruge en IT uddannelse på at lære de studerende syntaks og runtime library i et eller to programmeringssprog et spild af tid.

Den viden er forældet efter ca. 5 år og en karriere i software udvikling vil strække sig over 35-40 år.

Og den mest interessante potentiielle arbejdsgiver bruger måske helt andre sprog.

En god IT uddannelse fokuserer på principper ikke på konkrete sprog.

Det er over 50 år siden at første del af Knuth's The Art of Computer Programming udkom og de er stadig relevante (omend måske lidt tunge at gå igang med).

Og en solid portion matematik er altså en god ting i programmering.

En IT uddannelse på universitetsniveau (bachelor eller kandidat i datalogi, ingeniør eller andet) er rigtigt godt.

Uddannelser under det niveau garanterer ikke noget. Der er nogen som er rimeligt dygtige fordi de selv har lært en masse. Men der er også mange som bare har modtaget SU i X eller XX måneder og kan ingenting.